| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp | 
	
	
		| Auteur | Bericht | 
	
		| RIK84 
 
 
 Geregistreerd op: 30-10-2017
 Berichten: 95
 Woonplaats: Beek (Limburg)
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Wo, 11 Sep. 2019, 22:07    Onderwerp: Koppeling master cilinder vervangen |     |  
				| 
 |  
				| Advies/bevestiging/correctie gevraagd: 
 Ik wil mijn master cilinder van de koppeling vervangen.
 Heeft iemand hier ervaring met een complete vervanging van de master? Dus geen revisiesetje of re-sleeve.
 
 Zo ja, welk merk/onderdeelnummer heb je gebruikt?
 
 Ik heb gezocht en kwam uit op een KTM master cilinder van 9mm ipv de grotere 10,5 of 11mm. Voordeel dat de koppeling lichter te bedienen is (klopt dit?)
 Zou deze: 46102030100 geschikt zijn (of pas te maken) voor een ktm 9x0 adventure?
 
 Of zijn er betere/handigere/goedkopere alternatieven?
 
 Alvast bedankt voor het meedenken.
 
 Gr Rik
 _________________
 KTM 950 adventure S '04
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Dr_Bean Site Admin
 
  
 Geregistreerd op: 15-11-2004
 Berichten: 6804
 Woonplaats: Nijmegen
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Wo, 11 Sep. 2019, 23:19    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| met een kleinere hoofdcilinder zet je dezelfde kracht van je hand op een kleiner oppervlak en maak je dus makkelijker meer durk ('lichter te bedienen'). Als keerzijde is echter dat je bij dezelfde verplaatsing (hoe ver trek ik de handle in) ook minder volume olie verplaats... 
 Als ik me niet vergis is het origineel 11.
 
 9 lijkt wienig kleiner.. maar dat is bedriegelijk (9 verus 11 = 20% minder): Immers gaat het om het oppervlak en dan is het dus 33% (11^2 versus 9^2)!
 
 Ik kan je zo zeggen dat dat fout gaat met een dubbele schijf.
 _________________
 Dr_Bean
  |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| RIK84 
 
 
 Geregistreerd op: 30-10-2017
 Berichten: 95
 Woonplaats: Beek (Limburg)
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Do, 12 Sep. 2019, 7:57    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| Bedankt voor de snelle reactie. 
 Klopt, dat er minder vloeistof verplaatst wordt. Bij de remmen zou ik dit ook zeker niet doen, maar ik heb het over de koppelings master cilinder (slave is al een oberon). Wellicht heeft iemand ervaring dat dit bij de koppeling wel voldoende is om te ontkoppelen?
 _________________
 KTM 950 adventure S '04
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| michel3vb 
 
 
 Geregistreerd op: 26-6-2016
 Berichten: 198
 
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Do, 12 Sep. 2019, 8:16    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| Ik heb de mijne laten resleeven en dat is naar alle tevredenheid tot nu toe. |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Dr_Bean Site Admin
 
  
 Geregistreerd op: 15-11-2004
 Berichten: 6804
 Woonplaats: Nijmegen
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Do, 12 Sep. 2019, 21:37    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| oeps ja sorry.. koppeling. 
 geen ervaring mee, maar ik denk dat die wel wat kleiner kan idd... slag genoeg.
 _________________
 Dr_Bean
  |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Thorri 
 
  
 Geregistreerd op: 6-8-2010
 Berichten: 222
 Woonplaats: Gees
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Vr, 13 Sep. 2019, 9:04    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| ik heb laatst ook mijn master vervangen. mijn fiets komt uit 2006. Bij het Bestellen heb ik de onderdelen lijst van mij bouwjaar gebruikt.
 Toen ik hem binnen kreeg kwam ik er achter dat de master anders is.
 nagevraagd bij Magura. Er is een update geweest. deze zou "niet" meer moeten slijten als je de juiste Magura minaralen blood olie gebruikt.
 Master gemonteerd en werkt als een zonnetje.
 _________________
 Groeten Thorri
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| StevenD 
 
  
 Geregistreerd op: 11-4-2005
 Berichten: 2739
 Woonplaats: Amsterdam
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Vr, 13 Sep. 2019, 9:57    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| Jouw Oberon verkort de effectieve slag al. Als je daar ook nog een master met minder volume bij plaats heb je de hele slag nodig tot aan het handvat denk ik. Lijkt me niet prettig. Maar wel weer heel erg licht. Nu heeft de LC8 toch al geen zware koppeling? 
 Let ook: de master voor de exc is vaak voor remvloeistof bedoeld.
 _________________
 Go!!!!!!
 Ready to race - the adventure collector.
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		|  |