lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Krijg ik een koeling probleem?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 894
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Wo, 6 Feb. 2013, 22:41    Onderwerp: Krijg ik een koeling probleem? Reageer met quote

Mijn ktm met ongeveer 120.000 op de teller krijgt het steeds sneller warm. Het 4 de streepje wordt zelfs bij dit weer af en toe zichtbaar. Heeft iemand wel eens zijn koeling systeem schoongemaakt na eerst schoonmaak spul erin gedaan te hebben? ik denk namelijk dat de radiotoren dichtslippen of zo. Of gewoon een tweede fan erbij?

Ad

_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 6 Feb. 2013, 22:53    Onderwerp: Reageer met quote

Warmer worden kan natuurlijk door verschillende zaken komen:

- warmer lopen van de motor (armer mengsel, meet frictie): Dit lijkt me onwaarschijnlijk, meestal lopen blokken juist koeler als ze wat verslijten

- minder koeling... door:

1- verminderde koelvloeistof stroom: slijtage van de pomp-fan, slijtage van het pomphuis
2- slechte werking van de thermostaat! Na de radiator zit een thermostaat: als deze niet goed open gaat stroomt er te veel warme vloeistof door de bypass... en krijgt ie dus minder koeling! Best een waarschijnlijke oorzaak, die thermostaat elementjes gaan niet eeuwig mee. Je kunt het testen enzo... maar een nieuwe kost ook niet veel denk ik.
3 - slechte werking van de radiator: lamellen vol/vuil *van buiten dus!) ... lucht komt er slecht door en/of de warmte wordt niet goed overgedragen. Ook wel waarschijnlijk: Radiator eens loshalen en van de achterkant af goed schoon spuiten met wat reinigingsmiddel etc.

4- slechte koelvloeistof stroom door de radiator door vervuiling van binenuit: vrij onwaarschijnlijk: koelvloeistof blijft tegenwoordig zo mooi schoon en heeft antioxidanten etc...


maw: dat doorspoelen zou ik maar atentenzij je duidleijk vervuiling in je koelvloeistof hebt (en dat heeft dan meestal een oorzaak...)

kijk eerst de andere dingen eens na

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
marc lenssen



Geregistreerd op: 16-6-2012
Berichten: 191
Woonplaats: Haarlem, Netherlands

BerichtGeplaatst: Do, 7 Feb. 2013, 0:50    Onderwerp: Reageer met quote

Buitentemperatuur maakt toch niets uit voor de bedrijfs temperatuur van de motor, die wordt bepaald door de thermostaat. Voor zover mij bekend gaat hij altijd naar het 4de streepje, dit is gewoon bedrijfs temperatuur, tenminste mijn 2004 heb ik nog nooit onder het 4de streepje gezien. Hij zal er met vrieskou iets langer over doen om tot het 4de streepje te komen. Zou hij daar niet komen dat staat je thermostaat open en pomp je te koele vloeistof rond en komt je motor niet op bedrijfs temperatuur. Bij lang langzaam rijden krijgt de vleoistof niet de tijd om af te koelen, hij wordt immers voordurend dppr het warme blok gepompt. Een openstaande thermostaat maakt de motor dus te koel of te heet....
Eens even flink doorspoelen en ontluchten kan natuurlijk nooit kwaad.

Marc

_________________
Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm


Laatst aangepast door marc lenssen op Do, 7 Feb. 2013, 23:42, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
lchaacht



Geregistreerd op: 19-8-2010
Berichten: 73
Woonplaats: Tremelo

Nieuw berichtGeplaatst: Do, 7 Feb. 2013, 18:06    Onderwerp: Reageer met quote

Vorig jaar net hetzelfde probleem. Na ontluchten was het nog niet opgelost en dan heb ik maar een nieuwe thermostaat gestoken en voila, probleem opgelost.
Ik weet wel niet meer hoeveel ik er voor betaald heb maar dat viel best wel mee. Je kan hiermee beginnen en als dit het niet oplost ben je tenminste niet veel armer...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 894
Woonplaats: Loerbeek

Nieuw berichtGeplaatst: Do, 7 Feb. 2013, 21:07    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de tips.

Zal eerst eens de lammellen doorspuiten en als dat niet helpt de thermostaat vervangen. Ik vind het wel prettig als hij goed koelt. In kazachstan is mijn fan gefluit van het lager gaan geven en die is natuurlijk het duurste van alles.

Bedankt, Ad

_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

Nieuw berichtGeplaatst: Do, 7 Feb. 2013, 21:46    Onderwerp: Reageer met quote

beetje wat teflonspray oid in het lager van de fan spuiten helpt soms wel...
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif