Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
dukerider

Geregistreerd op: 21-8-2005 Berichten: 566 Woonplaats: wuustwezel Belgie
|
Geplaatst: Zo, 23 Jun. 2013, 22:04 Onderwerp: inhouden en knallen 990 R |
|
|
Ik heb al een hele tijd een probleem met mijn 990 R.
Ik zal het proberen te omschrijven.
Als zo rond de 3250omw. rijdt in tweede of derde versnelling dan durft de motor soms even inhouden en knallen in de uitlaat.
Als dit voorkomt en je houdt het gas gewoon in dezelfde stand, dan gaat het na enkel seconden over en rijdt de motor weer gewoon voor een 10tal seconden, om dan weer even te knallen en in te houden.
Het probleem is eigenlijk dat ik het niet kan reproduceren als ik dat wil.
Het gebeurd zeer onregelmatig.
Het is begonnen na het eerste onderhoud, waarbij een stel Leovince uitlaten zijn gemonteerd met bijhorende mapping van KTM.
Ik dacht aanvankelijk dat de map te rijk of te arm was.
Ik ben in het bezit van een kabel en Tuneecu, en heb daarmee ook wat geëxperimenteerd, maar het fenomeen blijft terugkomen.
Er zit nu trouwens een map in voor een 09/10 990 R, die aangepast is door een Amerikaan, waarmee verschillende mensen zeer goede resultaten hebben, kwa verbruik en prestaties.
De motor rijdt heerlijk met deze map, veel betere gasrespons dan de Akra map.
In deze map is zelfs in het gebied rond 3000, 3500omw. de vooronsteking licht aangepast, maar nog steeds komt het inhouden terug.
Bij koude motor heb ik het nog niet gevoeld.
Het lijkt wel erger te worden.
Bij volgas loopt de motor nu als een beest, trekt mooi door het hele toerengebied vanaf 2000omw.
Morgen gaat de motor richting dealer, om het probleem aan hen voor te leggen.
Maar ik vraag me af of er hier iemand is die hier enige inzichten in hebben.
Alle info is welkom !!!!!
_________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 23 Jun. 2013, 22:19 Onderwerp: |
|
|
die dealer gaat waarschijnlijk dit zeggen (en ik geef hem geen ongelijk):
Zet eerst maar eens alles terug naar origineel... dan kijken of het probleem er nog steeds is
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
dukerider

Geregistreerd op: 21-8-2005 Berichten: 566 Woonplaats: wuustwezel Belgie
|
Geplaatst: Zo, 23 Jun. 2013, 22:50 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | die dealer gaat waarschijnlijk dit zeggen (en ik geef hem geen ongelijk):
Zet eerst maar eens alles terug naar origineel... dan kijken of het probleem er nog steeds is |
Heb ik ook gedaan, probleem blijft gewoon terugkomen.
_________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 24 Jun. 2013, 20:37 Onderwerp: |
|
|
ok.
gezien je zegt dat het in 2 en 3 is, zou het iets met de versnellingssensor te maken kunnen hebben. Heb je die draden al losgegooid?
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
dukerider

Geregistreerd op: 21-8-2005 Berichten: 566 Woonplaats: wuustwezel Belgie
|
Geplaatst: Ma, 24 Jun. 2013, 22:12 Onderwerp: |
|
|
Neen, nog niet.
Ik was vandaag bij mijn dealer.
Aangezien hij het momenteel heel druk heeft ga ik zelf wat aan de motor werken.
Alle info die hij van KTM doorkrijgt, geeft hij mij door.
Die versnellingssensor is inderdaad een goed idee, dat ga ik morgen al eens proberen.
_________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 24 Jun. 2013, 22:31 Onderwerp: |
|
|
Je kunt hem in Tuneecu uitzetten (EPC)...maar dat garandeert niet dat je een storing ook 'uitzet'.
Dus je kunt eerst de software weg kiezen, maar als dat niet helpt zou ik toch ook nog even proberen door de draadjes los te koppelen.
verder:
- Bougiekappen eens goed nakijken: zitten die er echt goed op etc.
- evt lambdasensors ook eens uitzetten: kijken of die regeling misschien roet in het eten gooit.
(ergo: systematisch alles uit/aan zetten , beginnend bij de meest waarschijnlijke veroorzaker)
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
dukerider

Geregistreerd op: 21-8-2005 Berichten: 566 Woonplaats: wuustwezel Belgie
|
Geplaatst: Ma, 24 Jun. 2013, 23:51 Onderwerp: |
|
|
In Tuneecu staat hij al uit, maar dat garandeerd niets.
Ik ga morgen al op zoek naar eventuele dingen die kunnen leiden tot de storing.
_________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R |
|
Naar boven |
|
 |
dukerider

