lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

kennersadvies gevraagd ivm slijtage onderdelen koppeling
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1593
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Jun. 2013, 16:01    Onderwerp: kennersadvies gevraagd ivm slijtage onderdelen koppeling Reageer met quote

Hoi,

'k heb net mijn koppelingsplaten met binnenkorf eruit gehaald. Dat heeft allemaal 78.500 km gedaan. Ik heb ook van StevenD binnenkorf met platen gekocht, dat materiaal heeft 8.000 km gedaan. Tijd voor een vergelijking dus.

Eerst mijn booster: mooi glanzende oppervlakken, nauwelijks ingesleten. Ziet er best goed uit voor zijn leeftijd !


De booster van StevenD: eigelijk idem, zij het ietsje minder slijtage.


Hier de twee naast elkaar. Behoorlijk weinig verschil als je het mij vraagt. Volgens mij kan mijn booster best wel nog eens 80.000km mee.


De platen vertonen wel verschillen. Absoluut geen inloopsporen, maar wel verkleuringen. Links de mijne, rechts die van StevenD:


Mijn binnenkorf vertoont hele kleine tandjes, een tiende mm diep misschien. Die van StevenD niet, dus ik ga de zijne gebruiken.

De drukplaat toont wel interessante verschillen. De mijne is behoorlijk diep uitgesleten en gegroefd, die van StevenD is ultraglad.
Hier een foto van de mijne :

Hier een vergelijkingsfoto : links StevenD, rechts de mijne, maar dat had je al gezien:


Mijn vraagjes nu:
- zijn mijn gekleurde platen nog bruikbaar? Of weg ermee naar het containerpark?
- Die booster, die is toch écht weinig versleten voor 78.500 km te hebben, niet?
- die buitenkorf, die heeft minimale inslijtsporen, 1 ŕ 2 tiende mm. Moet die dan ook vervangen worden? Ik zou ze liever blijven gebruiken, dan moet ik ze niet demonteren. (en moet ik niet op zoek naar een 2dehands exemplaar). Nieuwprijs : 511.80 € stars
- mijn gevoerde koppelingsplaten, ze zien er subliem uit, dan kan ik die houden toch, zelfs al zijn de stalen platen wat gekleurd?

Graag snel antwoord, dan kan ik vandaag nog online bestellen. thumbsup

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Jun. 2013, 16:31    Onderwerp: Reageer met quote

Dat setje wat je van Steven bij elkaar hebt... is zo goed als nieuw en zou ik bij elkaar houden. Het heeft weinig zin om de'oude' staalplaten te gaan gebruiken... die slijten toch zelden (gaan alleen stuk als je de koppeling een keer blauw trekt...)

Dus waarom niet: het hele setje van Steven in jouw oude koppelingskorf (die een klein beetje slijtage heeft, maar niet te gek)... en dan rij je gewoon weer 80'000 km.
Daarna opnieuw kijken, maar misschien zijn tegen die tijd motoren uberhaupt al verboden grin

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1593
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Jun. 2013, 20:00    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Dat setje wat je van Steven bij elkaar hebt... is zo goed als nieuw en zou ik bij elkaar houden.


Dat is zeker ook mijn idee thumbsup maar ik denk dat ik mijn oude platen ga houden als reserve. Maar omdat ik al gehoord heb dat blauw gekleurde platen oververhit zijn geweest, zit ik met de vraag of de mijne nog OK zijn, of niet. wacko

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Jun. 2013, 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zijn geen blauwe platen zenne...ik heb gisteren mijn koppeling vervangen wegens opgebrand (beetje veel en hard gymkhana gedaan) na amper 15k. Stalen platen zijn donkerblauw/paars, gevoerde platen kolenzwart. Normaal vertrek bij koudstart zat er niet meer in goofy ...

Uw drukplaat ie precies niet zo fris meer. Hoe zit het met het contactoppervlak van de korf aan de binnenkant (waar de veer zit) ?

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1593
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Jun. 2013, 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Hoe zit het met het contactoppervlak van de korf aan de binnenkant (waar de veer zit) ?

De kant van de belleville-veer? Zo glad als nieuw, gelukkig.

Merci voor de update ivm de platen. Dan hou ik de mijne als reserve.

