lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Vering : basis uitleg gevraagd
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1032
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 16:42    Onderwerp: Vering : basis uitleg gevraagd Reageer met quote

Ik lees in de manual van mijn 990 Adv de basic settings voor mijn vering.
En ik begrijp er gewoonweg niks van.

Kan iemand bij in simpele begrijpbare woorden uitleggen wat dit is en waarop het invloed heeft ?

- compression low
- compression high
- spring preload
- rebound

Wat betekent bvb "increase damping", en welk effect heeft dit ?

Dankuwel !

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Vonkenboer



Geregistreerd op: 4-12-2009
Berichten: 473
Woonplaats: omgeving Eindhoven

BerichtGeplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 17:24    Onderwerp: Re: Vering : basis uitleg gevraagd Reageer met quote

petervdc schreef:
Ik lees in de manual van mijn 990 Adv de basic settings voor mijn vering.
En ik begrijp er gewoonweg niks van.

Kan iemand bij in simpele begrijpbare woorden uitleggen wat dit is en waarop het invloed heeft ?

- compression low ingaande demping lage snelheid
- compression high ingaande demping hoge snelheid
- spring preload veervoorspanning
- rebound uitgaande demping

Wat betekent bvb "increase damping", en welk effect heeft dit ?
Increase = toenemen
Decrease = afnemen
Damping = demping

Dankuwel !


Meer info: http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/8886646

_________________
990SMT 2010-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1032
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 17:58    Onderwerp: Re: Vering : basis uitleg gevraagd Reageer met quote

Vonkenboer schreef:

Meer info: http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/8886646


Interessante link, merci !!

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1032
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 20:14    Onderwerp: Reageer met quote

Euh.
Dus als ik meer comfort wil als ik over oneffenheden rij, dan moet ik de ingaande high compressie verminderen ?

Maw zoals op p45 staat, de high speed kloksgewijs helemaal toedraaien, en dan tegenkloksgewijs opendraaien tot vb 1,5 (standaard setting).

En als ik het dan nog comfortabeler wil, draai ik dan tot 1 ?

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
bmva



Geregistreerd op: 10-2-2007
Berichten: 148
Woonplaats: Ouderkerk aan de Amstel

BerichtGeplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Dag PetervdC,

Ik zat met dezelfde vraag. Ik weeg niet zoveel (75kg) en vind hem nogal hard afgeveerd als ik over verkeersdrempels rijd.

Volgens mij moet je hem clockwise helemaal indraaien en zoals ik uit de handleiding haal, voor meer comfort counterclockwise twee slagen uit. (standaard is 1,5 slag)
Ik heb het dan over de achterveer...

Ga het van het weekend eens uitproberen...

Gr.
Mark

_________________
Oranje 990 Crispy design Adventure 2007, 690 Enduro R 2013
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6796
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

juist:

helemaal ingedraaid is HARD, veel demping
helemaal teruggedraaid is zacht, weinig demping.


Men telt Altijd vanaf de hardste stand: Dus je begin met helemaal indraaien (kloksgewijze/rechtsom, evt tel je dan wat de huidige afstelling was...) en daarna draai je het gewenste aantal klikjes/slagen terug/linksom/tegen-de-klok-in). Hoe verder je terugdraaid hoe slapper de demping wordt.

ps.: Dit geldt voor alle DEMPINGS instellingen (dus ingaand en uitgaand, highspeed en lowspeed).

Let wel: Je kunt in het middenbereik redelijk goed stellen, maar je moet niet verwachten zinnige resultaten te krijgen als je de ene instelling op max zet en de andere op minimaal: maw.: de instellingen zijn niet geheel onafhankelijk van elkaar.
Bijv: als het stelbereik 30 klikjes heeft, gebruik dan de eerste 5 en laatste 5 niet!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
wreckah



Geregistreerd op: 18-6-2009
Berichten: 176
Woonplaats: Gent, België

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Dec. 2011, 12:51    Onderwerp: Reageer met quote

kopie van een tekstje op een ander forum:
---------------------------------------------
Voor de newbies, en ook voor meer doorgewinterde rijder die de vering-instelling altijd wat gevreesd heeft (zoals ik bijvoorbeeld, en ik weet dat ik niet alleen ben )

Hieronder vind je een paar videos die min of meer uitleggen hoe je jouw motorfiets vering moet instellen.

Het is echt niet zo moeilijk om een benaderend goeie instelling te krijgen, neem de tijd om alles te bekijken en te begrijpen. Belangrijk: de vering moet warm staan voor een perfect resultaat. Je moet ook met 2 zijn.

