Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
ATAK

|
Geplaatst: Wo, 6 Feb. 2013, 22:41 Onderwerp: Krijg ik een koeling probleem? |
|
|
Mijn ktm met ongeveer 120.000 op de teller krijgt het steeds sneller warm. Het 4 de streepje wordt zelfs bij dit weer af en toe zichtbaar. Heeft iemand wel eens zijn koeling systeem schoongemaakt na eerst schoonmaak spul erin gedaan te hebben? ik denk namelijk dat de radiotoren dichtslippen of zo. Of gewoon een tweede fan erbij?
Ad _________________ IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 6 Feb. 2013, 22:53 Onderwerp: |
|
|
Warmer worden kan natuurlijk door verschillende zaken komen:
- warmer lopen van de motor (armer mengsel, meet frictie): Dit lijkt me onwaarschijnlijk, meestal lopen blokken juist koeler als ze wat verslijten
- minder koeling... door:
1- verminderde koelvloeistof stroom: slijtage van de pomp-fan, slijtage van het pomphuis
2- slechte werking van de thermostaat! Na de radiator zit een thermostaat: als deze niet goed open gaat stroomt er te veel warme vloeistof door de bypass... en krijgt ie dus minder koeling! Best een waarschijnlijke oorzaak, die thermostaat elementjes gaan niet eeuwig mee. Je kunt het testen enzo... maar een nieuwe kost ook niet veel denk ik.
3 - slechte werking van de radiator: lamellen vol/vuil *van buiten dus!) ... lucht komt er slecht door en/of de warmte wordt niet goed overgedragen. Ook wel waarschijnlijk: Radiator eens loshalen en van de achterkant af goed schoon spuiten met wat reinigingsmiddel etc.
4- slechte koelvloeistof stroom door de radiator door vervuiling van binenuit: vrij onwaarschijnlijk: koelvloeistof blijft tegenwoordig zo mooi schoon en heeft antioxidanten etc...
maw: dat doorspoelen zou ik maar atentenzij je duidleijk vervuiling in je koelvloeistof hebt (en dat heeft dan meestal een oorzaak...)
kijk eerst de andere dingen eens na _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
Geregistreerd op: 16-6-2012 Berichten: 191 Woonplaats: Haarlem, Netherlands
|
Geplaatst: Do, 7 Feb. 2013, 0:50 Onderwerp: |
|
|
Buitentemperatuur maakt toch niets uit voor de bedrijfs temperatuur van de motor, die wordt bepaald door de thermostaat. Voor zover mij bekend gaat hij altijd naar het 4de streepje, dit is gewoon bedrijfs temperatuur, tenminste mijn 2004 heb ik nog nooit onder het 4de streepje gezien. Hij zal er met vrieskou iets langer over doen om tot het 4de streepje te komen. Zou hij daar niet komen dat staat je thermostaat open en pomp je te koele vloeistof rond en komt je motor niet op bedrijfs temperatuur. Bij lang langzaam rijden krijgt de vleoistof niet de tijd om af te koelen, hij wordt immers voordurend dppr het warme blok gepompt. Een openstaande thermostaat maakt de motor dus te koel of te heet....
Eens even flink doorspoelen en ontluchten kan natuurlijk nooit kwaad.
Marc _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm
Laatst aangepast door marc lenssen op Do, 7 Feb. 2013, 23:42, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
lchaacht
|
Geplaatst: Do, 7 Feb. 2013, 18:06 Onderwerp: |
|
|
Vorig jaar net hetzelfde probleem. Na ontluchten was het nog niet opgelost en dan heb ik maar een nieuwe thermostaat gestoken en voila, probleem opgelost.
Ik weet wel niet meer hoeveel ik er voor betaald heb maar dat viel best wel mee. Je kan hiermee beginnen en als dit het niet oplost ben je tenminste niet veel armer... |
|
Naar boven |
|
 |
ATAK

|
Geplaatst: Do, 7 Feb. 2013, 21:07 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de tips.
Zal eerst eens de lammellen doorspuiten en als dat niet helpt de thermostaat vervangen. Ik vind het wel prettig als hij goed koelt. In kazachstan is mijn fan gefluit van het lager gaan geven en die is natuurlijk het duurste van alles.
Bedankt, Ad _________________ IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Do, 7 Feb. 2013, 21:46 Onderwerp: |
|
|
beetje wat teflonspray oid in het lager van de fan spuiten helpt soms wel... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|