lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Vering LC8 adv 950

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
koen warnar

BerichtGeplaatst: Di, 24 Mrt. 2020, 7:53    Onderwerp: Vering LC8 adv 950 Reageer met quote

Ik rij al jaren adv en heb al veel leuke adv projecten achter de rug, behalve vering. Daar begin ik niet aan. Ik ben van mening dat je sommige zaken aan een vakman moet over laten ....
Zo gezegd zo gedaan

Voor de duidelijkheid: 950 adv 04.
Ik heb mijn vering laten reviseren en een nieuwe veer laten steken van 5.4nmm.
De revisie is goed gegaan, maar ik heb wel een paar vraagtekens.

De olie die is gebruikt, sea 7.5, en het volume dat is aan gehouden voor de luchtkamer, 120mm. (Standaard sea 5 en 100 mm).

In hoeverre klopt het verhaal: bij een zwaardere veer hoort een grotere luchtkamer en dikkere olie. Of is het beter om de standaard olie en luchtkamer toe te passen?
Ik kan me voorstellen dat deze vork gemaakt is om goed te werken met sea 5 olie en een luchtkamer van 100mm.

De motor steekt weer in elkaar en ik heb het eea nog niet uitgevoerd kunnen testen maar heb wel al een eerste idee.

Wie kan mij wat basis info geven, wie kan wat zeggen over de rede waarom er nu een grotere luchtkamer is aangehouden en waarom er dikkere olie is gekozen.

Alvast bedankt,
Gr Koen

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 24 Mrt. 2020, 8:27    Onderwerp: Reageer met quote

zwaardere veer -> gelijk zwaardere demping

zwaardere demping maak je door:
- dikkere olie, of
- kleinere gaatjes in de demper.

Dikke olie is de makkelijke oplossing want dan gaat alles tegelijk mee, en er is niets tegen: Prima.

De luchtkamer wordt gemeten ZONDER veer. Als de veer ook fysiek dikker is dan neemt ie meer volume in, en moet er dus minder olie in om hetzelfde gas volume over te houden als de veer er in zit en de vork helemaal inveert. Dit kan dus goed de rede zijn voor die 120mm.

Met die veer en de olie heb je de totale combi gewoon afgesteld voor wat meer totaal gewicht: Prima dus, origineel is aan de slappe kant ook.

Dan:

afhankelijk van wat JIJ wil.. zijn er twee issues in de LC8 vering. En om die op te lossen moet je iets veranderen natuurlijk. maar misschien zat dat niet in de deal.

1) De vering slaat door (heeft te weinig reserve), met name bij offroad gebruik: Dat komt omdat ie nauwelijks progressief is.
om de vering progressief te maken moet je de veer (en evt ook de demping) progressief maken.
De veer zelf kan progressief (Hyperpro doet dat vaak), maar je kunt ook de luchtkamer verkleinen: Dat zorgt namelijk dat aan het einde de druk in de vork oploopt en deze gaat bijdragen aan de veer. Het effect is iets anders (meer logaritmisch) en het heeft ook zijn nadelen (druk op de keerringen). De demping ook progressie(f/-ver) maken is moeilijk te realiseren.

2) De LC8 'zweeft': de lage snelheid demping van de vork is heel beroerd. Dit is opzettelijk zo gedesigned om hem een beetje op een BMW te laten lijken. Dit effect wordt 100% verzorgd door een 'bleeder'gaat je in de demper zuiger. Als je dit zuigertje vervangt door een versie uit de EXC dan ben je dit kwijt. (maar dan ben je ook die soepele 'glij'over de weg kwijt....). Als je echt offroad moet je dit doen, anders zweeft ie een keer bij hoge snelheid de sloot in.

Die laatste puntenzijn niet 'fout' maar is een kwestie van smaak en van wat jij wil.

koen warnar

BerichtGeplaatst: Di, 24 Mrt. 2020, 14:43    Onderwerp: Reageer met quote

Thanks a lot Gerben, duidelijk.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: