Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Ma, 29 Okt. 2012, 16:43 Onderwerp: Accu en HID |
|
|
Enkele maanden geleden isntalleerde ik een HID set van Pilot op de adventure (BJ 2009). Sindsdien had ik regelmatig het probleem dat bij het opzetten van contact het licht aanging, maar dat dan tijdens het starten uitviel (zoals normaal), maar eens de motor draaide het licht niet meer aan ging. Het enige wat dan helpt is de motor afzetten en opnieuw starten. Ook kreeg ik af en toe de foutmelding "Soft 32 dat 101", wat volgens mij een lage accuspanning is.
Ik dacht "na 3 jaar is die accu misschien wel aan vervanging toe", dus installeerde vorige week een splinternieuwe Motobatt accu. De problemen zijn echter niet opgelost en de hierboven vermelde symptomen doen zich nog regelmatig voor (ook de "Soft 32 dat 101" foutmelding). Ik rij echter dagelijks met de motor, dus die accu kan nu niet alweer helemaal leeg zijn.
Wat denken jullie dat het probleem is? Trekt die HID bij het oplichten teveel van de accu? Is er iets dat ik kan doen om dit probleem te verhelpen? _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
Geregistreerd op: 16-6-2012 Berichten: 191 Woonplaats: Haarlem, Netherlands
|
Geplaatst: Ma, 29 Okt. 2012, 16:58 Onderwerp: |
|
|
Het starten van de verlichting en de motor tegelijkertijd trekt nogal wat stroom, zeker als je buiten parkeert en de accu nu wat kouder wordt. Je kunt kijken of je de lichtschakelaar/ rechterhandvat kunt vervangen voor een ouder model waarmee je het licht gewoon uit kunt zetten. Dan start je de motor en pas dan doe je het licht aan.
Marc _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Ma, 29 Okt. 2012, 18:15 Onderwerp: |
|
|
Zijn die consoles met lichtschakelaar nog verkrijgbaar?
En houdt dat veel knippen en solderen in de bekabeling in, of hoe gaat dat precies in zijn werk? _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 29 Okt. 2012, 18:55 Onderwerp: |
|
|
Da's gewoon de console/lichtschakelaar van de 950...gewoon omwisselen met de uwe. Plug los, plug vast, klaar. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Ma, 29 Okt. 2012, 19:18 Onderwerp: |
|
|
joepie, bestellen!
Iemand een partnummer voor me (of eentje op overschot in de garage)? _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 757 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Ma, 29 Okt. 2012, 20:34 Onderwerp: |
|
|
60011074000 START-STOP SWITCH/LIGHT SW. 03
Maar als ik me goed herinner kan je de schakelaar ook apart kopen en in het 990-huis inbouwen. De opening is er.
Edit: Kawa ZX6, Yam R1, ... hebben allemaal dezelfde schakelaar. Kan goedkoper uitvallen, tweedehands. |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Ma, 29 Okt. 2012, 21:19 Onderwerp: |
|
|
Ok, maar hoe zit dat dan met de bedrading? Ik ga ervanuit dat er momenteel geen draden richting de console lopen om het licht volledig uit te schakelen, aangezien die schakelaar er ook niet is, of zie ik dat verkeerd? _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 29 Okt. 2012, 21:36 Onderwerp: |
|
|
euhm.. om het licht helemaal uit te zetten heb je niet nodig... geen draden.. zelfs geen licht
het gebrek daaraan zorgt dat het uit is
serieus: De voeding voor de lamp (groot OF dim) loopt naar de schakelaar, die schakelt de 12V naar groot of dim... of niets in het geval van de oude schakelaar. simpel.
dus plug and pray
en verder:
- ja, die startstroom is wel hoog
- sommige versie 990 hebben een start-auxilary-relais, wat alle stroomverbruikmers afschakelt tijdens het starten: das niet handig voor een xenon
- xenons starten slecht kort nadat ze uitgegaan zijn: de mijne heeft dat effect ook, dat ie dan niet meer aan gaat.
- de modernere Xenon setjes doen dat beter.
mbt die storing:
- Kijk je accupolen, kabels en massa kabels goed na _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Dekster
|
Geplaatst: Ma, 29 Okt. 2012, 21:36 Onderwerp: |
|
|
Dat zie je verkeerd. Ik heb het ook gedaan. Alles zit er. PLug en pray.
Succes.
Gr. Dekster. |
|
Naar boven |
|
 |
orrie!
|
Geplaatst: Di, 30 Okt. 2012, 5:42 Onderwerp: |
|
|
Hoi
Ik snap jullie antwoorden allemaal, echter pakt de xenon een piekstroom tijdens het opstarten. Indien de lamp "koud" staat, deze piekstroom is 140watt wat bij normaal bedrijf 35watt is. Dusja er is een piek maar niet van der mate hoogte. Dat je accu gelijk plat is. Zelf rij ik met mijn ktm ook met Xenon en in nog geen enkele motor problemen gehad.
