Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Ronald Deman
Geregistreerd op: 1-6-2012 Berichten: 22 Woonplaats: Dordrecht
|
Geplaatst: Vr, 15 Jun. 2012, 15:05 Onderwerp: Carburateurs afstellen 950 SMR |
|
|
Hallo iedereen,
Waarschijnlijk is er al veel naar gevraagd maar ik gooi hem graag in de groep omdat ik wat hulp kan gebruiken.
Sinds 2 weken rij ik met een grote smile rond op mijn "nieuwe" 950 SMR! Maar, ik merk ook dat hij bij "normaal" rijden (constante snelheid op de snelweg bijv.) stottert. Geen aan/uit effect of ernstig maar wel hinderlijk.
Hij is voorzien van Akrapovic dempers en volgens mij is het een goed idee om de carbarateurs af te laten stellen. Hij zal wel te rijk of te arm staan. Net na de koop heeft hij overigens de 15.000km beurt gehad en hebben ze de carburateurs synchroon gesteld en 3 kleppen afgesteld.
Volgens mij is afstellen een vak appart en gaan ze bij de gemiddelde dealer niet verder dan "normale" (aflever)beurt. Met alle respect!!
Wie kan mij vertellen waar ik het beste naartoe kan gaan? Een dealer die hier wel de tijd voor neemt is uiteraard ook welkom! Met mijn racer ging ik als het nodig was naar de testbank van Nolen motoren maar die heeft helaas geen ervaring met KTM...
Alvast bedankt!  _________________ Do not give respect to them who disrespect you! |
|
Naar boven |
|
 |
Erik 990 SMT
Geregistreerd op: 28-10-2009 Berichten: 292
|
Geplaatst: Vr, 15 Jun. 2012, 16:43 Onderwerp: |
|
|
Hallo Ronald, welkom.
Ik zou als ik jou was eens bellen met André Verpalen (van de gelijknamige zaak in Krommenie).
Volgens mij gaat die jou helemaal blij maken.
http://www.ktmracing.nl/start.php?ktm=service |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 758 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Vr, 15 Jun. 2012, 16:43 Onderwerp: |
|
|
Als mijnheer Nolen z'n vak kent speelt het merk toch niet zo'n rol? Een KTM draait ook op Keihin carbs.
Als je daar al geweest bent ken je de procedure waarschijnlijk ook wel. Enig nadeel bij een LC8: om zelfs de mengselschroefjes te bereiken moeten de carbs helemaal los.
Als je 't (laat) doen, graag een uitgebreid verslag, ttz: begin- en eindinstellingen, en wat het opleverde. Kunnen we nog wat uit leren misschien. |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Vr, 15 Jun. 2012, 20:44 Onderwerp: |
|
|
zitten je sas en epc er nog op ??????? anders die er eerst af gooien.... |
|
Naar boven |
|
 |
Erik 990 SMT
Geregistreerd op: 28-10-2009 Berichten: 292
|
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Za, 16 Jun. 2012, 4:29 Onderwerp: |
|
|
in dit draadje vind je waardeloze info
het gaat over een 990 smt en die heeft geen carbs  |
|
Naar boven |
|
 |
Ronald Deman
Geregistreerd op: 1-6-2012 Berichten: 22 Woonplaats: Dordrecht
|
Geplaatst: Za, 16 Jun. 2012, 8:45 Onderwerp: |
|
|
mr wheely schreef: | zitten je sas en epc er nog op ??????? anders die er eerst af gooien.... |
Whahahaa, m'n sas en epc... Ehhh... Ik heb geen idee
Hebben we het hier over een fabrieksinstelling om aan de emc eisen te voldoen welke je na het inrijden snel moet verwijderen om zo een veel beter vermogens afgifte te krijgen???
Als iemand daar iets meer over kan vertellen ga ik daar zeker naar kijken.
THX! _________________ Do not give respect to them who disrespect you! |
|
Naar boven |
|
 |
Ronald Deman
Geregistreerd op: 1-6-2012 Berichten: 22 Woonplaats: Dordrecht
|
Geplaatst: Za, 16 Jun. 2012, 8:58 Onderwerp: |
|
|
Erik 990 SMT schreef: | Hallo Ronald, welkom.
Ik zou als ik jou was eens bellen met André Verpalen (van de gelijknamige zaak in Krommenie).
Volgens mij gaat die jou helemaal blij maken. |
Klinkt goed! Ik heb hier en daar al op dit forum gelezen over alle schroefjes en naaldjes maar het gaat mij te ver. Waarschijnlijk gaat André mij idd blij maken. Thx!
Logistiek gezien wel lastig. Krommenie is niet naast de Dordtsche deur. Als ik hem maar niet achter hoeven te laten.
En dat zelf sleutelen... Tja, een soort van 2e echelon. Ik herken en praat mee over grote lijnen. Maar na het luchtfilter, ketting, accu en banden mogen de specialisten het overnemen. Dus ik zal zeker verslag doen van de ontwikkelingen.
So far bedankt! Ben nog wel benieuwd naar de sas en epc?! _________________ Do not give respect to them who disrespect you! |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 758 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Za, 16 Jun. 2012, 10:34 Onderwerp: |
|
|
Met Akra's zonder cat is de SAS (= verse lucht in de uitlaat om de cat in leven te houden) nutteloos: scheelt weer wat slangetjes die niet meer in de weg zitten.
EPC: 2 stekkertjes loskoppelen zodat de 'begrenzing' in 2de en 3de weg is. |
|
Naar boven |
|
 |
Erik 990 SMT
Geregistreerd op: 28-10-2009 Berichten: 292
|
Geplaatst: Za, 16 Jun. 2012, 12:20 Onderwerp: |
|
|
Blackbert schreef: | Met Akra's zonder cat is de SAS (= verse lucht in de uitlaat om de cat in leven te houden) nutteloos: scheelt weer wat slangetjes die niet meer in de weg zitten.
EPC: 2 stekkertjes loskoppelen zodat de 'begrenzing' in 2de en 3de weg is. |
Met Akra's zonder Cat...moet je -althans bij de injectiemodellen - toch niet dat EPC stekkergedoe per se nog loskoppelen om de restrictie weg te krijgen...mits je maar de Akra-mapping erop laat zetten ?
Als je die mapping erop laat zetten zijn die stekkertjes net als de SAS slangenboel overbodig...maar het is toch niet zo dat je met die juiste mapping...evenzogoed nog die stekkertjes moet loshalen ?
Dat is dan toch al softwarematig 'overruled' ??
Help me gerust uit de droom als ik onzin (klok+klepel) verkoop , kan ik tegen  |
|
Naar boven |
|
 |
Ronald Deman
Geregistreerd op: 1-6-2012 Berichten: 22 Woonplaats: Dordrecht
|
Geplaatst: Za, 16 Jun. 2012, 14:45 Onderwerp: |
|
|
Blackbert schreef: | Met Akra's zonder cat is de SAS (= verse lucht in de uitlaat om de cat in leven te houden) nutteloos: scheelt weer wat slangetjes die niet meer in de weg zitten.
EPC: 2 stekkertjes loskoppelen zodat de 'begrenzing' in 2de en 3de weg is. |
Yep, SAS is nog aanwezig. Mooi klusje voor later als er niet gereden wordt. Geen haast mee want als ik alles goed gelezen heb levert het niets op behalve wat slangen en extra ballast. Ik ben het ermee eens, weg als je het niet gebruikt.
