Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1593 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Zo, 23 Jun. 2013, 16:01 Onderwerp: kennersadvies gevraagd ivm slijtage onderdelen koppeling |
|
|
Hoi,
'k heb net mijn koppelingsplaten met binnenkorf eruit gehaald. Dat heeft allemaal 78.500 km gedaan. Ik heb ook van StevenD binnenkorf met platen gekocht, dat materiaal heeft 8.000 km gedaan. Tijd voor een vergelijking dus.
Eerst mijn booster: mooi glanzende oppervlakken, nauwelijks ingesleten. Ziet er best goed uit voor zijn leeftijd !
De booster van StevenD: eigelijk idem, zij het ietsje minder slijtage.
Hier de twee naast elkaar. Behoorlijk weinig verschil als je het mij vraagt. Volgens mij kan mijn booster best wel nog eens 80.000km mee.
De platen vertonen wel verschillen. Absoluut geen inloopsporen, maar wel verkleuringen. Links de mijne, rechts die van StevenD:
Mijn binnenkorf vertoont hele kleine tandjes, een tiende mm diep misschien. Die van StevenD niet, dus ik ga de zijne gebruiken.
De drukplaat toont wel interessante verschillen. De mijne is behoorlijk diep uitgesleten en gegroefd, die van StevenD is ultraglad.
Hier een foto van de mijne :
Hier een vergelijkingsfoto : links StevenD, rechts de mijne, maar dat had je al gezien:
Mijn vraagjes nu:
- zijn mijn gekleurde platen nog bruikbaar? Of weg ermee naar het containerpark?
- Die booster, die is toch écht weinig versleten voor 78.500 km te hebben, niet?
- die buitenkorf, die heeft minimale inslijtsporen, 1 ŕ 2 tiende mm. Moet die dan ook vervangen worden? Ik zou ze liever blijven gebruiken, dan moet ik ze niet demonteren. (en moet ik niet op zoek naar een 2dehands exemplaar). Nieuwprijs : 511.80 €
- mijn gevoerde koppelingsplaten, ze zien er subliem uit, dan kan ik die houden toch, zelfs al zijn de stalen platen wat gekleurd?
Graag snel antwoord, dan kan ik vandaag nog online bestellen.  _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 23 Jun. 2013, 16:31 Onderwerp: |
|
|
Dat setje wat je van Steven bij elkaar hebt... is zo goed als nieuw en zou ik bij elkaar houden. Het heeft weinig zin om de'oude' staalplaten te gaan gebruiken... die slijten toch zelden (gaan alleen stuk als je de koppeling een keer blauw trekt...)
Dus waarom niet: het hele setje van Steven in jouw oude koppelingskorf (die een klein beetje slijtage heeft, maar niet te gek)... en dan rij je gewoon weer 80'000 km.
Daarna opnieuw kijken, maar misschien zijn tegen die tijd motoren uberhaupt al verboden  _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1593 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Zo, 23 Jun. 2013, 20:00 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Dat setje wat je van Steven bij elkaar hebt... is zo goed als nieuw en zou ik bij elkaar houden. |
Dat is zeker ook mijn idee maar ik denk dat ik mijn oude platen ga houden als reserve. Maar omdat ik al gehoord heb dat blauw gekleurde platen oververhit zijn geweest, zit ik met de vraag of de mijne nog OK zijn, of niet.  _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Zo, 23 Jun. 2013, 20:25 Onderwerp: |
|
|
Dat zijn geen blauwe platen zenne...ik heb gisteren mijn koppeling vervangen wegens opgebrand (beetje veel en hard gymkhana gedaan) na amper 15k. Stalen platen zijn donkerblauw/paars, gevoerde platen kolenzwart. Normaal vertrek bij koudstart zat er niet meer in ...
Uw drukplaat ie precies niet zo fris meer. Hoe zit het met het contactoppervlak van de korf aan de binnenkant (waar de veer zit) ? _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

|
Geplaatst: Zo, 23 Jun. 2013, 22:17 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Hoe zit het met het contactoppervlak van de korf aan de binnenkant (waar de veer zit) ? |
De kant van de belleville-veer? Zo glad als nieuw, gelukkig.
Merci voor de update ivm de platen. Dan hou ik de mijne als reserve. _________________ Leap, and the net will appear.
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Zo, 23 Jun. 2013, 22:39 Onderwerp: |
|
|
Let er op dat er een andere gevoerde plaat tegen de alu drukplaat zit. Met een harde plaat zal die anders zeer snel slijten. Misschien ooit jouw koppeling verkeerd terug gebouwd? _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 758 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Ma, 24 Jun. 2013, 0:03 Onderwerp: |
|
|
Wat we nog niet gezien hebben, is deel 2 van de booster. Mijn indruk was dat die iets meer slijt dan de 'vingers'.
Mijn indruk hier is dat jouw vingers lichtjes hol versleten zijn, en die van Steven nog bol staan. Kan ook aan licht en kijkhoek liggen natuurlijk. |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

