Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
petervdc
Geregistreerd op: 13-9-2010 Berichten: 1032 Woonplaats: west-vl
|
Geplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 16:42 Onderwerp: Vering : basis uitleg gevraagd |
|
|
Ik lees in de manual van mijn 990 Adv de basic settings voor mijn vering.
En ik begrijp er gewoonweg niks van.
Kan iemand bij in simpele begrijpbare woorden uitleggen wat dit is en waarop het invloed heeft ?
- compression low
- compression high
- spring preload
- rebound
Wat betekent bvb "increase damping", en welk effect heeft dit ?
Dankuwel ! _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 17:24 Onderwerp: Re: Vering : basis uitleg gevraagd |
|
|
petervdc schreef: | Ik lees in de manual van mijn 990 Adv de basic settings voor mijn vering.
En ik begrijp er gewoonweg niks van.
Kan iemand bij in simpele begrijpbare woorden uitleggen wat dit is en waarop het invloed heeft ?
- compression low ingaande demping lage snelheid
- compression high ingaande demping hoge snelheid
- spring preload veervoorspanning
- rebound uitgaande demping
Wat betekent bvb "increase damping", en welk effect heeft dit ?
Increase = toenemen
Decrease = afnemen
Damping = demping
Dankuwel ! |
Meer info: http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/8886646 _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
Geregistreerd op: 13-9-2010 Berichten: 1032 Woonplaats: west-vl
|
Geplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 17:58 Onderwerp: Re: Vering : basis uitleg gevraagd |
|
|
Interessante link, merci !! _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
Geregistreerd op: 13-9-2010 Berichten: 1032 Woonplaats: west-vl
|
Geplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 20:14 Onderwerp: |
|
|
Euh.
Dus als ik meer comfort wil als ik over oneffenheden rij, dan moet ik de ingaande high compressie verminderen ?
Maw zoals op p45 staat, de high speed kloksgewijs helemaal toedraaien, en dan tegenkloksgewijs opendraaien tot vb 1,5 (standaard setting).
En als ik het dan nog comfortabeler wil, draai ik dan tot 1 ? _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
bmva
Geregistreerd op: 10-2-2007 Berichten: 148 Woonplaats: Ouderkerk aan de Amstel
|
Geplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 21:02 Onderwerp: |
|
|
Dag PetervdC,
Ik zat met dezelfde vraag. Ik weeg niet zoveel (75kg) en vind hem nogal hard afgeveerd als ik over verkeersdrempels rijd.
Volgens mij moet je hem clockwise helemaal indraaien en zoals ik uit de handleiding haal, voor meer comfort counterclockwise twee slagen uit. (standaard is 1,5 slag)
Ik heb het dan over de achterveer...
Ga het van het weekend eens uitproberen...
Gr.
Mark _________________ Oranje 990 Crispy design Adventure 2007, 690 Enduro R 2013 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6796 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 21:39 Onderwerp: |
|
|
juist:
helemaal ingedraaid is HARD, veel demping
helemaal teruggedraaid is zacht, weinig demping.
Men telt Altijd vanaf de hardste stand: Dus je begin met helemaal indraaien (kloksgewijze/rechtsom, evt tel je dan wat de huidige afstelling was...) en daarna draai je het gewenste aantal klikjes/slagen terug/linksom/tegen-de-klok-in). Hoe verder je terugdraaid hoe slapper de demping wordt.
ps.: Dit geldt voor alle DEMPINGS instellingen (dus ingaand en uitgaand, highspeed en lowspeed).
Let wel: Je kunt in het middenbereik redelijk goed stellen, maar je moet niet verwachten zinnige resultaten te krijgen als je de ene instelling op max zet en de andere op minimaal: maw.: de instellingen zijn niet geheel onafhankelijk van elkaar.
Bijv: als het stelbereik 30 klikjes heeft, gebruik dan de eerste 5 en laatste 5 niet! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
wreckah

Geregistreerd op: 18-6-2009 Berichten: 176 Woonplaats: Gent, België
|
Geplaatst: Vr, 9 Dec. 2011, 12:51 Onderwerp: |
|
|
kopie van een tekstje op een ander forum:
---------------------------------------------
Voor de newbies, en ook voor meer doorgewinterde rijder die de vering-instelling altijd wat gevreesd heeft (zoals ik bijvoorbeeld, en ik weet dat ik niet alleen ben )
Hieronder vind je een paar videos die min of meer uitleggen hoe je jouw motorfiets vering moet instellen.
Het is echt niet zo moeilijk om een benaderend goeie instelling te krijgen, neem de tijd om alles te bekijken en te begrijpen. Belangrijk: de vering moet warm staan voor een perfect resultaat. Je moet ook met 2 zijn.
1. eerst zet je de sag, de statische inzakking van jouw motor, onbelast vs belast ( dit doe je door de veervoorspanning in te stellen, dus de veer minder of meer aandraaien), superbelangrijk, dat bepaalt het werkingsgebied van de veren (idealiter werkt jouw vering zoveel mogelijk in het middenste deel van haar ‘slag’)
Dit maakt jouw motor niet noemenswaardig harder of zachter zoals velen denken (toch niet bij lineaire veren), het verandert enkel de geometrie.
het verschil tussen volledig vrij en belast met motorrijder moet achteraan 30 a 35mm zijn (sportmoto), en vooraan 35 tot 40mm (sportmoto)
instellen met de grote bout in het midden van jouw vorkpoot, en de 2 ringen op de achterveer.
Indien je niet de juiste waarden uitkomt, dan moet je de veren veranderen.