1. eerst zet je de sag, de statische inzakking van jouw motor, onbelast vs belast ( dit doe je door de veervoorspanning in te stellen, dus de veer minder of meer aandraaien), superbelangrijk, dat bepaalt het werkingsgebied van de veren (idealiter werkt jouw vering zoveel mogelijk in het middenste deel van haar ‘slag’)
Dit maakt jouw motor niet noemenswaardig harder of zachter zoals velen denken (toch niet bij lineaire veren), het verandert enkel de geometrie.
het verschil tussen volledig vrij en belast met motorrijder moet achteraan 30 a 35mm zijn (sportmoto), en vooraan 35 tot 40mm (sportmoto)
instellen met de grote bout in het midden van jouw vorkpoot, en de 2 ringen op de achterveer.
Indien je niet de juiste waarden uitkomt, dan moet je de veren veranderen.
Dit is stap 1...die moet eerst en vooral juist zijn.
( voor adventure motos moeten deze waarden iets hoger zijn denk ik)

2. Daarna zet je de uitgaande demping (rebound), dus hoe de vering terugveert, dit is het tweede belangrijkst...de moto moet netjes uitveren, niet te rap (omhoog springen, verschillende wobbels na elkaar), niet te traag (...1 seconde, vering ‘zuigt’ naar omhoog), en ook gelijkmatig voor en achter. Let wel, op de moto duwen zoals deze gast doet is echt niet gemakkelijk.

http://www.youtube.com/watch?v=mK3flKxf41U

rebound:
http://www.youtube.com/watch?v=XUNL_KtT0Qg&feature=related

3. als laatste doe je de ingaande demping (compression)...beetje naar eigen goesting...slapper op straat, harder op circuit. Remember: de beste setup is zo ZACHT mogelijk zonder dat de moto begint te wobbelen...iedereen zet alles altijd veel te hard. Bij sommige high-end motos heb je instelling van trage en snelle ingaande demping: dit heeft niks te maken met de snelheid op de baan, maar wel met de snelheid van inveren wink ( glooiingen in de weg, bochten nemen, remmen = trage demping; richels, stenen, drempels, etc = snelle demping )

http://www.youtube.com/watch?v=WTnGGpRQosM&feature=related

superinteresant om diene gast bezig te zien.

http://www.youtube.com/watch?v=U7NA_Alu_HI&feature=related

Wees niet bang om aan de vijzen te draaien. hou alles netjes bij op een papierke, en dan kan je altijd terug naar de eerste setting.

En onthou: harder is niet altijd beter, zelfs meestal slechter, ZEKER op de openbare baan in Belgie.

veel plezier

_________________
'09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R


Laatst aangepast door wreckah op Vr, 9 Dec. 2011, 18:06, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Dec. 2011, 13:20    Onderwerp: Reageer met quote

ivm high speed en low speed demping. Ik versta het als volgt:

low speed demping = het dempen van het naar voren of naar achteren bewegen van je chassis als je accelereert of remt. Kortom, de demping van de "wieg"-beweging van de moto.

Hi speed demping = het dempen van korte snelle op- en neergaande bewegingen van je wielen die roffelen over de oneffenheden.

ingaande demping = het afremmen van het inveren

uitgaande demping = het afremmen van het uitveren

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1032
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Dec. 2011, 15:03    Onderwerp: Reageer met quote

Bon, de achtervering staat terug standaard, met de hulp van Aleph (thx again).

MAAR

Bij het helemaal indraaien van de high speed (17mm sleutel) lekten er een paar druppels olie op de grond.
Toen heb ik dus 1,5 teruggedraaid, en het olieverlies is gestopt.

Wat heeft dit te betekenen ??

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1032
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Dec. 2011, 15:10    Onderwerp: Reageer met quote

wreckah schreef:
kopie van een tekstje op een ander forum:
...
veel plezier


De meeste url's van de videos zijn niet correct.
Kun je die es opnieuw posten aub ?

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
wreckah



Geregistreerd op: 18-6-2009
Berichten: 176
Woonplaats: Gent, België

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Dec. 2011, 18:07    Onderwerp: Reageer met quote

fixed, sorry, had niet op de links gelet Smile
_________________
'09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Dec. 2011, 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

petervdc schreef:


Bij het helemaal indraaien van de high speed (17mm sleutel) lekten er een paar druppels olie op de grond.
Toen heb ik dus 1,5 teruggedraaid, en het olieverlies is gestopt.

Wat heeft dit te betekenen ??


Uw voorvork hebt ge al eens laten reviseren dacht ik...uwe moto heeft toch ook al redelijk wat kilometers, is die achterdemper ooit al gedaan ?

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1032
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Dec. 2011, 18:48    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
petervdc schreef:


Bij het helemaal indraaien van de high speed (17mm sleutel) lekten er een paar druppels olie op de grond.
Toen heb ik dus 1,5 teruggedraaid, en het olieverlies is gestopt.

Wat heeft dit te betekenen ??


Uw voorvork hebt ge al eens laten reviseren dacht ik...uwe moto heeft toch ook al redelijk wat kilometers, is die achterdemper ooit al gedaan ?


Voorvork is al gedaan, rond de 70K, is nu 5k geleden.
Achtervork nog niet gedaan, nee...

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1032
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Dec. 2011, 18:50    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
helemaal ingedraaid is HARD, veel demping
helemaal teruggedraaid is zacht, weinig demping.


En voor de veervoorspanning is het omgekeerd.
Consequent is anders...

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

Nieuw berichtGeplaatst: Vr, 9 Dec. 2011, 20:42    Onderwerp: Reageer met quote

petervdc schreef:

En voor de veervoorspanning is het omgekeerd.
Consequent is anders...


Euhm...indraaien is meer veervoorspanning, uitdraaien is minder veervoorspanning.

Wat is er dan omgekeerd ?

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif