Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Ma, 10 Okt. 2011, 21:04 Onderwerp: olieverlies via drukstang koppeling? |
|
|
Kan dat?
Eén dezer ga ik alles rond het voorste kamwiel en de schakelas en de koppelingsdrukstaaf eens grondig ontvetten en inpoederen met talkpoeder. Ik vermoed dat ik daar ergens met een lek zit. De zijpoot van mijn KTM staat immers telkens na enkele dagen in een heel klein plasje (lees: niet groter dan de voet van de zijpoot) zwart spul, en het lijkt op een mengeling van vet en olie.
Ter info vraag ik hier en nu even of er nog mensen zijn dat zulk een fenomeen hebben meegemaakt. Kan er olie uit het motorblok lekken via de drukstang, aan de linkerkant van het blok?
Paul _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 10 Okt. 2011, 22:12 Onderwerp: |
|
|
loopt er niet gewoon olie uit de slave cilinder? (dus olie van je kopeplingshendel?) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Di, 11 Okt. 2011, 1:22 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | loopt er niet gewoon olie uit de slave cilinder? (dus olie van je kopeplingshendel?) |
zwart spul kan toch niet van je slave zijn...... ik denk olie-kering voor tandwiel kapot.... of blok gescheurd door zij standaard (ik hoop voor je van niet) |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Di, 11 Okt. 2011, 9:47 Onderwerp: |
|
|
mr wheely schreef: | Dr_Bean schreef: | loopt er niet gewoon olie uit de slave cilinder? (dus olie van je kopeplingshendel?) |
zwart spul kan toch niet van je slave zijn...... ik denk olie-kering voor tandwiel kapot.... of blok gescheurd door zij standaard (ik hoop voor je van niet) |
de koppelingsvloeistof kan wel vuil dat tegen de slave is geslingerd meenemen, dan ziet het wel zwart denk ik.
Ik heb ook vorig jaar gedacht dat die dichting van de koppelingsdrukstift lekte, bleek uiteindelijk een andere dichting te zijn.
Ik zal eens checken of ze nog weten welke dat dat was, maar het lek leek idd van aan die koppelingsdrukstift te komen, en lekte helemaal over de zijpoot... _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

|
Geplaatst: Di, 11 Okt. 2011, 10:53 Onderwerp: |
|
|
wel,
het kan uit de slave komen. Tests zullen het uitwijzen. Wordt vervolgd. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 757 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Di, 11 Okt. 2011, 22:18 Onderwerp: |
|
|
Als de slave leegloopt, krijg je dan niet redelijk snel problemen met ontkoppelen?
net boven de zijpootbevestiging zit de gearposition sensor. met 2 boutjes en een Oring plat tegen het carter. schijnt ook een goeie kandidaat te zijn ... |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Di, 11 Okt. 2011, 22:48 Onderwerp: |
|
|
Blackbert schreef: |
net boven de zijpootbevestiging zit de gearposition sensor. met 2 boutjes en een Oring plat tegen het carter. schijnt ook een goeie kandidaat te zijn ... |
MCB, tis die die ik ook bedoelde  _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

|
Geplaatst: Di, 18 Okt. 2011, 10:37 Onderwerp: |
|
|
Met het idee dat vocht altijd van boven komt (efkes opstijgend grondwater buiten beschouwing laten) heb ik mijn KTM eens goed bekeken met een straffe pillamp. "sterke zaklamp" voor die van 't Noorden.
Blijkt het huis van de clutch slave zeiknat te staan.
Efkes losvijzen. "even losschroeven"
Drup drup drup drup tot het leeg gedrupt is.
Even de vinger erin en ruiken maar.
Jep, motorolie.
Voorlopige voorbarige conclusie : olie lekt via de drukstang in het huis van de clutch slave, tot die vol is en dan loopt het eruit.
Extra bedenking : ik heb dat gedurende de voorgaande drie jaren nog willen merken dat er daarbinnen motorolie zat, maar nooit van wakker gelegen. Het was ook nooit heel erg veel en daarom dacht ik steeds dat het gewoon de koppelingsvloeistof was die langs de dichting wegglipte. Ik begin nu te denken dat altijd al motorolie geweest is. De laatste keer dat ik de drukstang bekeek was die nog perfect zonder slijtage.
Nu, ik kan het maar op voorhand vragen : kan ik die dichting van die drukstang langs buiten (=de linkerkant van het motorblok) vervangen?
Paul _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Di, 18 Okt. 2011, 13:04 Onderwerp: |
|
|
yep. zo gebeurd. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 757 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Di, 18 Okt. 2011, 20:15 Onderwerp: |
|
|
Ziedewel.
Ge moet dan toch die drukstang eruithalen, misschien niet slecht om ze ineens te vervangen door de nieuwere volledig stalen versie? (of zit die al in een 2005?) |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

|
Geplaatst: Wo, 19 Okt. 2011, 10:52 Onderwerp: |
|
|
Blackbert schreef: | Ziedewel.
Ge moet dan toch die drukstang eruithalen, misschien niet slecht om ze ineens te vervangen door de nieuwere volledig stalen versie? (of zit die al in een 2005?) |
yes
die zit er al in bij een 2005. 't is met reden hoor dat ik voor een 2005 ging.  _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
|