Jou probleem lijkt meer over een ballast die aan het overlijden is. _________________ Honda CRF250 2009
Husqvarna 570SMR 2005
KTM 950SM 2007
Neem eens een kijkje op Hidxenonverlichting.nl |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Di, 30 Okt. 2012, 12:17 Onderwerp: |
|
|
orrie! schreef: | Hoi
Ik snap jullie antwoorden allemaal, echter pakt de xenon een piekstroom tijdens het opstarten. Indien de lamp "koud" staat, deze piekstroom is 140watt wat bij normaal bedrijf 35watt is. Dusja er is een piek maar niet van der mate hoogte. Dat je accu gelijk plat is. Zelf rij ik met mijn ktm ook met Xenon en in nog geen enkele motor problemen gehad.
Jou probleem lijkt meer over een ballast die aan het overlijden is. |
Oei, en hoe kan ik dat diagnostiseren?
Edit: ha wacht, ik was niet helemaal mee. Je spreekt over de ballast van de HID dan? Trekt die dan meer stroom als ze kapot gaat (vergeef mijn onkunde op elektrisch gebied)? Hoe stel je zoiets vast? De HID set is zoals gezegd van Pilot, wat dacht ik toch kwalitatief goed was, en slechts enkele maanden oud. _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
orrie!
|
Geplaatst: Di, 30 Okt. 2012, 19:03 Onderwerp: |
|
|
Hoi,
Ik sprak inderdaad over de ballast van de Xenon, het gebeurt vaker als de ballast al enige jaren oud is. Dat ze ''lekstroom'' veroorzaken waardoor je accu leeg loopt. Dit gaat gepaard met een relais wat ook verslijt. Dit relais zorgt dat hij schakelt tussen groot en klein licht. Zoals je weet heb je ook een extra aarde punt aangelegd, dit kan van je accu of aan je frame. Als er één van de twee versleten is of slecht werkt krijg je via deze weg lekstroom.
Maar het lijkt bij jou meer op dat je relais ''lekt'' zodat hij zo wegloopt. Maar dit kan ik ook niet vanaf hier bepalen, dit zul je moeten meten. Ik denk dat inderdaad je ballast nog niet kapot is, aangezien deze nog vrij nieuw is (echter is dit ook geen houvast...)
Ik zie vaak Xenon kits, om eerlijk te zijn heel veel. Van pilot tot mijn eigen setjes tot de grootste brol. Maar mijn mening is, je betaalt behoorlijk voor de naam Philips Pilot. Wij hebben behoorlijk wat testen gedaan met verschillende ballasten/lampen/enz. Hierbij hebben wij ook gekeken naar de prijs kwaliteit en het falen van ballasten. En daar komt de Pilot helemaal niet zo goed naar voren. Maar ik geef toe dit is geen onafhankelijk onderzoek dit is iets wat wij zelf hebben vast gesteld. _________________ Honda CRF250 2009
Husqvarna 570SMR 2005
KTM 950SM 2007
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Di, 30 Okt. 2012, 19:10 Onderwerp: |
|
|
Blackbert schreef: | 60011074000 START-STOP SWITCH/LIGHT SW. 03
|
Bert, efkes ter confirmatie : dat is de volledige switch hé (behuizing, kabel, schakelaars). Er staat geen prentje bij op KTMparts, maar aan de prijs te zien vermoed ik van wel ... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Wo, 31 Okt. 2012, 14:49 Onderwerp: |
|
|
orrie! schreef: | Maar mijn mening is, je betaalt behoorlijk voor de naam Philips Pilot.
..
En daar komt de Pilot helemaal niet zo goed naar voren. Maar ik geef toe dit is geen onafhankelijk onderzoek  |
Nou, ik ben wel onafhankelijk maar ik kan het niet laten om de ballasten open te schroeven en te inspecteren. En ik deel die mening  |
|
Naar boven |
|
 |
orrie!
|
Geplaatst: Wo, 31 Okt. 2012, 18:39 Onderwerp: |
|
|
DaBit schreef: | orrie! schreef: | Maar mijn mening is, je betaalt behoorlijk voor de naam Philips Pilot.
..
En daar komt de Pilot helemaal niet zo goed naar voren. Maar ik geef toe dit is geen onafhankelijk onderzoek  |
Nou, ik ben wel onafhankelijk maar ik kan het niet laten om de ballasten open te schroeven en te inspecteren. En ik deel die mening  |
 _________________ Honda CRF250 2009
Husqvarna 570SMR 2005
KTM 950SM 2007
|
Naar boven |
|
 |
|