lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

brokken aan het onderste balhoofdlager : hoe kan dat nou ?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1592
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 13:50    Onderwerp: brokken aan het onderste balhoofdlager : hoe kan dat nou ? Reageer met quote

Gisterenavond haal ik mijn balhoofd uit elkaar, ik laat het T-stuk naar onderen glijden en ik test uit of er pitting is. Ik voel meteen dat het erg ruw draait, alsof er een pak vijlsel of zand in zit. Nochthans is er behoorlijk wat vet aanwezig. Bij nadere inspectie zie ik dat het balhoofdlager echt een heel stuk mankeert. En volgens mij is het ook niet echt mooi rond meer maar dat was nauwelijks te fotograferen. Iemand heeft dit lager nogal wild gemonteerd, is mijn vrees. devil Dit is geen fijne ervaring en geeft mijn vertrouwen in de - nochthans zeer populaire - dealer helaas een ferme deuk moet ik zeggen. confused




_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 19:41    Onderwerp: Reageer met quote

zo te zien zit de schade aan de rubber afdichting die er onder zit.

Probleem is dat wel duidleijk: Waarschijnlijk is het lager vervangen, maar dat men die afdichting niet liggen (zit niet bijj de lagers):

Om het onderste lager er af te krijgen moet je van onderaf slaan (of eigenlijk liever niet, beter gebruikt je een fatsoenlijke trekker): Als je dat met hamer en beitel doet (zoals het meestal gebeurt), dan sla je die ring met rubber afdichting stuk... en als je die dan niet op voorraad hebt, dan zet je hem ook gewoon weer terug.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1592
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

mja, kan allemaal zijn, maar dat verklaart het gruizelende gedoe nog niet.
_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 20:50    Onderwerp: Reageer met quote

tja... als d elagerkooi daar een beetje klem loopt, of de lager-zitting er onder ook beschadigd is en daardoor het lager klem loopt... dan kan dat zo aanvoelen denk ik.

Effe zaak goed schoon maken en dan top en bodem lager afzoenderlijk 'voelen'.

evt passend vervangen.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2727
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

zet je het lager wel voldoende op spanning als deze vernieuwd is? zo los als op een sportfiets betekend echt stuk in 10.000km. ook natrekken als je er 10 of 100km mee heb gereden, dan blijft ie lekker op druk staan.

Ik span niet met moment sleutels oid. gewoon wieltje los en een zetje tegen het stuur moet stoppen voor de stopper word geraakt, beetje als aanlopen dus. Dan doe ik ondanks flink mishandelen zo'n 30 a 40.000 km met die lagers (en verving laatst alleen de onderkant).

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1592
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 21:04    Onderwerp: Reageer met quote

geloof me vrij, ik heb vééél ervaring met de lagers van deze motorfiets. Het is van alle moto's die ik ooit gehad heb de eerste waar ik ze zoveel heb (laten) vervangen.
_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif