lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

inhouden en knallen 990 R
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dukerider



Geregistreerd op: 21-8-2005
Berichten: 566
Woonplaats: wuustwezel Belgie

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Jun. 2013, 22:04    Onderwerp: inhouden en knallen 990 R Reageer met quote

Ik heb al een hele tijd een probleem met mijn 990 R.
Ik zal het proberen te omschrijven.

Als zo rond de 3250omw. rijdt in tweede of derde versnelling dan durft de motor soms even inhouden en knallen in de uitlaat.

Als dit voorkomt en je houdt het gas gewoon in dezelfde stand, dan gaat het na enkel seconden over en rijdt de motor weer gewoon voor een 10tal seconden, om dan weer even te knallen en in te houden.

Het probleem is eigenlijk dat ik het niet kan reproduceren als ik dat wil.
Het gebeurd zeer onregelmatig.

Het is begonnen na het eerste onderhoud, waarbij een stel Leovince uitlaten zijn gemonteerd met bijhorende mapping van KTM.

Ik dacht aanvankelijk dat de map te rijk of te arm was.
Ik ben in het bezit van een kabel en Tuneecu, en heb daarmee ook wat geëxperimenteerd, maar het fenomeen blijft terugkomen.

Er zit nu trouwens een map in voor een 09/10 990 R, die aangepast is door een Amerikaan, waarmee verschillende mensen zeer goede resultaten hebben, kwa verbruik en prestaties.
De motor rijdt heerlijk met deze map, veel betere gasrespons dan de Akra map.
In deze map is zelfs in het gebied rond 3000, 3500omw. de vooronsteking licht aangepast, maar nog steeds komt het inhouden terug.
Bij koude motor heb ik het nog niet gevoeld.
Het lijkt wel erger te worden.
Bij volgas loopt de motor nu als een beest, trekt mooi door het hele toerengebied vanaf 2000omw.

Morgen gaat de motor richting dealer, om het probleem aan hen voor te leggen.
Maar ik vraag me af of er hier iemand is die hier enige inzichten in hebben.
Alle info is welkom !!!!!

_________________
RON



'23 890 SMT



Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Jun. 2013, 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

die dealer gaat waarschijnlijk dit zeggen (en ik geef hem geen ongelijk):

Zet eerst maar eens alles terug naar origineel... dan kijken of het probleem er nog steeds is

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
dukerider



Geregistreerd op: 21-8-2005
Berichten: 566
Woonplaats: wuustwezel Belgie

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Jun. 2013, 22:50    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
die dealer gaat waarschijnlijk dit zeggen (en ik geef hem geen ongelijk):

Zet eerst maar eens alles terug naar origineel... dan kijken of het probleem er nog steeds is

Heb ik ook gedaan, probleem blijft gewoon terugkomen.

_________________
RON



'23 890 SMT



Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Jun. 2013, 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

ok.

gezien je zegt dat het in 2 en 3 is, zou het iets met de versnellingssensor te maken kunnen hebben. Heb je die draden al losgegooid?

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
dukerider



Geregistreerd op: 21-8-2005
Berichten: 566
Woonplaats: wuustwezel Belgie

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Jun. 2013, 22:12    Onderwerp: Reageer met quote

Neen, nog niet.
Ik was vandaag bij mijn dealer.
Aangezien hij het momenteel heel druk heeft ga ik zelf wat aan de motor werken.
Alle info die hij van KTM doorkrijgt, geeft hij mij door.
Die versnellingssensor is inderdaad een goed idee, dat ga ik morgen al eens proberen.

_________________
RON



'23 890 SMT



Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Jun. 2013, 22:31    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt hem in Tuneecu uitzetten (EPC)...maar dat garandeert niet dat je een storing ook 'uitzet'.
Dus je kunt eerst de software weg kiezen, maar als dat niet helpt zou ik toch ook nog even proberen door de draadjes los te koppelen.

verder:
- Bougiekappen eens goed nakijken: zitten die er echt goed op etc.
- evt lambdasensors ook eens uitzetten: kijken of die regeling misschien roet in het eten gooit.

(ergo: systematisch alles uit/aan zetten , beginnend bij de meest waarschijnlijke veroorzaker)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
dukerider



Geregistreerd op: 21-8-2005
Berichten: 566
Woonplaats: wuustwezel Belgie

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Jun. 2013, 23:51    Onderwerp: Reageer met quote

In Tuneecu staat hij al uit, maar dat garandeerd niets.
Ik ga morgen al op zoek naar eventuele dingen die kunnen leiden tot de storing.

_________________
RON



'23 890 SMT



Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
dukerider



Geregistreerd op: 21-8-2005
Berichten: 566
Woonplaats: wuustwezel Belgie

BerichtGeplaatst: Di, 25 Jun. 2013, 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag al wat aan de 990 geprutst, met de nadruk op geprutst.
Ik heb daarstraks de connector aan de benzinepomp al gemold, tank schoof uit mijn lompe poten.
Maar dat is al gerepareerd, integendeel van de rest.
Ik heb de versnellingssensor afgekoppeld om die toch alvast uit te stluiten, spijtig genoeg was dat niet de schuldige.

