lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

olieverlies via drukstang koppeling?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Ma, 10 Okt. 2011, 21:04    Onderwerp: olieverlies via drukstang koppeling? Reageer met quote

Kan dat?

Eén dezer ga ik alles rond het voorste kamwiel en de schakelas en de koppelingsdrukstaaf eens grondig ontvetten en inpoederen met talkpoeder. Ik vermoed dat ik daar ergens met een lek zit. De zijpoot van mijn KTM staat immers telkens na enkele dagen in een heel klein plasje (lees: niet groter dan de voet van de zijpoot) zwart spul, en het lijkt op een mengeling van vet en olie.

Ter info vraag ik hier en nu even of er nog mensen zijn dat zulk een fenomeen hebben meegemaakt. Kan er olie uit het motorblok lekken via de drukstang, aan de linkerkant van het blok?

Paul

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 10 Okt. 2011, 22:12    Onderwerp: Reageer met quote

loopt er niet gewoon olie uit de slave cilinder? (dus olie van je kopeplingshendel?)
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Di, 11 Okt. 2011, 1:22    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
loopt er niet gewoon olie uit de slave cilinder? (dus olie van je kopeplingshendel?)


zwart spul kan toch niet van je slave zijn...... ik denk olie-kering voor tandwiel kapot.... of blok gescheurd door zij standaard (ik hoop voor je van niet)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Di, 11 Okt. 2011, 9:47    Onderwerp: Reageer met quote

mr wheely schreef:
Dr_Bean schreef:
loopt er niet gewoon olie uit de slave cilinder? (dus olie van je kopeplingshendel?)


zwart spul kan toch niet van je slave zijn...... ik denk olie-kering voor tandwiel kapot.... of blok gescheurd door zij standaard (ik hoop voor je van niet)


de koppelingsvloeistof kan wel vuil dat tegen de slave is geslingerd meenemen, dan ziet het wel zwart denk ik.

Ik heb ook vorig jaar gedacht dat die dichting van de koppelingsdrukstift lekte, bleek uiteindelijk een andere dichting te zijn.
Ik zal eens checken of ze nog weten welke dat dat was, maar het lek leek idd van aan die koppelingsdrukstift te komen, en lekte helemaal over de zijpoot...

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Di, 11 Okt. 2011, 10:53    Onderwerp: Reageer met quote

wel,
het kan uit de slave komen. Tests zullen het uitwijzen. Wordt vervolgd.

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 757
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Di, 11 Okt. 2011, 22:18    Onderwerp: Reageer met quote

Als de slave leegloopt, krijg je dan niet redelijk snel problemen met ontkoppelen?

net boven de zijpootbevestiging zit de gearposition sensor. met 2 boutjes en een Oring plat tegen het carter. schijnt ook een goeie kandidaat te zijn ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Di, 11 Okt. 2011, 22:48    Onderwerp: Reageer met quote

Blackbert schreef:

net boven de zijpootbevestiging zit de gearposition sensor. met 2 boutjes en een Oring plat tegen het carter. schijnt ook een goeie kandidaat te zijn ...


MCB, tis die die ik ook bedoelde shy

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Di, 18 Okt. 2011, 10:37    Onderwerp: Reageer met quote

Met het idee dat vocht altijd van boven komt (efkes opstijgend grondwater buiten beschouwing laten) heb ik mijn KTM eens goed bekeken met een straffe pillamp. "sterke zaklamp" voor die van 't Noorden. smiley

Blijkt het huis van de clutch slave zeiknat te staan.

Efkes losvijzen. "even losschroeven" tongue2

Drup drup drup drup tot het leeg gedrupt is.

Even de vinger erin en ruiken maar. laugh3

Jep, motorolie.

Voorlopige voorbarige conclusie : olie lekt via de drukstang in het huis van de clutch slave, tot die vol is en dan loopt het eruit.

Extra bedenking : ik heb dat gedurende de voorgaande drie jaren nog willen merken dat er daarbinnen motorolie zat, maar nooit van wakker gelegen. Het was ook nooit heel erg veel en daarom dacht ik steeds dat het gewoon de koppelingsvloeistof was die langs de dichting wegglipte. Ik begin nu te denken dat altijd al motorolie geweest is. De laatste keer dat ik de drukstang bekeek was die nog perfect zonder slijtage.

Nu, ik kan het maar op voorhand vragen : kan ik die dichting van die drukstang langs buiten (=de linkerkant van het motorblok) vervangen?

Paul

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2717
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 18 Okt. 2011, 13:04    Onderwerp: Reageer met quote

yep. zo gebeurd.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 757
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Di, 18 Okt. 2011, 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

Ziedewel. pleased

Ge moet dan toch die drukstang eruithalen, misschien niet slecht om ze ineens te vervangen door de nieuwere volledig stalen versie? (of zit die al in een 2005?)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Okt. 2011, 10:52    Onderwerp: Reageer met quote

Blackbert schreef:
Ziedewel. pleased

Ge moet dan toch die drukstang eruithalen, misschien niet slecht om ze ineens te vervangen door de nieuwere volledig stalen versie? (of zit die al in een 2005?)


yes
die zit er al in bij een 2005. 't is met reden hoor dat ik voor een 2005 ging. wink3

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif