lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Originele uitlaten vs SBK Da Vinci
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
piningobini



Geregistreerd op: 14-9-2014
Berichten: 57
Woonplaats: Knokke

BerichtGeplaatst: Ma, 1 Jun. 2015, 14:17    Onderwerp: Originele uitlaten vs SBK Da Vinci Reageer met quote

Sinds één jaart een Adventure 950 in bezit. Nog weinig meegereden maar nu wil ik er wat werk van maken. Bougies, luchtfilter vernieuwd & carburatie recent laten afstellen met de uitlaten van SBK die erop zitten.
Prachtige sound en veel vermogen. Maar...
Ik heb zaterdag meer dan 300km achter de rug.. en ik ben die klankkasten stilletjes aan beu.. en zelf wat oor/hoofdpijn opgelopen (zelf met proppen in de oren). Kortom ze gaan eraf. Voor mezelf en voor de buren en de wandelaars langs de Franse onverharde pistes.

Ik ga vanavond originele uitlaten kopen (tweedehands) en deze monteren.
Vraag is.. na montage originele uitlaten: is het (met deze carburatie-motor) nodig om een nieuwe afstelling te laten maken ? Kan de LC8 er tegen dat hij iets rijker staat afgesteld. Ik denk dat dit niet zo een probleem kan zijn zoals bij mijn oude Duc's…
Wat is jullie mening aub ?


Laatst aangepast door piningobini op Di, 2 Jun. 2015, 8:31, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Ma, 1 Jun. 2015, 17:32    Onderwerp: Reageer met quote

Originele uitlaten terug erop = terug laten afstellen. En zeker ook terug het SAS monteren of de catalysatoren zijn er binnen afzienbare tijd aan (verstopt/gesmolten)...
_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1482
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Ma, 1 Jun. 2015, 20:02    Onderwerp: Reageer met quote

Mee eens met raketman thumbsup

"Loud pipes saves lives"

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
piningobini



Geregistreerd op: 14-9-2014
Berichten: 57
Woonplaats: Knokke

BerichtGeplaatst: Ma, 1 Jun. 2015, 22:13    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe kan ik weten of het SAS is gedemonteerd ?
Of moet de tank daarvoor eraf ?
Wat is de technisch werking van het SAS ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Di, 2 Jun. 2015, 1:52    Onderwerp: Reageer met quote

Het sas is een hoop rubberen slangen die op de cylinders zitten, die bediend worden door een elektrische klep die achterop de luchtfilterkast zit.

Het doel ervan is toevoegen van extra zuurstof aan de uitlaatgassen zodat het oxidatie-gedeelte van de catalysatoren hun werk kunnen doen. Vooral voor de omzetting van koolstofmonoxide (CO) en onverbrande benzinedelen (HC) is die extra zuurstof nodig. Zonder dat gaan de HC-resten de cat langzaam maar zeker laten dichtslibben. Daardoor gaat de doorstroming van de hete gassen verminderen en gaat de temperatuur van de cat oplopen tot voorbij de ideale werkingstemperatuur (450°+). Dan stopt de cat met werken en gaat de honinggraat in elkaar smelten met een compleet onbruikbare demper tot gevolg.

Aangezien jij een stap gaat volgen die bijna niemand doet (van aftermarket naar originele dempers) ga je vermoedelijk geen sas-systeem meer hebben. De meeste mensen gooien de darmen eraf bij de wissel, om ook wat meer ruimte te krijgen bij onderhoud...

Moest je er geen hebben, ik heb misschien nog het darmenwerk van mijn 2006 ergens liggen...

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
piningobini



Geregistreerd op: 14-9-2014
Berichten: 57
Woonplaats: Knokke

BerichtGeplaatst: Di, 2 Jun. 2015, 7:54    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je Raketman, dacht al dat het zoiets was… maar eerst checken of het SAS er nog opzit of niet…
Als je er nog één overhebt, wat moet je daarvoor ?
Ik ben van Gent en jij van Wichelen… das dus bij de deur.
gegroet piningobini
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3676

BerichtGeplaatst: Di, 2 Jun. 2015, 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

soms zit de sas er nog op, maar onklaar gemaakt, zoals bij mijn italiaanse geimporteerde 950.
controleer dus dan ook de slang of dat deze niet van binnen dichtgestopt is.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3676

BerichtGeplaatst: Di, 2 Jun. 2015, 12:22    Onderwerp: Reageer met quote

als de sas netjes verwijderd is, zoals het hoort, dan kun je net onder de linkertank door het blindplaatje van de achterste cilinder zien zitten.
zoniet dan zie je daar de slang nog op zitten.
(zie foto's in dit draadje op pagina 1)
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=21&highlight=sas+verwijderen

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
piningobini



Geregistreerd op: 14-9-2014
Berichten: 57
Woonplaats: Knokke

BerichtGeplaatst: Di, 2 Jun. 2015, 12:36    Onderwerp: Reageer met quote

Slang zit er nog op… naar waar loopt deze eigenlijk ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3676