Dit is stap 1...die moet eerst en vooral juist zijn.
( voor adventure motos moeten deze waarden iets hoger zijn denk ik)
2. Daarna zet je de uitgaande demping (rebound), dus hoe de vering terugveert, dit is het tweede belangrijkst...de moto moet netjes uitveren, niet te rap (omhoog springen, verschillende wobbels na elkaar), niet te traag (...1 seconde, vering ‘zuigt’ naar omhoog), en ook gelijkmatig voor en achter. Let wel, op de moto duwen zoals deze gast doet is echt niet gemakkelijk.
http://www.youtube.com/watch?v=mK3flKxf41U
rebound:
http://www.youtube.com/watch?v=XUNL_KtT0Qg&feature=related
3. als laatste doe je de ingaande demping (compression)...beetje naar eigen goesting...slapper op straat, harder op circuit. Remember: de beste setup is zo ZACHT mogelijk zonder dat de moto begint te wobbelen...iedereen zet alles altijd veel te hard. Bij sommige high-end motos heb je instelling van trage en snelle ingaande demping: dit heeft niks te maken met de snelheid op de baan, maar wel met de snelheid van inveren ( glooiingen in de weg, bochten nemen, remmen = trage demping; richels, stenen, drempels, etc = snelle demping )
http://www.youtube.com/watch?v=WTnGGpRQosM&feature=related
superinteresant om diene gast bezig te zien.
http://www.youtube.com/watch?v=U7NA_Alu_HI&feature=related
Wees niet bang om aan de vijzen te draaien. hou alles netjes bij op een papierke, en dan kan je altijd terug naar de eerste setting.
En onthou: harder is niet altijd beter, zelfs meestal slechter, ZEKER op de openbare baan in Belgie.
veel plezier _________________ '09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R
Laatst aangepast door wreckah op Vr, 9 Dec. 2011, 18:06, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Vr, 9 Dec. 2011, 13:20 Onderwerp: |
|
|
ivm high speed en low speed demping. Ik versta het als volgt:
low speed demping = het dempen van het naar voren of naar achteren bewegen van je chassis als je accelereert of remt. Kortom, de demping van de "wieg"-beweging van de moto.
Hi speed demping = het dempen van korte snelle op- en neergaande bewegingen van je wielen die roffelen over de oneffenheden.
ingaande demping = het afremmen van het inveren
uitgaande demping = het afremmen van het uitveren _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
Geregistreerd op: 13-9-2010 Berichten: 1032 Woonplaats: west-vl
|
Geplaatst: Vr, 9 Dec. 2011, 15:03 Onderwerp: |
|
|
Bon, de achtervering staat terug standaard, met de hulp van Aleph (thx again).
MAAR
Bij het helemaal indraaien van de high speed (17mm sleutel) lekten er een paar druppels olie op de grond.
Toen heb ik dus 1,5 teruggedraaid, en het olieverlies is gestopt.
Wat heeft dit te betekenen ?? _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
Geregistreerd op: 13-9-2010 Berichten: 1032 Woonplaats: west-vl
|
Geplaatst: Vr, 9 Dec. 2011, 15:10 Onderwerp: |
|
|
wreckah schreef: | kopie van een tekstje op een ander forum:
...
veel plezier |
De meeste url's van de videos zijn niet correct.
Kun je die es opnieuw posten aub ? _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
wreckah

Geregistreerd op: 18-6-2009 Berichten: 176 Woonplaats: Gent, België
|
Geplaatst: Vr, 9 Dec. 2011, 18:07 Onderwerp: |
|
|
fixed, sorry, had niet op de links gelet  _________________ '09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Vr, 9 Dec. 2011, 18:37 Onderwerp: |
|
|
petervdc schreef: |
Bij het helemaal indraaien van de high speed (17mm sleutel) lekten er een paar druppels olie op de grond.
Toen heb ik dus 1,5 teruggedraaid, en het olieverlies is gestopt.
Wat heeft dit te betekenen ?? |
Uw voorvork hebt ge al eens laten reviseren dacht ik...uwe moto heeft toch ook al redelijk wat kilometers, is die achterdemper ooit al gedaan ? _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
Geregistreerd op: 13-9-2010 Berichten: 1032 Woonplaats: west-vl
|
Geplaatst: Vr, 9 Dec. 2011, 18:48 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | petervdc schreef: |
Bij het helemaal indraaien van de high speed (17mm sleutel) lekten er een paar druppels olie op de grond.
Toen heb ik dus 1,5 teruggedraaid, en het olieverlies is gestopt.
Wat heeft dit te betekenen ?? |
Uw voorvork hebt ge al eens laten reviseren dacht ik...uwe moto heeft toch ook al redelijk wat kilometers, is die achterdemper ooit al gedaan ? |
Voorvork is al gedaan, rond de 70K, is nu 5k geleden.
Achtervork nog niet gedaan, nee... _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
Geregistreerd op: 13-9-2010 Berichten: 1032 Woonplaats: west-vl
|
Geplaatst: Vr, 9 Dec. 2011, 18:50 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | helemaal ingedraaid is HARD, veel demping
helemaal teruggedraaid is zacht, weinig demping.
|
En voor de veervoorspanning is het omgekeerd.
Consequent is anders... _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Vr, 9 Dec. 2011, 20:42 Onderwerp: |
|
|
petervdc schreef: |
En voor de veervoorspanning is het omgekeerd.
Consequent is anders... |
Euhm...indraaien is meer veervoorspanning, uitdraaien is minder veervoorspanning.
Wat is er dan omgekeerd ? _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
|