Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1592 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 13:50 Onderwerp: brokken aan het onderste balhoofdlager : hoe kan dat nou ? |
|
|
Gisterenavond haal ik mijn balhoofd uit elkaar, ik laat het T-stuk naar onderen glijden en ik test uit of er pitting is. Ik voel meteen dat het erg ruw draait, alsof er een pak vijlsel of zand in zit. Nochthans is er behoorlijk wat vet aanwezig. Bij nadere inspectie zie ik dat het balhoofdlager echt een heel stuk mankeert. En volgens mij is het ook niet echt mooi rond meer maar dat was nauwelijks te fotograferen. Iemand heeft dit lager nogal wild gemonteerd, is mijn vrees. Dit is geen fijne ervaring en geeft mijn vertrouwen in de - nochthans zeer populaire - dealer helaas een ferme deuk moet ik zeggen.
 _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 19:41 Onderwerp: |
|
|
zo te zien zit de schade aan de rubber afdichting die er onder zit.
Probleem is dat wel duidleijk: Waarschijnlijk is het lager vervangen, maar dat men die afdichting niet liggen (zit niet bijj de lagers):
Om het onderste lager er af te krijgen moet je van onderaf slaan (of eigenlijk liever niet, beter gebruikt je een fatsoenlijke trekker): Als je dat met hamer en beitel doet (zoals het meestal gebeurt), dan sla je die ring met rubber afdichting stuk... en als je die dan niet op voorraad hebt, dan zet je hem ook gewoon weer terug. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1592 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 20:31 Onderwerp: |
|
|
mja, kan allemaal zijn, maar dat verklaart het gruizelende gedoe nog niet. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 20:50 Onderwerp: |
|
|
tja... als d elagerkooi daar een beetje klem loopt, of de lager-zitting er onder ook beschadigd is en daardoor het lager klem loopt... dan kan dat zo aanvoelen denk ik.
Effe zaak goed schoon maken en dan top en bodem lager afzoenderlijk 'voelen'.
evt passend vervangen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2727 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 20:54 Onderwerp: |
|
|
zet je het lager wel voldoende op spanning als deze vernieuwd is? zo los als op een sportfiets betekend echt stuk in 10.000km. ook natrekken als je er 10 of 100km mee heb gereden, dan blijft ie lekker op druk staan.
Ik span niet met moment sleutels oid. gewoon wieltje los en een zetje tegen het stuur moet stoppen voor de stopper word geraakt, beetje als aanlopen dus. Dan doe ik ondanks flink mishandelen zo'n 30 a 40.000 km met die lagers (en verving laatst alleen de onderkant). _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1592 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 21:04 Onderwerp: |
|
|
geloof me vrij, ik heb vééél ervaring met de lagers van deze motorfiets. Het is van alle moto's die ik ooit gehad heb de eerste waar ik ze zoveel heb (laten) vervangen. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
|