Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1599 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Wo, 19 Dec. 2012, 12:24 Onderwerp: olietank leegmaken : 18 bouten en schroeven ! |
|
|
Wel,
ge gaat me niet horen zeggen dat een KTM slecht ontworpen is. Maar toen ik enkele dagen terug de olie uit de tank wou aflaten, heb ik toch wel verschoten van hoeveel vijzen er los moeten om zoiets simpels te doen.
17 bouten en schroeven zijn er nodig vooraleer je voldoende ruimte hebt om een dopsleutel op de aflaatbout te zetten. Jawel, je kan er aan met een steeksleutel of ringsleutel, maar je hebt dan nog steeds nauwelijks ruimte om de olie properkes te laten weglopen (mbv wat alufolie). Als de bout daarenboven al wat afgerond is omdat ze niet meteen wilt loskomen en de ring- en steeksleutel pakken niet meer (gelijk bij mij), dan is een dopsleutel je enige alternatief. En dan moet je beginnen slopen:
- 6 schroefjes voor het bovenste tankdeeltje waaronder dat vakje schuilgaat
- 5 boutjes voor het linkerkuipdeel
- 3 bouten voor de linkertank helft
- 1 (de onderste bout) van de rechtertankhelft
- 2 van het aluplaatje boven de batterij
- de olieaflaatbout zelf
En dan pas kan je er goed onder met je dopsleutel en kan je met alupapier een mooi
Dat zou toch beter wel beter mogen, ik zie mij midden in een afrikaans dorp waar tientallen kindjes aan uw frak trekken nog niet meteen al die onderdelen losmaken om wat olie af te laten.
Suggesties?
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
toktok

Geregistreerd op: 15-12-2011 Berichten: 123 Woonplaats: Heerlen
|
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Wo, 19 Dec. 2012, 12:51 Onderwerp: |
|
|
Dat bestaat voor de KTM ook. Bijvoorbeeld deze: http://www.cjdesignsllc.com/products/cj-designs-lc8-adv-oil-tank-hose-kit/
Is natuurlijk ook makkelijk zelf te maken: even langs de lokale industriewinkel (dezelfde waar je ook je lagers er keerringen haalt), en ze zoeken de benodigde koppelingetjes/kraantjes/stukjes slang wel bij elkaar voor je.
Ik heb er ook aan zitten denken, maarja, als ik toch de olie doe wil ik eigenlijk ook het zeefje controleren/schoonmaken en moet de boel alsnog los.
Overigens hoeft dat plastic handschoenenvakje blijkbaar niet los om de tank eraf te kunnen halen. Ik deed het laatst zonder. Tankbout kun je gewoon bij, en vervolgens trek je de tank er zo onderuit.
|
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1599 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Wo, 19 Dec. 2012, 13:48 Onderwerp: |
|
|
dabit, ik geef je gelijk als je dat filtertje wilt checken. Als !
En sowieso moet een deel van de kopkuip eraf als je de tank er af wilt nemen. En de tank er af nemen wilt ook zeggen : twee klotedarmpjes losmaken vol benzine, plus de reservesensorkabel plus een overloop darmpje terwijl je met de tank in je armen staat te balanceren. Dat wil ik allemaal niet doen om één olieboutje te kunnen losdraaien.
Maar dat onderdeeltje ziet er zo precies wel handig uit !
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Laatst aangepast door Muug op Wo, 19 Dec. 2012, 14:15, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6795 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 19 Dec. 2012, 14:15 Onderwerp: |
|
|
Tja.. LC8 adventure is heeel mooi technisch ontworpen, en toen het af was is ie daarna naar de design afdeling gegaan... en wilden allemaal sluik plasticwerk rondom hebben, en een hadnschoenenvakje in het dashbord etc...
Voor het rallywerk destijds heb ik het bij mijn adventure danook veranderd:
het hele hanschoenvak gaat er met de voorste 2 boutjes en 2 snelschroeven af: de zekeringhouder blijft dan zitten waar die zit.
daarna draai je de boutjes van de voorkap er af en haal je de tank met 3 bouten los, en er tussenuit.
Maarja.. jouw ervaring is ook precies de rede waarom een grote beurt bij de adventure 5 uur werk is... je bent al een uur bezig om al het plasticwerk los te halen, en weer een uur om het terug te zetten.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Wo, 19 Dec. 2012, 15:38 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | dabit, ik geef je gelijk als je dat filtertje wilt checken. Als ! |
Ja, idd. Tot nu toe heb ik de oliewissel alleen maar in de van alle gemakken voorziene schuur uitgevoerd, en niet in een Afrikaans dorp waar het hele dorp uitloopt.
Quote: | En sowieso moet een deel van de kopkuip eraf als je de tank er af wilt nemen. |
Om de tank los te halen moet ik dat zijpaneel waar je knipper in zit en het zadel loshalen. Verder kwa plasticwerk niets.
In vergelijking met 'andere brommers' is dat dus 5 M6 inbusjes, een connectortje en een ontluchtingsslangetje extra. Valt mee dus.
Quote: | En de tank er af nemen wilt ook zeggen : twee klotedarmpjes losmaken vol benzine |
Bij andere motoren is het tenminste 1 slangetje, maar vaak ook meerdere (vacuum bijv.).
Op de vorige motoren monteerde ik vaak van die zelfafsluitende snelkoppelingen. Dat maakte het ook makkelijker om wat benzine af te tappen voor brander of een ander in nood enzo.
Quote: | plus de reservesensorkabel plus een overloop darmpje terwijl je met de tank in je armen staat te balanceren. |
Yep
Wat dat betreft zit er bij KTM eentje van de 'we doen het al 10 jaar zo, dus waarom nou anders?'-school. LC4Adv was ook al zo'n 'dramaconstructie' kwa reservesensor (en waterpomp...)
De oplossing is zo simpel. Kabeltjes en slang een beetje langer en op een plek proppen waar je d'r bij kunt als de tank nog op z'n plaats zit.
Quote: | Maar dat onderdeeltje ziet er zo precies wel handig uit !  |
Dan maak/koop je die toch? Scheelt ook weer dat geklooi met een stuk plastic of aluminium zodanig vouwen dat de olie niet de spanningsregelaar een antiroestbehandeling geeft.
Ik heb nog een stukje mooie vol-RVS304 slang liggen, dus misschien doe ik het ook nog wel eens. Maar dan gewoon de simpele manier. Slangetje naar beneden richting carterplaat/carter-aftapplug, en die gewoon dichtzetten met een boutje+ringetje ipv mooi met een kraantje ofzo.
Voordeel is dan dat ik tenminste alle plekken waar olie uit komt tegelijk open kan draaien. Nu is mijn opvangbak daar niet groot genoeg voor.
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6795 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 19 Dec. 2012, 15:59 Onderwerp: |
|
|
anderzijds:
meestal doe je bij die oliewissel ook andere dingen zoals luchtfilter checken e.d. .... dan begin je gewoon met tanks + plasticwerk te verwijderen en dan kan je overal handig bij.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Wo, 19 Dec. 2012, 16:07 Onderwerp: |
|
|
En daarom heb ik zo'n slangetje ook nog niet
|
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Do, 20 Dec. 2012, 4:10 Onderwerp: |
|
|
Suggesties je motor op zijn kop zetten
|
|
Naar boven |
|
 |
|