Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
lchaacht
|
Geplaatst: Ma, 15 Apr. 2013, 16:01 Onderwerp: oliedruk weg, second opinion please |
|
|
Hey allemaal,
In de winter eindelijk gedaan met de verbouwing van't huisje. Hier en daar nog wat te doen maar bon, eindelijk meer tijd om bezig te zijn met de KTM.
Ik dacht eerst aan rijden maar 't zal sleutelen worden vrees ik...
Het betreft een 950 adventure van 2004, 66000km.
Zaterdagmorgen wou ik em starten maar het oliedruklampje ging niet uit. Normaal hoor ik even het getik van de spanners maar eens deze op druk zijn is het weg, meestal na slechts een paar seconden. Nu bleef ik het horen... Stilgelegd en even later toch nog even geprobeerd, geen verandering.
Volgende controles uitgevoerd:
-Oliepeil nakijken. Stond ver boven maximum. Alle olie werd dus in de tank gepompt maar er niet uit.
-Kogelklepje en zeefje nakijken. Zeefje was proper en kogelklepje werkt zoals het hoort.
-Carterplug ook even gecheckt en ook hier niets abnormaals.
-Papieren filter, niet gegolfd. Ook de radiatordop vertoont geen sporen van een lekkende waterpomp.
-Zeef onderaan het blok, ook niets aan te zien.
-Koppelingsdeksel verwijdert (al eens iets opgevangen van een plaat die stukgegaan was) en ook hier niets aan de hand.
-Nergens vloeibare pakking gebruikt.
-Leidingen zien er ok uit en nergens een olielek te bespeuren.
Heeft er iemand een idee van wat er mis kan zijn? Ik denk aan de dumpvalve maar zijn dit wel gebruikelijke symptomen? Ik heb op't forum gekeken en meestal valt de druk al rijdend weg of begint het met een flikkerend olielampje. Dit heeft mijn motor nooit gehad... Van de ene dag op de andere dus.
Aanvalsplan: Meteen het hele onderdeel waar het veertje in zit vervangen plus de waterpomp reviseren. Lijkt dit de meest plausibele oplossing of heeft iemand ander suggesties...?
Ik hoor het graag...
MVG,
Lchaacht. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 15 Apr. 2013, 20:58 Onderwerp: |
|
|
Tja, als het ineens is, na lange tijd stilstaan, dan blijft er iets 'hangen' wat de druk weg lekt. Het kan niet iets 'versleten oid zijn, want dan was het niet zo in eens... Met koude olie heb je de meeste oliedruk...
dus inderdaad: Geen olie NAAR de pomp (maar dat heb je al redelijk gecheckt), of een groot lek NA de pomp:
- dumpvalve die blijft hangen
- hydrolische spanner die vreemd blijft hangen (maar ik weet eigenlijk niet of die dingen kunnen 'doorlekken'.
gezien de dumpvalve weinig werk is... zou ik dat als eerste maar proberen! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
lchaacht
|
Geplaatst: Ma, 15 Apr. 2013, 21:25 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de input Dr.Bean.
De Adventure heeft deze winter inderdaad even stilgestaan (een 8-tal weken?) maar de afgelopen anderhalve tot 2 maanden toch al wat gereden. Ik weet niet exact hoeveel maar toch ergens tussen de 700 à 1000km...
Zo heb ik nog de "lenterit" van Endurofun meegereden en daarna ook nog regelmatig van stal gehaald. Stond eigenlijk maar stil van donderdag...
Nuja, de dumpvalve vervangen dan maar en meteen de waterpomp erbij doen..
Heb al wat opgezocht en om de koppelingskorf te verwijderen moet je het tandwiel rechts er van draaien tot het tandloze gedeelte links staat. Wat ik me afvraag is hoe je dit doet? Of staat dit in het WPHB? Dan zoek ik het wel even op hoor.
Onderdelen bestellen en dan aan de slag. 2de probleem is de uitlaatbocht achter de achterste cilinder. Een scheur van maar liefst 3 cm!!! in de lengte. Ik zal maar eens onder "koop en verkoop" een zoekertje plaatsen als het olieprobleem opgelost is... (nieuw bijna 200€)  |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 15 Apr. 2013, 21:33 Onderwerp: |
|
|
wel vreemd hoor!
anyway: http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=3396
Als je de korf er al wil hebben: Idd krukas draaien (gewoon met een dopsleutel op de moer op de krukas!) tot dat onvertande stuk langs de koppelingskorf staat.
dan moet je voorzichtig de naaldkooi waat de koppelingskorf om draait er eerst tussenuit trekken en dan heb je zat ruimte.
succes _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
lchaacht
|
Geplaatst: Di, 16 Apr. 2013, 6:44 Onderwerp: |
|
|
Vreemd inderdaad, en dat verontrust me net...
Had die topic al doorgenomen en nog andere ivm wegvallende oliedruk. Maar met het nog eens te openen zie ik dat bij de topicstarter de oliedruk ook van het ene op het andere moment wegviel.. Wel al rijdend maar het is dus mogelijk!
Anyway, ik zal het maar beschouwen als een kans om wat bij te leren
't Moeilijkste zal nog zijn op de onderdelen wachten. Straks een lijstje maken van de benodigdheden. Blijkbaar is er een revisiesetje voor de waterpomp dus dat scheelt al.
Ik hou jullie op de hoogte! |
|
Naar boven |
|
 |
lchaacht
|
Geplaatst: Wo, 17 Apr. 2013, 16:53 Onderwerp: |
|
|
Bestelling geplaatst... |
|
Naar boven |
|
 |
lchaacht
|
Geplaatst: Za, 4 Mei. 2013, 23:52 Onderwerp: |
|
|
Update!
Heb even moeten wachten op de onderdelen en pas vandaag alles kunnen afronden..
Dus het hele stuk waar die dumpvalve in zit is vervangen alsook (preventief) een revisie uitgevoerd van de waterpomp en......
't Is in orde!!! Een kleine 20km gereden vandaag en alles schijnt te werken zoals het hoort. Had dus wel even schrik dat het iets anders zou zijn. De meesten die dit euvel al hadden verloren oliedruk tijdens het rijden.. Bij mij was het dus bij het starten 's morgens in de garage.
Achteraf gezien eigenlijk een geluk bij een ongeluk, ik moest de motor niet meer zien thuis te krijgen...  |
|
Naar boven |
|
 |
dukerider

Geregistreerd op: 21-8-2005 Berichten: 566 Woonplaats: wuustwezel Belgie
|
Geplaatst: Zo, 5 Mei. 2013, 10:31 Onderwerp: |
|
|
Goed dat het opgelost is.
Waarschijnlijk wel geluk gehad, maar nu kan mijn "ex" er weer een tijdje tegen.
Ik ben sinds gisteren eigenaar van een nieuwe Adventure 990R, ben er super content mee, na de zijstap met de Duke R. _________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R |
|
Naar boven |
|
 |
lchaacht
|
Geplaatst: Zo, 5 Mei. 2013, 14:59 Onderwerp: |
|
|
Hey Dukerider, da's lang geleden!
Idd, ze kan er weer een tijdje tegen. Eerste keer dat iets mechanisch scheelde eigenlijk. Voor de rest steeds een heel betrouwbaar blok geweest.
Nuja, het veertje van die dumpvalve staat erom bekend om na een tijd te verslijten. Stilaan ook op weg naar de 70.000km dus geheel abnormaal is het zeker niet..
Veel plezier met de 990R. In mijn ogen toch wel de knapste! |
|
Naar boven |
|
 |
|