|
Geplaatst: Ma, 24 Jun. 2013, 9:46 Onderwerp: |
|
|
@StevenD en Blackbert : het antwoord is negatief.  _________________ Leap, and the net will appear.
|
Naar boven |
|
 |
Wietse
|
Geplaatst: Vr, 28 Jun. 2013, 10:35 Onderwerp: |
|
|
@ Muug,
Toevallig heb ik gisteren ook de boel losgehad ivm met lichtelijk gestotter van de koppeling.
Maar de onderdelen bij mij met ca. 53K op de teller zien er uit als die van StevenD, de lengtes van de veren, dikte van de ringen en platen vielen ruim binnen de marges.
Ik heb alleen de platen en ringen omgewisselt, ik moet nog ff rijden om te kijken of er verbetering is. Mij viel op dat de eerste ring in de set (of laatste maar net hoe je het ziet) een slijtage spoor had waar die schuine kleine ring tegenaan komt.
De booster heb ik niet losgehad.
Maar heb jij die moer van de booster los gekregen met het speciale gereedschap zoals omschreven in het werkplaatshandboek? Of is er ook een andere truuk? (hij moet ook weer vast met 130N)
Gr. Wietse |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

|
Geplaatst: Vr, 28 Jun. 2013, 11:12 Onderwerp: |
|
|
Wietse,
wegens mijn verleden als motorrijinstructeur heeft mijn koppeling wellicht iets meer afgezien dan de jouwe, dat kan een deel van de verklaring zijn van de slijtage van mijn drukplaat en mijn binnenkorf.
De slijtgroef wordt veroorzaakt door de belleville-veer en wordt als "normaal" beschouwd.
ivm de booster : zet eerst je krukas vast met die special tool die je rechts onderaan in je carter inschroeft. Daarvoor moet je achterste cylinder in het TDC gezet worden, wat alweer lekker gemakkelijk gaat als je die bougie eruit haalt. Vervolgens blokkeer je de koppeling met een zelfgemaakte special tool die opgebouwd is uit enkele aan elkaar geschroefde stalen en gevoerde platen (1 stalen gesandwiched door 2 gevoerde is genoeg). Als derde punt de versnellingsbak in een zo hoog mogelijke versnelling. Om de moer los te krijgen : een goeie sterke ratelsleutel met daarop een enorme hefboom vergemakkelijkt dat wel. Mijn hefboom is een lege binnenvorkpoot van mijn ouwe CB900 Bol d'Or van lang geleden. En om die moer vast te maken gebruik ik een ferm grote momentsleutel, en goeie sterke locktite natuurlijk.
Kleine update na de werken trouwens : gisteren heb ik de KTM voor het eerst in twee maand weer eens de sporen gegeven, tijdens woonwerkverkeer naar hartje Brussel. De koppeling gaf meteen heel erg veel vertrouwen en liet me toe om de gekste kapriolen (op en van voetpaden, middenbermen, erg kort keren e.d.) in het volste vertrouwen en met de grootste souplesse uit te voeren. Dank voor StevenD en BlackBert voor de geleverde materialen en special tools ! _________________ Leap, and the net will appear.
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Vr, 28 Jun. 2013, 12:30 Onderwerp: |
|
|
 _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 758 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Vr, 28 Jun. 2013, 21:59 Onderwerp: |
|
|
u bent welkom  |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Za, 29 Jun. 2013, 0:05 Onderwerp: |
|
|
Nou, zo goed vind ik jouw booster er eigenlijk niet uit zien. Die hellende vlakken lijken toch behoorlijk anders geworden kwa maatvoering. Zien er ook veel 'langer' uit op je vergelijkingsfoto. |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

|
Geplaatst: Za, 29 Jun. 2013, 20:10 Onderwerp: |
|
|
DaBit schreef: | Nou, zo goed vind ik jouw booster er eigenlijk niet uit zien. Die hellende vlakken lijken toch behoorlijk anders geworden kwa maatvoering. Zien er ook veel 'langer' uit op je vergelijkingsfoto. |
wat langer jep, de verf eraf zeg maar. Het is moeilijk om daarvan duidelijke foto's te nemen. Je moet die slijtage voelen met je eigen vingers. _________________ Leap, and the net will appear.
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Za, 29 Jun. 2013, 23:22 Onderwerp: |
|
|
De vraag is of je vingers nauwkeurig genoeg zijn. Glad zal het wel wezen... |
|
Naar boven |