Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
kameel
|
Geplaatst: Wo, 5 Jan. 2005, 15:44 Onderwerp: poetsen ed. |
|
|
wielspaken poetsen is niet mijn favoriete bezigheid, maar je ontkomt er niet aan in deze barre tijden van zout en vuiligheid. Ik krijg de indruk dat als er niet gepooetst wordt ze binnen 2 jaar veranderd zijn in roodbruine stokjes.
Wat is nu de beste oplossing voor dit probleem.
groet pieter _________________ riding the camel. |
|
Naar boven |
|
 |
Tutu

|
Geplaatst: Wo, 5 Jan. 2005, 16:48 Onderwerp: |
|
|
Ik heb (nog geen) ervaring met spaken. Ik denk dat je ze voor de winter even in moet smeren met een goedje, b.v blanke tectyl, wd 40 of vaseline.
Na de winter even met motorfiets reiniger schoonmaken en hij staat er weer stralend bij, lijkt mij. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 5 Jan. 2005, 21:50 Onderwerp: |
|
|
Tutu schreef: | Ik heb (nog geen) ervaring met spaken. Ik denk dat je ze voor de winter even in moet smeren met een goedje, b.v blanke tectyl, wd 40 of vaseline.
Na de winter even met motorfiets reiniger schoonmaken en hij staat er weer stralend bij, lijkt mij. |
Mijn ervaringen door de jaren heen:
WD40 helpt slechts heel tijdelijk (voor idere rit weer doen). Is mooi voor na het wassen.
blacke tectyl werkt goed is mijn ervaring, maar hoe krijg je het op spaken (goed dekkend) en hoe er weer af..
Vaseline helpt ook, iets minder goed dan tectyl, maar het heeft ook zo zijn voordelen: Makkelijk op te brengen en makkelijk te verwijderen
opbrengen: Een flinke klont zuurvrije vaseline oplossen in wasbenzine (1:5 a 1:10, dat duurt een tijdje), en nu met een kwastje lekker alles insmeren. Voordeel is dat het zo vloeibaar is dat het overal intrekt (schroefdraad enzo) zodat later het zoutwater dat niet doet.
verwijderen: flink insprayen met koudreiniger.. afspuiten met water (of hogedrukreiniger).
en euhm, gewoon niet te veel poetsen
grts _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
haaje Gast
|
Geplaatst: Do, 6 Jan. 2005, 20:14 Onderwerp: |
|
|
Vaseline is ook mijn methode. Ik gebruik een combi van spuitvaseline van de Hema en WD40 (eerst vaseline dan WD40). Na iedere wasbeurt (2x - 3x per winter) weer opnieuw natuurlijk. Voordeel boven tectyl is inderdaad dat het makkelijk weg te krijgen is.
Is overigens wel duurder dan zelf kwasten (per busje E2,25 - 1,5-2 per keer).
Remschijven afdekken met plasic (zakken). Indien je die toch meeneemt (is me eens overkomen) heel goed schoonmaken met wasbenzine (en dan nog een keer).
haaje |
|
Naar boven |
|
 |
Wouter
|
Geplaatst: Ma, 24 Jan. 2005, 23:02 Onderwerp: |
|
|
Mijn spaken roestten al na enkele weken en dat was medio 2003, dus niks geen zout en andere ongein. Het is een door KTM erkend probleem dat regelmatig voorkomt (of voor kwam?) en de spaken worden onder garantie vervangen. In mijn geval gebeurt dat nu, gelijk met 15.000 km beurt. Bruggeman stuurt de wielen naar Haan wheels, dus alle kans dat ze beter terugkomen dan ze heen gingen!
Ik heb voor mijn LC8 jarenlang een Africa Twin het hele jaar door buiten op de stoep laten staan; er roestte van alles, maar niet de spaken
Wouter |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 24 Jan. 2005, 23:10 Onderwerp: |
|
|
vooralsnog roesten de spaken van mijn 2004 S niet.
maar ik heb ze wel meteen bij het begin een beetje vettig gemaakt.
Ik denk wel dat de 2004 andere spaken heeft. bij de 2003 braken ze ook nogal eens, nu hoor ik daar nooit meer klachten van.
Diverse 'kinderziektes bij de 2003' met wielen: Velgen te slap (deuken), spaken die breken en roesten, velgen die 'roesten'
lijkt allemaal opgelost te zijn (en evt onder garantie vervangen). _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Prutzer