BerichtGeplaatst: Di, 2 Jun. 2015, 23:15    Onderwerp: Reageer met quote

piningobini schreef:
Slang zit er nog op… naar waar loopt deze eigenlijk ?


is allemaal te zien foto's in mijn link hierboven wink3

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
piningobini



Geregistreerd op: 14-9-2014
Berichten: 57
Woonplaats: Knokke

BerichtGeplaatst: Wo, 3 Jun. 2015, 0:06    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de info…
Toch begrijp ik (technische tekening) niet wat het effect is van de bijkomende lucht via de luchtfilter kas die in de beide cilinders terecht komt… Hoe werkt dit eigenlijk… ? gaat dit samen met een kanaal voor de uitlaatklep ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Wo, 3 Jun. 2015, 1:25    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Het sas is een hoop rubberen slangen die op de cylinders zitten, die bediend worden door een elektrische klep die achterop de luchtfilterkast zit.

Het doel ervan is toevoegen van extra zuurstof aan de uitlaatgassen zodat het oxidatie-gedeelte van de catalysatoren hun werk kunnen doen. Vooral voor de omzetting van koolstofmonoxide (CO) en onverbrande benzinedelen (HC) is die extra zuurstof nodig. Zonder dat gaan de HC-resten de cat langzaam maar zeker laten dichtslibben. Daardoor gaat de doorstroming van de hete gassen verminderen en gaat de temperatuur van de cat oplopen tot voorbij de ideale werkingstemperatuur (450°+). Dan stopt de cat met werken en gaat de honinggraat in elkaar smelten met een compleet onbruikbare demper tot gevolg.

Aangezien jij een stap gaat volgen die bijna niemand doet (van aftermarket naar originele dempers) ga je vermoedelijk geen sas-systeem meer hebben. De meeste mensen gooien de darmen eraf bij de wissel, om ook wat meer ruimte te krijgen bij onderhoud...

Moest je er geen hebben, ik heb misschien nog het darmenwerk van mijn 2006 ergens liggen...


sjiek uitgelegd thumbsup thumbsup en extra zuurstof toevoegen aan uitlaatgassen laugh laugh klinkt als een heel ingewikkelde materie die ktm grin2 laugh
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
piningobini



Geregistreerd op: 14-9-2014
Berichten: 57
Woonplaats: Knokke

BerichtGeplaatst: Wo, 3 Jun. 2015, 10:22    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman heeft dit heel goed beschreven.
Snel en duidelijk, vandaar ook zijn naam !

De technische uitleg grijp ik wel, maar als je naar de technische tekening kijkt: dan heb je een verbinding met de luchtfilter nr.1 (via nr. 2) die naar nr4 loopt.

Wat doet nr. 2 dan wel. Kan deze kop / klep worden afgezet, is dit de klep of terugslagklep ?
nr.4 : gaat rechtstreeks bijkomende lucht in de verbrandingskamer brengen ?
Hoe komt het dat een rubberen darm deze drukslagen kan opvangen ?
Of kom er alleen lucht bij tijdens het openen van de uitgaande kleppen ?
Is op de detailtekening van nr. 4 een soort van membraan te zien ?
Gewoon interessant.



sas5.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  28.12 KB
 Weergegeven:  12510 keer

sas5.jpg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3676

BerichtGeplaatst: Wo, 3 Jun. 2015, 12:18    Onderwerp: Reageer met quote

voorzover ik denk,...
2 is een vacuumgestuurde klep, wordt aangestuurd door het dunne slangetje wat van de klep naar inlaatspruitstuk loopt (klep gaat dus open als motor gestart wordt).

achter nr 4 zitten inderdaad membraamklepjes (plaatjes) die opengaan als er vacuum optreedt van de doorstromende uitlaatgassen, de rubberslangen hoeven dus geen drukslagen op te vangen,.. er staat slechts vacuum op.

ik kan het helamaal mis hebben hoor, maar zo ongeveer denk ik dat het werkt, misschien dat iemand die er meer verstand van heeft er meer over vertellen?

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TRooPER



Geregistreerd op: 5-10-2010
Berichten: 193

BerichtGeplaatst: Wo, 3 Jun. 2015, 13:39    Onderwerp: Reageer met quote

originele uitlaten wegen een PAK meer in gewicht,
ik heb deze gisteren nog eens in mijn handen gehad en dat viel tegen.


SAS/EPC heb ik zelf bij mijn 950s 2004 zeer recentelijk verwijdert, als je toch zou terug monteren kan ik ook nog wel één en ander terug verzamelen.
hier en daar heb ik wel originele darm een stuk laten opzitten op luchtfilterhuis en afgetopt. Dus niet geheel origineel meer. Maar wel de klepbehuizingen etc....



En waarom overweeg je niet te zoeken naar dB killers,
ik heb van de wings nog een paar extra dB killers, als deze passend zijn, mag je gerust eens testen. ik woon tussen Raketman en u smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif