Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
DaBit
|
Geplaatst: Ma, 6 Mei. 2013, 14:21 Onderwerp: Startkoppeling repareren? |
|
|
Ik had gisteren een LC8-rijdende stadsgenoot op bezoek met een niet helemaal frisse startkoppeling. Hij is niet zo'n computerfanaat, dus ik pak het even op. Symptoom: 'bij erg hete motor is de motor niet elektrisch te starten en komt er een hels kabaal uit'. Zelf heb ik dat overigens niet gehoord.
Plaatje ter verduidelijking:
Het gaat om nummertje 18 (het ring-met-rollertjes deel en de ring waar die in loopt) en 14 (tandwiel).
Het veertje in dat rollertjes-ding ('sprague clutch') lijkt nog wel in orde te zijn, maar rollertjes en de loopvlakken op ring 18 en tandwiel 14 waren zichtbaar en voelbaar ingeslagen.
De man heeft verder nog een donorblok liggen, maar de startkoppeling daaruit was eigenlijk niet veel beter.
Ik heb met wat waterproof korrel 400 de ergste bulten uit het loopvlak gehaald in de hoop dat dat samen met het iets ruwe oppervlak dat korrel 400 achterlaat voldoende is om het leven nog wat te rekken. Maar dat is en blijft een plakbandoplossing.
Zijn er goedkopere manieren om dit geintje te repareren dan vervanging? Want nummertje 14 en 18 samen kosten een lieve duit.... |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Ma, 6 Mei. 2013, 20:03 Onderwerp: |
|
|
Goed, weet niet of het daadwerkelijk zo is. Heb gehoord dat ktm deze ring niet los verkoopt maar als een duur ding. Het schijnt dat je deze bij bmw wel los kunt verkrijgen ... ik hoop dat ik je op weg heb geholpen met deze halve tip. Laat iig even weten hoe jullie het hebben opgelost. Om je startkoppeling te ontzien adviseerd ktm te starten zonder extra gas.
Heb zelf bij 30k een nieuwe gekregen onder garantie _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Di, 7 Mei. 2013, 0:15 Onderwerp: |
|
|
Hmm, zo'n BMW ding erin is nog wel nuttig. Het probleem met de rotte loopvlakken blijft echter. Raar dat het spul niet gewoon los te koop is. |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Di, 7 Mei. 2013, 8:06 Onderwerp: |
|
|
Er zijn 2 mogelijke symptonen:
1) je duwt op de startknop en je hoort de startmotor onbelast draaien zonder dat de krukas wordt aangedreven (= hoogtonige "woesj")
-> Het probleem zit dan bij 14+18: slip tussen lagertjes en binnen en/of buitenwiel
Been there, done that. Zie ook: http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=4848 Uiteindelijk kwam het er op neer dat ik heel nummertje 18 (en ook 14) moest kopen, en dat is inderdaad een serieuze kost...
Het hangt er vanaf wat er net wel of niet versleten is en in welke mate. Maar meestal blijkt er overal wel slijtage te zijn.
Het tandwiel (14) op zich is nog niet verschrikkelijk duur. 18 is wel heel duur. Als het enkel de tonnetjes van het lager zijn: die kan je transplanteren van een donor lager dat wel apart nieuw te kopen is van een van de 1-cilinders van KTM (640 of 690 als ik me niet vergis). Het lagerframe + veer moet je dan behouden van de huidige LC8 en daar de tonnentjes insteken. Is ook het vrijloopwiel (het buitenwiel waar het lager indraait) ingesleten: dat is -voor zover ik heb kunnen vinden- niet apart te verkrijgen, ook niet bij andere modellen/merken. En dan moet je 18 dus helemaal kopen (komt in zijn geheel van een OEM fabrikant naar KTM, was niet in stock bij KTM).
2) Als er een hels kabaal uit komt (wat jij dus omschrijft) zou het probleem de torque limiter moeten zijn en dus niet noodzakelijk het bovenstaande. Daarvoor is er een vervangsetje te verkrijgen waarmee je ook niet zo verschrikkelijk duur uit gaat komen.
Het is trouwens absoluut niet aangeraden om nog te starten met dit
probleem. De torque limiter doet maar een beperkt aantal keer zijn werk en dan gaat de startmotorkoppeling versneld slijten waardoor je ook probleem 1) krijgt. |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Di, 7 Mei. 2013, 8:55 Onderwerp: |
|
|
Hmm, de LC8 van Wim is er eentje uit 2004. Die hebben nog geen torque limiter meen ik. Aan de andere kant heb ik er ook niet zo goed naar gekeken. Ik zal eens met 'm overleggen.
(Wim, lees je mee?) |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Di, 7 Mei. 2013, 9:19 Onderwerp: |
|
|
Misschien later torque limiter aangebracht als update?
Hels kabaal is toch hetgeen wat als typisch geluid van de torque limiter omschreven wordt. Het is dan ook een 'destructief' kabaal: de limiter gaat er van kapot (veer wordt opgevreten dacht ik) dus aantal gebruikscycli is zéér beperkt.
Slippende startmotorkoppeling: dan hoor je gewoon de startmotor draaien zonder dat de motor meedraait (ik heb dat geluid nog wel ergens op video). Ik kan me niet direct inbeelden dat er daarbij een hels kabaal wordt gemaakt tenzij er echt losse stukjes of onderdeeltjes meerammelen. Zitten alle boutjes nog vast waarmee het vrijloopwiel op de rotor is bevestigd (onderdeel 20) alsook de montage van 15/16/17? |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Wo, 8 Mei. 2013, 0:31 Onderwerp: |
|
|
Grotendeels 'geen idee'. De motor staat niet bij mij thuis. Dat moet Wim even bekijken, en als-ie een torque limiter vind dan kan die vervangen worden (Wim: hele deksel overzetten dan) of ik zet 'm gewoon vast.
Boutjes zaten nog vast trouwens.
Maar dan nog: die ingeslagen ringen lijken me toch ook niet erg best.... Je doet er alleen zo weinig aan gezien het geld dat het kost. |
|
Naar boven |
|
 |
pepdeze
|
Geplaatst: Zo, 25 Aug. 2013, 11:46 Onderwerp: |
|
|
Mijn 950 begint deze kuren nu ook te vertonen. Ik heb bij mijn 640 onlangs de ring met de tonnetjes vervangen. Klusje van niks en qua kosten(69 euro) viel dat ook nog wel mee. Voor de lc4 is de ring wel los te krijgen. Het zal waarschijnlijk niet zo zijn dat die van een lc4 in een lc8 past. |
|
Naar boven |
|
 |
|