Geregistreerd op: 21-8-2005 Berichten: 566 Woonplaats: wuustwezel Belgie
|
Geplaatst: Di, 25 Jun. 2013, 21:39 Onderwerp: |
|
|
Vandaag al wat aan de 990 geprutst, met de nadruk op geprutst.
Ik heb daarstraks de connector aan de benzinepomp al gemold, tank schoof uit mijn lompe poten.
Maar dat is al gerepareerd, integendeel van de rest.
Ik heb de versnellingssensor afgekoppeld om die toch alvast uit te stluiten, spijtig genoeg was dat niet de schuldige.
Daarna toch nog eens de originele map erin geladen, omdat hij het in het begin niet had, voor dat de Leo's erop stonden.
Ik had ook gezien in Tunneecu dat de vooronsteking anders stond afgesteld in de originele map tegenover de Akra map.
Resultaat; een nog slechter rijdende motor, die veel te arm stond onderin.
Het inhouden was nog steeds aanwezig, erger dan voordien.
Daarna de O2 sensors uitgeschakeld in de ori map, de motor stond nog steeds te arm, maar het inhouden lijkt weg.
Ik heb dan in Tunneecu de waarden van de O2 sensors eens bekeken en die verschillen nogal, soms meer dan 2V(olt).
Zowel bij draaiende motor als met de motor uit.
Is dat normaal ??
Ik heb nadien terug de map erin geladen die ik er daarvoor op had, maar dan met de sensors uitgeschakeld.
Ik ben terug gaan rijden en het lijkt dat het probleem weg is nu.
Ik zeg wel, het lijkt, want dat dacht ik bij de eerste rit met deze map ook.
Ik heb ook een stukje autosnelweg genomen en daarna terug gewone weg en het is nog niet voelbaar geweest.
Ik heb dan nadien de O2 sensors nog eens bekeken in Tuneecu en aar maar waar opeens kwamen de waarden terug overeen, de verschillen van 2V zijn weg.
Ik heb een printscreen gemaakt van Tuneecu waarop de verschillen te zien zijn.
Als er iemand nog wat info kan geven hieromtrent dan hoor ik het graag.
Het lijkt mij nu dat de O2 sensors soms zeer verschillende waarden aangeven, dat doet bij mij de vraag rijzen of er misschien één van de twee kapot is .
Beschrijving: |
|
 Download |
Bestandsnaam: |
Doc1.pdf |
Bestandsgrootte: |
289.55 KB |
Gedownload: |
777 keer |
_________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 25 Jun. 2013, 21:49 Onderwerp: |
|
|
mja.. das iig niet hoe het moet zijn
Kan denk ik 2 dingen zijn:
1- De sensor is stuk/kabel/connector slecht
of
2- de werkelijke inspuitwaarden kloppen niet.. omdat bijv de injector vuil is oid. (en dus daatwerklelijk te arm...)
Eerlijk gezegd geloof ik nr-2 niet zo, omdat ie dan waarschijnlijk echt slecht zou lopen op het moment dat je dit zit.
Wat je zou kunnen doen is de 2 sensors omwisselen en kijken of de waarden meewisselen... Dan weet je zeker dat de sensor niet goed is
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
dukerider

Geregistreerd op: 21-8-2005 Berichten: 566 Woonplaats: wuustwezel Belgie
|
Geplaatst: Di, 25 Jun. 2013, 22:06 Onderwerp: |
|
|
Ik dacht het ook dat dit niet goed kan zijn.
Na de motor gestart te hebben bleef het verschil nog even hetzelfde om dan opeens normaal te worden.
Dat zou het onregelmatig terugkomen van de storing ook kunnen verklaren.
Ik wil ook nog even meegeven dat het om een nieuwe motor gaat, er staan nu 3500km op de teller.
Vervuiling zou ik toch raar vinden, maat het zou kunnen natuurlijk.
Morgen nog even contact opnemen met de dealer en eens horen wat zij ervan vinden.
Zou je mij ook kunnen zeggen welke de tweede sensor is, van welke cylinder ?
_________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 25 Jun. 2013, 22:14 Onderwerp: |
|
|
nee, ik heb de carb versie
maar trek hem los en je weet het zo denk ik.
ps.: Houdt er wel rekening mee dat die O2 sensor pas werkt als ie goed warm is, dus niet direkt na het starten.
Dus als je even rare waarden ziet zou ik niet meteen alarm slaan.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2716 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 25 Jun. 2013, 23:10 Onderwerp: |
|
|
1 is achter en tuneecu is geen goede indicatie met een sensor interval van soms enkele seconden. Totaal niet naar kijken dus.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
dukerider

Geregistreerd op: 21-8-2005 Berichten: 566 Woonplaats: wuustwezel Belgie
|
Geplaatst: Wo, 26 Jun. 2013, 0:21 Onderwerp: |
|
|
Steven, het was echt wel langer dan enkele seconden hoor, dat de waarden zoveel verschilden.
_________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2716 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo, 26 Jun. 2013, 9:01 Onderwerp: |
|
|
Dat bedoel ik niet met sensor interval.. dat is aeg maar de uitleessnelhijd / momenten. Die zijn niet gelijk.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
dukerider

Geregistreerd op: 21-8-2005 Berichten: 566 Woonplaats: wuustwezel Belgie
|
Geplaatst: Wo, 26 Jun. 2013, 9:37 Onderwerp: |
|
|
Hmmm, weer niets dus.
Ik vond toch dat hij beter reed met de O2's uit geschakeld.
Daaruit zou je kunnen afleiden dat het toch een afstellingsprobleem is.
Nog steeds veel te arm in het gebied tot 3500omw.......
Je voelt dit zeer sterk als met de ori map rijdt met de Leo's, dan rijdt hij bar slecht tot 3500omw.
Om dan ineens op te pakken en verder door het toerengebied te gaan alsof er niets aan de hand is.
_________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by 
|