Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Wo, 30 Apr. 2008, 18:50 Onderwerp: Verhoogd spatbord op een 990 |
|
|
Gezien het originele toch in frullen ligt, denk ik eraan om een hoog exemplaar te monteren. Het scheelt nauwelijks in prijs.
Ff naar Sommer gemailed, en daar raden ze de kit af wegens geen aanpassingsstukken om de originele remleidingen vast te maken ...
Ben je dan als 990 rijder zowieso veroordeeld tot het originele spatbord, of zijn er creatieve ideeën in de zaal om zo'n ding toch gemonteerd te krijgen op een zodanige manier dat vooral de remleidingen niet in het wiel draaien ? _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 30 Apr. 2008, 18:53 Onderwerp: |
|
|
onze host Schradt heeft dat al eens gedaan bij zijn 950... zie:
http://schradt.net/index.php?dir=mo/lc8/tun/kotfluegel
(inclusief onderdelenlijst).
ik weet natuurlijk niet in hoeverre de remleidingen bij eeen 990 anders lopen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Johan

Geregistreerd op: 28-2-2005 Berichten: 545 Woonplaats: Hengelo (ov)
|
Geplaatst: Wo, 30 Apr. 2008, 22:05 Onderwerp: |
|
|
Bij de 950 moet je een extra remleiding kopen, want er loopt ook een leiding over het lage spatbord naar de andere kant.
Volgens mij heeft de 990 juist 2 remleidingen die beide direkt van boven komen.
Dit zou het lekker goedkoop moeten maken want je hebt dan alleen een spatbord en de voorvork beschermers nodig.( die extra remleiding maakt het geloof ik nog al duur.)
Succes
Groet Johan |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Do, 1 Mei. 2008, 1:27 Onderwerp: |
|
|
Sommer zegt dat je dit beter niet doet ivm koeling denk ik,
in de dakar rijden ze er alleen mee als het modderig is
omdat het lage spatbord te snel dicht slipt |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Do, 1 Mei. 2008, 7:43 Onderwerp: |
|
|
Ik vraag me ook af of een hoog voorspatbord op een motor die 200+ kan het stuurgedrag niet nadelig beinvloed kan worden.
De rijwind kan er nl makkelijk onderkomen, en het spatbord zit tenslotte op de kroonplaat gemonteerd
Zo kan het ook, zie linkies in het eerste bericht van dit draadje.
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=1705&highlight=spatbord
Is dus een spatbord van een SM, gemonteerd onderaan de kuip van een adv, dus NIET aan de vork _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Do, 1 Mei. 2008, 20:59 Onderwerp: |
|
|
Dit is het probleem : de remleidingen lopen met grote krullen vanaf de onderkant van het T-stuk, eentje naar voor en dan eentje naar achter.
De achterste lus wordt volledig vastgehouden door het spatbord.
Neem je dat weg, dan hangen die leidingen daar gewoon te flapperen en te wachten tot de nopjes van het voorwiel ze meenemen en naar voor trekken.
Een beetje volledig anders dan bij een 950 dus.
Moet ik idd nog vorkbeschermers bijkopen ook. Ik zie momenteel geen nette manier om die beide remleidingen uit dat voorwiel te houden (ze zijn ogenschijnlijk te lang) en ik heb geen zin in extra kosten voor kortere remleidingen. Denk dat ik het idee ga laten varen, per slot van rekening doet dat originele goed zijn werk. Het is immers een pak breder dan dat van een 950. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Do, 1 Mei. 2008, 22:44 Onderwerp: |
|
|
zou je idd een paar nieuwe beugeltjes moeten maken maar zijn ze dan lang genoeg en het zal er niet mooier op worden |
|
Naar boven |
|
 |
african

Geregistreerd op: 19-6-2006 Berichten: 274 Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem
|
Geplaatst: Vr, 2 Mei. 2008, 18:10 Onderwerp: |
|
|
Als ge het originele afzaagt voor de vorkbeschermers en dan het hoge spatbord installeert?
Ieder zijn 'goesting' natuurlijk, maar 'k vind het niet knap op de adventure
 _________________ Greet's |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 2 Mei. 2008, 18:17 Onderwerp: |
|
|
dan krijg je iets als Ollo ooit al gedaan heeft:
misschien niet de duidelijkste foto, maar deze stond al in de gallery:
dus: origineel spatbordje wel laten zitten, maar inkorten zodat alleen het achterste stukje blijft staan (gelijk vele sportmotoren over het achterwiel hebben), en dan een hoog spatbord erbij monteren. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Vr, 2 Mei. 2008, 20:15 Onderwerp: |
|
|
zou kunnen maar als ik dit zie komt het voor je koeling niet echt ten goede en niks mooier dan het normale (lage)spatbord |
|
Naar boven |
|
 |
Peter
Geregistreerd op: 22-10-2006 Berichten: 248 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Za, 3 Mei. 2008, 13:47 Onderwerp: |
|
|
african schreef: | Als ge het originele afzaagt voor de vorkbeschermers en dan het hoge spatbord installeert?
Ieder zijn 'goesting' natuurlijk, maar 'k vind het niet knap op de adventure
 |
Mijn 950 Adventure had deze combinatie van 2 spatborden toen ik hem kocht. Later is een van de achterste steunen van het originele spatbord afgebroken, ik vermoed dat bij diep inveren (offroad) de spatborden elkaar raakten? Ik heb in ieder geval weer een nieuw hoog spatbord gemonteerd (vanwege het risico (?) van vollopen in vette modder).
NB. de vergelijking met de BMW snavels zie ik gelukkig niet. Ik heb namelijk nog nooit zulke lelijke motoren gezien als die BMW's met snavel. Dat mensen zoiets wanstaltigs bedenken en dat er ook nog mensen zijn die zoiets kopen. Ik begrijp er niets van... Het bewijs dat smaken verschillen! _________________ En de LC8? Die ploegt onverdroten voort..... |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Za, 3 Mei. 2008, 20:45 Onderwerp: |
|
|
Het laten staan van een deel van het originele gaat idd zo goed als zeker problemen geven bij zwaar inveren. Gegarandeerd slaat dat tegen zo'n hoog spatbord. Als ik zie hoe hoog het nu al komt...
Ben vandaag aan de slag gegaan met de heteluchtblazer en een paar stukken ijzer, en ik heb het verfrommelde originele spatbord weer voor 95% in de plooi gekregen. Goed verhitten en dan met het koude ijzer weer in vorm duwen en houden tot het afgekoeld is.Sta er zelf van te kijken hoe goed het gelukt is. Aan één kant zie je er niks meer van, aan de andere kant is er één centimetertje van de verflaag losgekomen en staan er een paar bleke verkleuringen in waar de zware plooi gezeten heeft. Valt eigenlijk niet meer op tussen de andere krassen en krabben ten gevolge van het offroad rijden .
Spijtig da'k er geen pics van genomen heb voor een voor-en-erna-beeld, maar ik had nu eenmaal niet gedacht dat het zo goed ging lukken.
Het stoort mij niet teveel, dus blijft het er nog wel een tijdje opzitten. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 3 Mei. 2008, 20:55 Onderwerp: |
|
|
Mja, Het LC8 plastic is misschien wat dik en zwaar maar ook erg sterk en taai.
Hij is absoluut zeer valbestendig. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Ma, 20 Apr. 2009, 20:28 Onderwerp: |
|
|
Dan toch maar eens aan de slag geraakt met hetgeen ik op ktm950.info gevonden heb : prullaria afkomstig van de 690 Enduro.
Spatbord, vorkbeschermers en wat kleine rommel om de remleidingen vast te houden.
Er was toch wel één en ander van aanpassings-en dremelwerk nodig om de vorkbeschermers te doen passen (vooral aan de kant van de ABS-sensor), maar ze hangen toch op 3 punten vast. Het spatbord zelf zit niet rechtstreeks tegen het T-stuk maar er zitten wat spacers tussen omdat het anders met z'n achterkant tegen het radiatorrooster aankwam.
Voor de koeling voorzie ik geen probleem, het spatbord is volledig open aan de achterkant.
De geleidertjes voor de remleidingen passen rechtstreeks op het 4de bevestigingspunt waar het originele spatbord van de 990 aan vast zit (een 950 heeft dat bevestigingspunt niet). Ik heb ze wel een beetje moeten bijplooien maar niks speciaals verder. Op een uurtje hing alles op zijn plaats.
Het is zuiver optisch natuurlijk, maar het heeft wel wat zo ...
Oja, klein detail nog : de kostprijs van dit alles was 65€ en wat kleingeld.
 _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Di, 21 Apr. 2009, 0:52 Onderwerp: |
|
|
blinkend bij een mat zwarte motor
gelukkig dat smaken verschillen  |
|
Naar boven |
|
 |
|