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2728
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Jun. 2013, 22:39    Onderwerp: Reageer met quote

Let er op dat er een andere gevoerde plaat tegen de alu drukplaat zit. Met een harde plaat zal die anders zeer snel slijten. Misschien ooit jouw koppeling verkeerd terug gebouwd?
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 758
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Jun. 2013, 0:03    Onderwerp: Reageer met quote

Wat we nog niet gezien hebben, is deel 2 van de booster. Mijn indruk was dat die iets meer slijt dan de 'vingers'.
Mijn indruk hier is dat jouw vingers lichtjes hol versleten zijn, en die van Steven nog bol staan. Kan ook aan licht en kijkhoek liggen natuurlijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1593
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Jun. 2013, 9:46    Onderwerp: Reageer met quote

@StevenD en Blackbert : het antwoord is negatief. grin
_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Wietse



Geregistreerd op: 8-7-2006
Berichten: 65
Woonplaats: Hoogeveen

BerichtGeplaatst: Vr, 28 Jun. 2013, 10:35    Onderwerp: Reageer met quote

@ Muug,

Toevallig heb ik gisteren ook de boel losgehad ivm met lichtelijk gestotter van de koppeling.
Maar de onderdelen bij mij met ca. 53K op de teller zien er uit als die van StevenD, de lengtes van de veren, dikte van de ringen en platen vielen ruim binnen de marges.

Ik heb alleen de platen en ringen omgewisselt, ik moet nog ff rijden om te kijken of er verbetering is. Mij viel op dat de eerste ring in de set (of laatste maar net hoe je het ziet) een slijtage spoor had waar die schuine kleine ring tegenaan komt.

De booster heb ik niet losgehad.

Maar heb jij die moer van de booster los gekregen met het speciale gereedschap zoals omschreven in het werkplaatshandboek? Of is er ook een andere truuk? (hij moet ook weer vast met 130N)

Gr. Wietse
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1593
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Vr, 28 Jun. 2013, 11:12    Onderwerp: Reageer met quote

Wietse,
wegens mijn verleden als motorrijinstructeur heeft mijn koppeling wellicht iets meer afgezien dan de jouwe, dat kan een deel van de verklaring zijn van de slijtage van mijn drukplaat en mijn binnenkorf.

De slijtgroef wordt veroorzaakt door de belleville-veer en wordt als "normaal" beschouwd.

ivm de booster : zet eerst je krukas vast met die special tool die je rechts onderaan in je carter inschroeft. Daarvoor moet je achterste cylinder in het TDC gezet worden, wat alweer lekker gemakkelijk gaat als je die bougie eruit haalt. Vervolgens blokkeer je de koppeling met een zelfgemaakte special tool die opgebouwd is uit enkele aan elkaar geschroefde stalen en gevoerde platen (1 stalen gesandwiched door 2 gevoerde is genoeg). Als derde punt de versnellingsbak in een zo hoog mogelijke versnelling. Om de moer los te krijgen : een goeie sterke ratelsleutel met daarop een enorme hefboom vergemakkelijkt dat wel. Mijn hefboom is een lege binnenvorkpoot van mijn ouwe CB900 Bol d'Or van lang geleden. En om die moer vast te maken gebruik ik een ferm grote momentsleutel, en goeie sterke locktite natuurlijk.

Kleine update na de werken trouwens : gisteren heb ik de KTM voor het eerst in twee maand weer eens de sporen gegeven, tijdens woonwerkverkeer naar hartje Brussel. De koppeling gaf meteen heel erg veel vertrouwen en liet me toe om de gekste kapriolen (op en van voetpaden, middenbermen, erg kort keren e.d.) in het volste vertrouwen en met de grootste souplesse uit te voeren. Dank voor StevenD en BlackBert voor de geleverde materialen en special tools !

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2728
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 28 Jun. 2013, 12:30    Onderwerp: Reageer met quote

surprised
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 758
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Vr, 28 Jun. 2013, 21:59    Onderwerp: Reageer met quote

u bent welkom grin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Za, 29 Jun. 2013, 0:05    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, zo goed vind ik jouw booster er eigenlijk niet uit zien. Die hellende vlakken lijken toch behoorlijk anders geworden kwa maatvoering. Zien er ook veel 'langer' uit op je vergelijkingsfoto.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1593
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Za, 29 Jun. 2013, 20:10    Onderwerp: Reageer met quote

DaBit schreef:
Nou, zo goed vind ik jouw booster er eigenlijk niet uit zien. Die hellende vlakken lijken toch behoorlijk anders geworden kwa maatvoering. Zien er ook veel 'langer' uit op je vergelijkingsfoto.


wat langer jep, de verf eraf zeg maar. Het is moeilijk om daarvan duidelijke foto's te nemen. Je moet die slijtage voelen met je eigen vingers.

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Za, 29 Jun. 2013, 23:22    Onderwerp: Reageer met quote

De vraag is of je vingers nauwkeurig genoeg zijn. Glad zal het wel wezen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif