Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Paul_M
Geregistreerd op: 23-6-2011 Berichten: 105
|
Geplaatst: Di, 27 Dec. 2011, 11:34 Onderwerp: Verbruik |
|
|
Hallo,
allereerst beste wensen voor 2012!
Een vraagje:
Ik heb een 990R met ondertussen 5000km erop.
Sinds 3 tanken, is plots het verbruik enorm gestegen.
Nu gaat het lichtje reeds aan op 140km
terwijl 3 tanken terug kon ik tot 200-210km rijden tot ik moest tanken.
( het aantal liters blijft hetzelfde )
enig idee waar dit aan kan liggen ?
groeten,
Paul _________________ KTM 990 Adv R - 2011
Antwerp - Belgium
http://www.meatandgrease.com |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Di, 27 Dec. 2011, 13:12 Onderwerp: |
|
|
heb je geen FI lampje branden op je dashboard?
Want dat zou het verhoogde verbruik kunnen verklaren.
Meeste injectie motoren gaan bij een aantal storingen rijker lopen (fail safe mode) _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Di, 27 Dec. 2011, 21:25 Onderwerp: |
|
|
je zou kunnen proberen om hem eens te starten en 15minuten stationair laten draaien zonder aan je gas te komen zo reset hij zich zelf suc 6 |
|
Naar boven |
|
 |
Paul_M
Geregistreerd op: 23-6-2011 Berichten: 105
|
Geplaatst: Wo, 28 Dec. 2011, 21:29 Onderwerp: |
|
|
geen lampjes te zien buiten de normale ....
die 15 minuten regel heb ik nog niet geprobeerd ... zal ik eerst eens doen .. _________________ KTM 990 Adv R - 2011
Antwerp - Belgium
http://www.meatandgrease.com |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Do, 29 Dec. 2011, 0:39 Onderwerp: |
|
|
Pas hem ook goed toe hé, dus starten, nergens aankomen (geen gas geven ofzo), en een paar seconden meer dan 15 minuten laten draaien. Best timen dus. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 29 Dec. 2011, 14:21 Onderwerp: |
|
|
ok, even ter achtergrond infodan:
Als de boordcompu gedurende 10 minuten (na power on = start) GEEN enkele verandering meer ziet, dan slaat deze de instelwaarden opnieuw op.
In de praktijk betekent dat je +/- 15 minuten moet draaien, omdat de eerst 15 minuten een opwarmfase is waarbij de instelwaarden nog veranderen.
Als je echt met een warme motor start is 10 minuten in principe genoeg.
Na die 15 minuten moet je de motor 1x uitzetten omdat de nieuwe waarden dan pas als instelwaarden uit het geheugen worden teruggelezen denk ik.
Je hoeft dus niet exact 15 minuten te timen, wel lang genoeg... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2716 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Do, 29 Dec. 2011, 15:06 Onderwerp: |
|
|
Hmm,
Weet je dat zeker? Ktm bullitin is er vrij specifiek over dat de motor volledig plat moet na 15 minuten en voor de 16de minuut. Ook dat er vanaf volledig koud moet worden ingelezen.
Bij de 690 werkt het ook alleen nadat de computer is gereset met dealer software (of opnieuw ingeladen met tunecu). Die laat dan weer wel zien na een minuut of 10 dat de tps opnieuw is gecalibreerd en kan die worden afgezet, daar geld die 15 minuten weer niet dus. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 29 Dec. 2011, 16:10 Onderwerp: |
|
|
tja, zo is het mij verteld door een technisch persoon van KTM NL die over de ecu's e.d. gaat.
Nuja.. misschien is timen dan iig wel zekerder. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
PHS
Geregistreerd op: 11-5-2010 Berichten: 257 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: Do, 29 Dec. 2011, 18:02 Onderwerp: |
|
|
Even voor ondergetekende noob: dit geldt alleen voor de injectie blokken?
Carburateur versies hebben geen ECU of andere "slimme" dingen aan boord. Toch? _________________ ex. KTM 950 Adventure 2005 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 29 Dec. 2011, 18:09 Onderwerp: |
|
|
voor zover ik weet is het idd zo dat de 950 ECU geen lerende waarden heeft. DUs idd alleen voor 990! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
highrider

Geregistreerd op: 20-6-2006 Berichten: 224 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Do, 29 Dec. 2011, 19:48 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | de 950 ECU geen lerende waarden heeft. |
Gelukkig niet  _________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
 |
PHS
Geregistreerd op: 11-5-2010 Berichten: 257 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: Do, 29 Dec. 2011, 19:53 Onderwerp: |
|
|
highrider schreef: | Dr_Bean schreef: | de 950 ECU geen lerende waarden heeft. |
Gelukkig niet  |
Ach, past in mijn geval ook wel goed bij z'n baasje....  _________________ ex. KTM 950 Adventure 2005 |
|
Naar boven |
|
 |
Paul_M
Geregistreerd op: 23-6-2011 Berichten: 105
|
Geplaatst: Vr, 27 Jan. 2012, 12:05 Onderwerp: |
|
|
ondertussen 15 min laten draaien, heeft niet geholpen.
dan maar naar de dealer, die heeft alles nagekeken, niets te vinden.
bij KTM gaan horen, die hebben dat ook eens voorgehad ergens te wereld.
toen de vacuum-sensor sensor vervangen .. hebben ze dat dan ook maar gedaan ... cross fingers ... ( moet nog de eerste volle tank leegrijden .. ) _________________ KTM 990 Adv R - 2011
Antwerp - Belgium
http://www.meatandgrease.com |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 756 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Vr, 27 Jan. 2012, 15:23 Onderwerp: |
|
|
Een echt goeie dealer kan daar toch zelf opkomen? Dat al die sensors óók defect kunnen geraken? En weten welke ze kunnen uitmeten en welke niet? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 27 Jan. 2012, 21:08 Onderwerp: |
|
|
Als een van de vele sensoren echt stuk is, dangeeft de boordcomputer dat zelf aan: dat nu precies het probleem!
Als de ecu dus niets aangeeft, kan de dealer ook niets meer doen dan maar wat op goed geluk vervangen. Echt nameter kunnen ze het niet.
Anderzijds kunnen ze natuurlijk wel wat dingen doen waar ze niet altijd mee komen: Ze kunnen bijvoorbeeld de lambda waarden loggen tijdens een run: Dan zie je of de motor in alle gebieden te rijk loopt bijv.
Ze zouden dat ook nog beter zelf met een breedband lambda kunnen doen natuurlijk, op een testbank.
Op grond daarvan kan je waarschijnlijk veel meer zeggen over waar de fout gezocht moet worden.
ps.: Al eens gekeken of het luchtfiler of de snorkel niet gewoon dicht zit, door 'iets' wat er niet hoort.... ??? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|