lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

olielek versnellingssensor

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lchaacht



Geregistreerd op: 19-8-2010
Berichten: 73
Woonplaats: Tremelo

BerichtGeplaatst: Ma, 27 Aug. 2012, 19:06    Onderwerp: olielek versnellingssensor Reageer met quote

Vorige week plasje olie ontdekt ontdekt onder m'n adventure.
Bleek van de versnellingssensor te komen. Het linkse boutje kon ik nog een hele toer aandraaien, het rechtse zat helemaal los maar kon ik ook niet aandraaien. De draad van het gat was helemaal afgebroken en zat los rond het boutje stunned
Ik heb het dan maar voorzichtig uitgeboord, nieuwe draad getapt en nu steekt er een M6 boutje in. Heb nog even gewacht om alles terug te monteren en nu na 2-3 dagen is er opnieuw een klein druppeltje olie te zien. cry2
Zou een nieuwe dichting, die rubberen o-ring nodig zijn (kun je die apart krijgen of zou eentje van de bouwmarkt ook kunnen?) of iemand een andere tip? Soort dichtingsmiddel misschien...?
Lekt dus eigenlijk maar een heel klein beetje meer. Misschien zou gewoon herpositioneren ook wel een oplossing zijn...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 27 Aug. 2012, 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

der zit een O-ring op van 35 cent....
0770275025 O-RING 27,5X2,5 NBR


Volgens mij dicht de o-ring zijdelings af, net als bij de olifilter-dekseltjes.


beetje vuil er tussen of kleine beschadiging aan de o-ring en hij lekt...
De boutjes vaster draaien helpt dus helemaal niet (daarom zijn ze waarschijnlijk stuk-gedraaid).

gewoon bestellen bij KTM.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Ma, 27 Aug. 2012, 23:57    Onderwerp: Reageer met quote

Heb ik identiek gehad aan m'n 2006. O-ring lekte, vervangen en bij het terug handvast aandraaien van de boutjes kwam de schroefdraad gewoon mee. Dacht dat ik ook uitgetapt heb naar M6...
_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
lchaacht



Geregistreerd op: 19-8-2010
Berichten: 73
Woonplaats: Tremelo

BerichtGeplaatst: Di, 28 Aug. 2012, 6:28    Onderwerp: Reageer met quote

Het rare is dat ik nooit iets aan die sensor heb gedaan en dat de draad zomaar is stukgegaan.
Maar bon, misschien dan toch maar beter een nieuwe o-ring bestellen dan..

En meteen ook bedankt om het serienummer door te geven! thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Guus



Geregistreerd op: 15-6-2008
Berichten: 399
Woonplaats: Velp

BerichtGeplaatst: Di, 28 Aug. 2012, 10:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ook gehad, ook een 2006 model overigens. Na 3 maanden Afrika begon ie thuis op de oprit een beetje te lekken. Alles goed schoon gemaakt en stukje rijden. Nachtje laten staan en bleek de sensor te zijn.

Ik heb een nieuw O-ringetje bij Duursma Industrietechniek gehaald. Kreeg het gratis mee want een bonnetje maken was meer werk dan het ringetje waard was.

Schroefdraad was bij mij wel nog goed, en op moment vastgezet.

_________________
Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
lchaacht



Geregistreerd op: 19-8-2010
Berichten: 73
Woonplaats: Tremelo

BerichtGeplaatst: Di, 28 Aug. 2012, 14:03    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Guus,

Weet je toevallig nog ook hoeveel dat was?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Sjarelke



Geregistreerd op: 15-6-2010
Berichten: 209
Woonplaats: Hollands Limburg

BerichtGeplaatst: Di, 28 Aug. 2012, 16:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik dacht dat het deze waren (uit WPH):
AH bolts on gear sensor M5 Loctite 243 + 3 Nm

(dat het zo weinig was, ontdekte ik ook nadat ik de draad eruit had gedraaid en het ging nakijken.. oeps)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Di, 28 Aug. 2012, 18:27    Onderwerp: Reageer met quote

lchaacht schreef:
Het rare is dat ik nooit iets aan die sensor heb gedaan en dat de draad zomaar is stukgegaan.


Tja, dat gevoel had ik ook. Ik had echt nul kracht gezet, 't was gewoon het gewicht van een kleine ratelsleutel die erop gerust heeft. Maar da's waarschijnlijk al meer dan 3Nm stars .

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
lchaacht



Geregistreerd op: 19-8-2010
Berichten: 73
Woonplaats: Tremelo

BerichtGeplaatst: Di, 28 Aug. 2012, 19:40    Onderwerp: Reageer met quote

Blijkbaar ben ik dan toch niet de enige die dit heeft voorgehad...
Vandaag maar even naar de garage gebeld en het was in stock. Daarnet de nieuwe o-ring geïnstalleerd en de boutjes opnieuw vastgedraaid, maar dan wel heel zachtjes natuurlijk en met een beetje loctite.
Nu even afwachten en als ie morgen nog steeds droog is aan de sensor alles terug monteren.
Het viel me wel op dat de nieuwe precies ietsje dikker was als de originele. Ook bij het monteren voelde ik iets meer weerstand dan bij de oude. Die stak er waarschijnlijk dan ook al een kleine 7-8 jaar in..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Guus



Geregistreerd op: 15-6-2008
Berichten: 399
Woonplaats: Velp

BerichtGeplaatst: Di, 28 Aug. 2012, 20:59    Onderwerp: Reageer met quote

3Nm zou heel goed kunnen (heb het destijds opgezocht en ben het al weer vergeten). Met locktite is de weerstand sowieso wat lager dan een ´droog´ boutje. Dus voorzichtig aan.
Wat Dr. Bean zegt klopt, het sluit naar de zijkant af zoals het oliefilterdeksel, dus harder aandraaien heeft geen zin.

Mijn oude ringetje was ook wat dunner, en vierkanter. Dat zal ook de reden geweest zijn waarom er wat olie langs kon goofy

_________________
Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
lchaacht



Geregistreerd op: 19-8-2010
Berichten: 73
Woonplaats: Tremelo

BerichtGeplaatst: Wo, 29 Aug. 2012, 6:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ben net terug van't werk (sta met de nacht) en snel even gaan kijken.
Ziet er goed uit, ofwel is alle olie er ondertussen uitgelopen zodat er niets meer kan lekken.. tongue3
Eerst mijn bed in en straks terug alles monteren!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif