Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
lchaacht
Geregistreerd op: 19-8-2010 Berichten: 73 Woonplaats: Tremelo
|
Geplaatst: Ma, 27 Aug. 2012, 19:06 Onderwerp: olielek versnellingssensor |
|
|
Vorige week plasje olie ontdekt ontdekt onder m'n adventure.
Bleek van de versnellingssensor te komen. Het linkse boutje kon ik nog een hele toer aandraaien, het rechtse zat helemaal los maar kon ik ook niet aandraaien. De draad van het gat was helemaal afgebroken en zat los rond het boutje
Ik heb het dan maar voorzichtig uitgeboord, nieuwe draad getapt en nu steekt er een M6 boutje in. Heb nog even gewacht om alles terug te monteren en nu na 2-3 dagen is er opnieuw een klein druppeltje olie te zien.
Zou een nieuwe dichting, die rubberen o-ring nodig zijn (kun je die apart krijgen of zou eentje van de bouwmarkt ook kunnen?) of iemand een andere tip? Soort dichtingsmiddel misschien...?
Lekt dus eigenlijk maar een heel klein beetje meer. Misschien zou gewoon herpositioneren ook wel een oplossing zijn... |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 27 Aug. 2012, 21:43 Onderwerp: |
|
|
der zit een O-ring op van 35 cent....
0770275025 O-RING 27,5X2,5 NBR
Volgens mij dicht de o-ring zijdelings af, net als bij de olifilter-dekseltjes.
beetje vuil er tussen of kleine beschadiging aan de o-ring en hij lekt...
De boutjes vaster draaien helpt dus helemaal niet (daarom zijn ze waarschijnlijk stuk-gedraaid).
gewoon bestellen bij KTM. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Ma, 27 Aug. 2012, 23:57 Onderwerp: |
|
|
Heb ik identiek gehad aan m'n 2006. O-ring lekte, vervangen en bij het terug handvast aandraaien van de boutjes kwam de schroefdraad gewoon mee. Dacht dat ik ook uitgetapt heb naar M6... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
lchaacht
Geregistreerd op: 19-8-2010 Berichten: 73 Woonplaats: Tremelo
|
Geplaatst: Di, 28 Aug. 2012, 6:28 Onderwerp: |
|
|
Het rare is dat ik nooit iets aan die sensor heb gedaan en dat de draad zomaar is stukgegaan.
Maar bon, misschien dan toch maar beter een nieuwe o-ring bestellen dan..
En meteen ook bedankt om het serienummer door te geven!  |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

Geregistreerd op: 15-6-2008 Berichten: 399 Woonplaats: Velp
|
Geplaatst: Di, 28 Aug. 2012, 10:54 Onderwerp: |
|
|
Ook gehad, ook een 2006 model overigens. Na 3 maanden Afrika begon ie thuis op de oprit een beetje te lekken. Alles goed schoon gemaakt en stukje rijden. Nachtje laten staan en bleek de sensor te zijn.
Ik heb een nieuw O-ringetje bij Duursma Industrietechniek gehaald. Kreeg het gratis mee want een bonnetje maken was meer werk dan het ringetje waard was.
Schroefdraad was bij mij wel nog goed, en op moment vastgezet. _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
lchaacht
Geregistreerd op: 19-8-2010 Berichten: 73 Woonplaats: Tremelo
|
Geplaatst: Di, 28 Aug. 2012, 14:03 Onderwerp: |
|
|
Hey Guus,
Weet je toevallig nog ook hoeveel dat was? |
|
Naar boven |
|
 |
Sjarelke
Geregistreerd op: 15-6-2010 Berichten: 209 Woonplaats: Hollands Limburg
|
Geplaatst: Di, 28 Aug. 2012, 16:19 Onderwerp: |
|
|
Ik dacht dat het deze waren (uit WPH):
AH bolts on gear sensor M5 Loctite 243 + 3 Nm
(dat het zo weinig was, ontdekte ik ook nadat ik de draad eruit had gedraaid en het ging nakijken.. oeps) |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Di, 28 Aug. 2012, 18:27 Onderwerp: |
|
|
lchaacht schreef: | Het rare is dat ik nooit iets aan die sensor heb gedaan en dat de draad zomaar is stukgegaan. |
Tja, dat gevoel had ik ook. Ik had echt nul kracht gezet, 't was gewoon het gewicht van een kleine ratelsleutel die erop gerust heeft. Maar da's waarschijnlijk al meer dan 3Nm . _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
lchaacht
Geregistreerd op: 19-8-2010 Berichten: 73 Woonplaats: Tremelo
|
Geplaatst: Di, 28 Aug. 2012, 19:40 Onderwerp: |
|
|
Blijkbaar ben ik dan toch niet de enige die dit heeft voorgehad...
Vandaag maar even naar de garage gebeld en het was in stock. Daarnet de nieuwe o-ring geïnstalleerd en de boutjes opnieuw vastgedraaid, maar dan wel heel zachtjes natuurlijk en met een beetje loctite.
Nu even afwachten en als ie morgen nog steeds droog is aan de sensor alles terug monteren.
Het viel me wel op dat de nieuwe precies ietsje dikker was als de originele. Ook bij het monteren voelde ik iets meer weerstand dan bij de oude. Die stak er waarschijnlijk dan ook al een kleine 7-8 jaar in.. |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

Geregistreerd op: 15-6-2008 Berichten: 399 Woonplaats: Velp
|
Geplaatst: Di, 28 Aug. 2012, 20:59 Onderwerp: |
|
|
3Nm zou heel goed kunnen (heb het destijds opgezocht en ben het al weer vergeten). Met locktite is de weerstand sowieso wat lager dan een ´droog´ boutje. Dus voorzichtig aan.
Wat Dr. Bean zegt klopt, het sluit naar de zijkant af zoals het oliefilterdeksel, dus harder aandraaien heeft geen zin.
Mijn oude ringetje was ook wat dunner, en vierkanter. Dat zal ook de reden geweest zijn waarom er wat olie langs kon  _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
lchaacht
Geregistreerd op: 19-8-2010 Berichten: 73 Woonplaats: Tremelo
|
Geplaatst: Wo, 29 Aug. 2012, 6:30 Onderwerp: |
|
|
Ben net terug van't werk (sta met de nacht) en snel even gaan kijken.
Ziet er goed uit, ofwel is alle olie er ondertussen uitgelopen zodat er niets meer kan lekken..
Eerst mijn bed in en straks terug alles monteren! |
|
Naar boven |
|
 |
|