De EPC vind ik wel nodig om snel te doen! Ik hou niet van begrenzingen! En ik vind het prima als hij daar wat agressiever van wordt. Omhoog dat voorwiel
Waar kan ik die stekkertjes vinden of hoe herken ik die? _________________ Do not give respect to them who disrespect you! |
|
Naar boven |
|
 |
Ronald Deman
Geregistreerd op: 1-6-2012 Berichten: 22 Woonplaats: Dordrecht
|
Geplaatst: Zo, 17 Jun. 2012, 20:29 Onderwerp: |
|
|
Ahhhh. Bomen, bos
Oké vandaag motor open gemaakt en veel over dit onderwerp geprobeerd te vinden. Nu zoveel gelezen dat ik het graag nog ff opsom. Volgens mij gooi ik hier en daar wat door elkaar...
SAS:
Slangen gevonden. 1 van de eerste cilinder en 1 van de tweede. Komen samen in een "zwart-buis-achtig-ding" waar vandaan er nog een dikke naar het luchtfilter huis gaat en een dunne naar de carburateur.
Alles verwijderen en GOED luchtdicht maken (zie vele mogelijkheden). Dunne slangetje aan de kant van "zwart-buis-achtig-ding" los halen en M5 boutje in draaien.
Klaar??
Ik lees nog iets over slangen van de carburateurs door het luchtfilterhuis welke ook weg moeten? Ik heb ze zien hangen maar die zitten nergens op aangesloten...
EPC:
Da's lastiger om goed te doen. Ik lees stekkers loshalen of draadjes doorknippen.
Optie 1:?
Draadjes heb ik (geloof ik) gevonden. Linkerzijde onder. Drie draden ( Geel/Bruin, Grijs & Groen/Zwart) gaan naar een sensor achter de zijstandaard. Na de stekker worden het Licht Groen, Geel/Groen en Blauw/Rood. Geel/Groen en Blauw/Rood doorknippen en isoleren?
Optie 2:?
Stekkers loshalen... Welke en Waar?
Ik vind me best dapper maar ik zie hem toch liever in elkaar... _________________ Do not give respect to them who disrespect you! |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Zo, 17 Jun. 2012, 21:48 Onderwerp: |
|
|
de slangen die door de luchtfilterkast gaan zijn degene die vertrekken bovenop de carb's aan het zwarte deksel. Daar dien je dus het deksel af te stoppe, plus de gaten waar deze leidingen doorheen het filterhuis gaan. _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 758 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Ma, 18 Jun. 2012, 14:50 Onderwerp: |
|
|
Hier, hier (adv950) en hier wordt het redelijk omstandig beschreven. Je moet alleen het "cannister" gedeelte wegdenken.
De EPC-stekkertjes zitten dus achter de filterkast en naast de voorste cilinderkop. Afkoppelen, tapen tegen corrosie, klaar. |
|
Naar boven |
|
 |
Ronald Deman
Geregistreerd op: 1-6-2012 Berichten: 22 Woonplaats: Dordrecht
|
Geplaatst: Di, 19 Jun. 2012, 23:05 Onderwerp: |
|
|
Iedereen erg bedankt voor alle info!
SAS verwijderd nu alleen de plaatjes nog monteren.
EPC was ik aan begonnen. Met nadruk op was... Trek ik de slang van de carb zit er onder de slang een geel doppie... en uiteraard (en gelukkig) bij de andere ook. Alleen de stekkers zaten er nog wel in.
Ik zie dat er in het luchtfilterhuis met krimpkous gespeeld is wat dus zou kunnen betekenen dat ze de draadjes op een andere plek hebben doorgeknipt.
Voorlopig laat ik het maar ff zo en vertrouw op mijn voorganger.
Zijn er nog nadelen als blijkt dat de carbs wel afgesloten zijn maar de EPC elektrisch nog is aangesloten??
Zag overigens dat er ook ergens geschreven wordt over een Canister??? Ik heb gekeken maar zo'n ding zit bij mijn motor niet gemonteerd. Alleen bij een 990 of hebben ze die al verwijderd?
Wat doet/deed een canister dan weer? _________________ Do not give respect to them who disrespect you! |
|
Naar boven |
|
 |
|