|
Geplaatst: Ma, 24 Jan. 2005, 23:54 Onderwerp: |
|
|
Let op dat bruggeman er geen RVS spaken in laat zetten, die rekken als de klere, ik heb bij sommer alleen nieuwe spaaknippels gekregen spaken most ik vaker poetsen van Olaf!!!!!!  _________________ 2003 950S
Driver: Eelco |
|
Naar boven |
|
 |
joscha
|
Geplaatst: Vr, 28 Jan. 2005, 20:20 Onderwerp: |
|
|
Ik heb zelf in 2000 bij Haan wheels RVS spaken laten zetten in mijn Transalp. Inmiddels zijn we 35.000km verder en heb ik ze tot op heden nog niet na hoeven stellen. Rijd ik er rustig mee? Nee. Behoorlijk veel off-road mee gereden, waaronder een enduromania in Roemenie.
Ik ben benieuwd hoelang de spaken van mijn nieuwe aanwinst (LC8, 2004, 1km) het roestvrij houden. |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Za, 29 Jan. 2005, 16:58 Onderwerp: x |
|
|
Prutzer schreef: | Let op dat bruggeman er geen RVS spaken in laat zetten, die rekken als de klere, ik heb bij sommer alleen nieuwe spaaknippels gekregen spaken most ik vaker poetsen van Olaf!!!!!!  |
Mijn LC8 2003 is destijds ook door haan onder garantie naar RVS omgespaakt,
nippels EN spaken, want de spaken waren ook roestig!
Nu ruim een jaar later, geen roest en geen rek!
Daan |
|
Naar boven |
|
 |
Prutzer

|
Geplaatst: Za, 29 Jan. 2005, 17:16 Onderwerp: |
|
|
Mij werd verteld dat rvs spaken veeeeeeeel meer rekken als stalen bij Sommer en Haan wheels. Dus vandaar dat ik er van uit ging dat wel waar is/was       
Maar ik heb nu alleen nieuwe spaaknippels, en poets elke maand de spaken een keer met een doekje met WD40, en tot nu toe roesten ze nog niet.
Als ze wel gaan roesten heb ik dan pech denk ik
Maar verder een prima ding die LC8, alleen de offroad ervaring moet nog komen  _________________ 2003 950S
Driver: Eelco |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Za, 29 Jan. 2005, 20:13 Onderwerp: d |
|
|
Misschien rekken mijn rvs spaken niet omdat ik niet zo'n wilde ben hoor!
Af en toe een wheelie op de weg, en dan heb ik het wel gehad!
Voor in het zand heb ik een ander speeltje in de schuur staan
Groet Daan! |
|
Naar boven |
|
 |
Wouter
|
Geplaatst: Za, 26 Feb. 2005, 16:13 Onderwerp: |
|
|
Vandaag mijn Orange Devil weer opgehaald na 5 weken gratis winterstalling bij Bruggeman . Nu met keurig opnieuw gespaakte wielen. Voor wie het weten wil: het spaken bij Haan Wheels kost 174 euro voor 2 wielen plus nog 138 euro aan (de-) monteren en balanceren en zo. Dus 312 euro samen; gelukkig voor mij een garantiegevalletje . Verder zijn er nieuwe kopbouten gemonteerd (voorgeschreven modificatie KTM) en zijn de vorkkeerringen vervangen. Leve de garantie Schade voor KTM in totaal 678 euro (ex btw)
De kosten van de reguliere 15.000 km beurt zijn 438 euro (incl btw), waarvan 350 aan arbeidsloon. En dat is dan weer vooral het gevolg van de bijzonder onhandige plaatsing van de oliefilters en het kleppenstellen. De halve fiets moet uitelkaar en weer inelkaar
Nu nog even de Wings er aan hangen en rijden maar weer
Wouter |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 26 Feb. 2005, 17:19 Onderwerp: |
|
|
Wouter schreef: |
De kosten van de reguliere 15.000 km beurt zijn 438 euro (incl btw), waarvan 350 aan arbeidsloon. En dat is dan weer vooral het gevolg van de bijzonder onhandige plaatsing van de oliefilters en het kleppenstellen. De halve fiets moet uitelkaar enWouter |
Goed te horen dat jij ook weer blij bent dankzij de garantie van KTM.
Over de grote beurt: Ja.. alles zit behoorlijk in elkaar gestamt en daardoor kan je er moeilijk bij. Maar dat maakt de LC8 ook compact, klein zwaartepunt en robust! En niet zo als bijv bij de Varadero de radiators aan de buiten kant.
Als je valt met de lc8 heb je lakschade, en je achtersteppies krom, maar dat is het dan wel als het niet al te hard gaat. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
johanelsie

|
Geplaatst: Za, 17 Jan. 2009, 20:30 Onderwerp: |
|
|
witte petrolium helpt
ik kuis men bike hier steeds mee
enkel de kappen niet