Daarna toch nog eens de originele map erin geladen, omdat hij het in het begin niet had, voor dat de Leo's erop stonden.
Ik had ook gezien in Tunneecu dat de vooronsteking anders stond afgesteld in de originele map tegenover de Akra map.
Resultaat; een nog slechter rijdende motor, die veel te arm stond onderin.
Het inhouden was nog steeds aanwezig, erger dan voordien.

Daarna de O2 sensors uitgeschakeld in de ori map, de motor stond nog steeds te arm, maar het inhouden lijkt weg.
Ik heb dan in Tunneecu de waarden van de O2 sensors eens bekeken en die verschillen nogal, soms meer dan 2V(olt).
Zowel bij draaiende motor als met de motor uit.
Is dat normaal ??

Ik heb nadien terug de map erin geladen die ik er daarvoor op had, maar dan met de sensors uitgeschakeld.
Ik ben terug gaan rijden en het lijkt dat het probleem weg is nu.
Ik zeg wel, het lijkt, want dat dacht ik bij de eerste rit met deze map ook.
Ik heb ook een stukje autosnelweg genomen en daarna terug gewone weg en het is nog niet voelbaar geweest.

Ik heb dan nadien de O2 sensors nog eens bekeken in Tuneecu en aar maar waar opeens kwamen de waarden terug overeen, de verschillen van 2V zijn weg.
Ik heb een printscreen gemaakt van Tuneecu waarop de verschillen te zien zijn.
Als er iemand nog wat info kan geven hieromtrent dan hoor ik het graag.
Het lijkt mij nu dat de O2 sensors soms zeer verschillende waarden aangeven, dat doet bij mij de vraag rijzen of er misschien één van de twee kapot is .



Doc1.pdf
 Beschrijving:

Download
 Bestandsnaam:  Doc1.pdf
 Bestandsgrootte:  289.55 KB
 Gedownload:  778 keer


_________________
RON



'23 890 SMT



Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 25 Jun. 2013, 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

mja.. das iig niet hoe het moet zijn smiley

Kan denk ik 2 dingen zijn:

1- De sensor is stuk/kabel/connector slecht
of
2- de werkelijke inspuitwaarden kloppen niet.. omdat bijv de injector vuil is oid. (en dus daatwerklelijk te arm...)

Eerlijk gezegd geloof ik nr-2 niet zo, omdat ie dan waarschijnlijk echt slecht zou lopen op het moment dat je dit zit.

Wat je zou kunnen doen is de 2 sensors omwisselen en kijken of de waarden meewisselen... Dan weet je zeker dat de sensor niet goed is

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
dukerider



Geregistreerd op: 21-8-2005
Berichten: 566
Woonplaats: wuustwezel Belgie

BerichtGeplaatst: Di, 25 Jun. 2013, 22:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ik dacht het ook dat dit niet goed kan zijn.
Na de motor gestart te hebben bleef het verschil nog even hetzelfde om dan opeens normaal te worden.

Dat zou het onregelmatig terugkomen van de storing ook kunnen verklaren.

Ik wil ook nog even meegeven dat het om een nieuwe motor gaat, er staan nu 3500km op de teller.
Vervuiling zou ik toch raar vinden, maat het zou kunnen natuurlijk.

Morgen nog even contact opnemen met de dealer en eens horen wat zij ervan vinden.
Zou je mij ook kunnen zeggen welke de tweede sensor is, van welke cylinder ?

_________________
RON



'23 890 SMT



Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 25 Jun. 2013, 22:14    Onderwerp: Reageer met quote

nee, ik heb de carb versie smiley

maar trek hem los en je weet het zo denk ik.

ps.: Houdt er wel rekening mee dat die O2 sensor pas werkt als ie goed warm is, dus niet direkt na het starten.
Dus als je even rare waarden ziet zou ik niet meteen alarm slaan.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2716
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 25 Jun. 2013, 23:10    Onderwerp: Reageer met quote

1 is achter en tuneecu is geen goede indicatie met een sensor interval van soms enkele seconden. Totaal niet naar kijken dus.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
dukerider



Geregistreerd op: 21-8-2005
Berichten: 566
Woonplaats: wuustwezel Belgie

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Jun. 2013, 0:21    Onderwerp: Reageer met quote

Steven, het was echt wel langer dan enkele seconden hoor, dat de waarden zoveel verschilden.
_________________
RON



'23 890 SMT



Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2716
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Jun. 2013, 9:01    Onderwerp: Reageer met quote

Dat bedoel ik niet met sensor interval.. dat is aeg maar de uitleessnelhijd / momenten. Die zijn niet gelijk.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
dukerider



Geregistreerd op: 21-8-2005
Berichten: 566
Woonplaats: wuustwezel Belgie

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Jun. 2013, 9:37    Onderwerp: Reageer met quote

Hmmm, weer niets dus.
Ik vond toch dat hij beter reed met de O2's uit geschakeld.
Daaruit zou je kunnen afleiden dat het toch een afstellingsprobleem is.
Nog steeds veel te arm in het gebied tot 3500omw.......

Je voelt dit zeer sterk als met de ori map rijdt met de Leo's, dan rijdt hij bar slecht tot 3500omw.
Om dan ineens op te pakken en verder door het toerengebied te gaan alsof er niets aan de hand is.

_________________
RON



'23 890 SMT



Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif