Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Di, 24 Mrt. 2020, 7:53 Onderwerp: Vering LC8 adv 950 |
|
|
Ik rij al jaren adv en heb al veel leuke adv projecten achter de rug, behalve vering. Daar begin ik niet aan. Ik ben van mening dat je sommige zaken aan een vakman moet over laten ....
Zo gezegd zo gedaan
Voor de duidelijkheid: 950 adv 04.
Ik heb mijn vering laten reviseren en een nieuwe veer laten steken van 5.4nmm.
De revisie is goed gegaan, maar ik heb wel een paar vraagtekens.
De olie die is gebruikt, sea 7.5, en het volume dat is aan gehouden voor de luchtkamer, 120mm. (Standaard sea 5 en 100 mm).
In hoeverre klopt het verhaal: bij een zwaardere veer hoort een grotere luchtkamer en dikkere olie. Of is het beter om de standaard olie en luchtkamer toe te passen?
Ik kan me voorstellen dat deze vork gemaakt is om goed te werken met sea 5 olie en een luchtkamer van 100mm.
De motor steekt weer in elkaar en ik heb het eea nog niet uitgevoerd kunnen testen maar heb wel al een eerste idee.
Wie kan mij wat basis info geven, wie kan wat zeggen over de rede waarom er nu een grotere luchtkamer is aangehouden en waarom er dikkere olie is gekozen.
Alvast bedankt,
Gr Koen _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 24 Mrt. 2020, 8:27 Onderwerp: |
|
|
zwaardere veer -> gelijk zwaardere demping
zwaardere demping maak je door:
- dikkere olie, of
- kleinere gaatjes in de demper.
Dikke olie is de makkelijke oplossing want dan gaat alles tegelijk mee, en er is niets tegen: Prima.
De luchtkamer wordt gemeten ZONDER veer. Als de veer ook fysiek dikker is dan neemt ie meer volume in, en moet er dus minder olie in om hetzelfde gas volume over te houden als de veer er in zit en de vork helemaal inveert. Dit kan dus goed de rede zijn voor die 120mm.
Met die veer en de olie heb je de totale combi gewoon afgesteld voor wat meer totaal gewicht: Prima dus, origineel is aan de slappe kant ook.
Dan:
afhankelijk van wat JIJ wil.. zijn er twee issues in de LC8 vering. En om die op te lossen moet je iets veranderen natuurlijk. maar misschien zat dat niet in de deal.
1) De vering slaat door (heeft te weinig reserve), met name bij offroad gebruik: Dat komt omdat ie nauwelijks progressief is.
om de vering progressief te maken moet je de veer (en evt ook de demping) progressief maken.
De veer zelf kan progressief (Hyperpro doet dat vaak), maar je kunt ook de luchtkamer verkleinen: Dat zorgt namelijk dat aan het einde de druk in de vork oploopt en deze gaat bijdragen aan de veer. Het effect is iets anders (meer logaritmisch) en het heeft ook zijn nadelen (druk op de keerringen). De demping ook progressie(f/-ver) maken is moeilijk te realiseren.
2) De LC8 'zweeft': de lage snelheid demping van de vork is heel beroerd. Dit is opzettelijk zo gedesigned om hem een beetje op een BMW te laten lijken. Dit effect wordt 100% verzorgd door een 'bleeder'gaat je in de demper zuiger. Als je dit zuigertje vervangt door een versie uit de EXC dan ben je dit kwijt. (maar dan ben je ook die soepele 'glij'over de weg kwijt....). Als je echt offroad moet je dit doen, anders zweeft ie een keer bij hoge snelheid de sloot in.
Die laatste puntenzijn niet 'fout' maar is een kwestie van smaak en van wat jij wil. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Di, 24 Mrt. 2020, 14:43 Onderwerp: |
|
|
Thanks a lot Gerben, duidelijk. _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by 
|