lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

uitspuwen koelvloeistof
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
TRX

BerichtGeplaatst: Zo, 19 Jun. 2011, 20:13    Onderwerp: uitspuwen koelvloeistof Reageer met quote

Nog steeds het probleem dat mijn 950 uit 2004 regelmatig koelvloeistof uitspuwt.

In het begin had ik dat de radiatordop steeds vervuilde met grijze harde aanslag.
Toen heb ik het koelcircuit laten leeglopen, reservoir leeggegoten en uitgespoeld, koelcircuit gevuld met water, ff gaan rijden, laten warm komen, terug afgelaten en gevuld met koelvloeistof.

Dat loste het probleem niet op, bleef met de regelmaat van de klok koelvloeistof uitspuwen, vooral als ik serieus had doorgegast.

Dan een andere radiatordop gemonteerd en nog eens ontlucht met voorwiel 50cm in de lucht, knijpen op de radiatorslangen enzo...

Helaas nog altijd hetzelfde....

Het reservoir komt tijdens het rijden altijd vol te staan en als ik dan ff serieus gas (hoeft niet eens langdurig te zijn) spuit het er uit, mijn kameraad die achter me reed zag het tijdens het accelereren er uit spuiten.
Als ik de radiatordop los draai 'broebelt' het wel eventjes redelijk in het reservoir.

Zou het kunnen dat ik een lekke cilinderkoppakking heb ? Lek tussen watercircuit en een cilinder ofzo iets ? Of zoek ik het te ver?

Op reis heb ik heel wat kilometers rustig gereden op de heel kleine baantjes en dan deed ie het precies niet, in achtervolging op een paar lokale gixxers was het direct van datte stars .

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 19 Jun. 2011, 21:50    Onderwerp: Reageer met quote

wordt de radiator wel echt goed warm? maw: thermostaat stuk?
TRX

BerichtGeplaatst: Zo, 19 Jun. 2011, 22:01    Onderwerp: Reageer met quote

De darm van en naar de radiator wordt echt warm, dus radiator zelf zal ook wel warm zijn veronderstel ik...
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 19 Jun. 2011, 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

mja.. koppakking zou wel kunnen in dit geval denk ik.

komt sporadisch voor. kwam vrij veel voor bij 2003 modellen en somige vroege 2004: toen update vanuit KTM mbt het aantrekken van de kopbouten. Is die update gedaan cq was die niet nodig bij deze?

Springt je fan ook wel gewoon aan?

TRX

BerichtGeplaatst: Zo, 19 Jun. 2011, 22:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ventilator springt op tijd aan, komt niet hoger dan 5 blokjes op dashboard.
Ivm update, geen idee... Zal het navragen bij de dealer...

mr wheely

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Jun. 2011, 0:31    Onderwerp: Reageer met quote

als je koppakking eruit ligt zou hij moeten roken uit de uitlaat, ik denk eerder verstopping of slechte circulatie of zo iets, als je hem laat draaien zonder radiator dop loopt hij dan direct over ???? waterpomp as al eens vervangen ???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Jun. 2011, 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

Bij één van de drie kapotte waterpompen was dit een fenomeen dat ik bij de mijne ook had. De andere twee waren het klassieke fenomeen van verdwijnend koelwater zonder uitspuwen.
Aangezien ik nergens in uw uitleg lees dat er ooit al een waterpomprevisie gebeurd is zou ik dat dus zeker niet uitsluiten.

Een doorgevende koppakking zou naar mijn gevoel nog extra effecten moeten geven. Water bij de olie : mayonaise + dalend niveau in het koelwater. Olie bij het water : vuilen drets bij het koelwater (kloddertjes olie, zelfs tot in het expansievat).

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Jun. 2011, 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

maar hoe kan eeen lekkende waterpompafdichting leiden to het 'overkoken' van het koelwater??

koelwaterverlies: ok (ps: dan komt het ook in de olie!)

joscha

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Jun. 2011, 22:31    Onderwerp: Reageer met quote

Bij mijn 2004 model had ik precies hetzelfde euvel.
Via de overloop van het expansievat gooide de motor de koelvloeistof er uit. geen koelvloeistof in de olie. Koelvloeistof werd ook niet terug in het blok gezogen tijdens het afkoelen. Na veel zoeken was het bij mij de koppakking. Is wel meer over te vinden op deze site.
Naar boven
TRX

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Jun. 2011, 22:47    Onderwerp: Reageer met quote

Heb vanavond nog gebeld met iemand die veel KTM adventures in onderhoud heeft (aantal op dit forum kennen em wel thumbsup ) en hij deelt mijn mening van lekke koppakking.
Wordt ook bevestigd door bovenstaande posting...

rene+adventure

BerichtGeplaatst: Di, 21 Jun. 2011, 8:49    Onderwerp: Reageer met quote

Het ontluchten schijnt toch vaak een heikel punt te zijn. Vaak gleezen dat mensen hun adventure maar moeilijk ontlucht krijgen ondanks dat het wiel genoeg omhoog geplaatst werd. Ook dealers hebben hier vaker problemen mee. (Tenmminste een paar keer gelezen in div.fota's).

Ikzelf heb eigenlijk nooit mooite gehad met ontluchten. Kreeg hem aanvankelijk ook niet goed ontlucht maar vervolgens met het systeem aan de slag gegaan zoals in het Dutise forum vermeld staat.
Zie: http://forum.lc8.info/./kb.php?mode=article&k=19
(Degene die geen Duits begrijpt svp met google vertalen...)
Gaat een stuk makkelijker.....

Mijn idee:
Mogelijk luchtbel in koelsysteem ????

BikeBrother

BerichtGeplaatst: Di, 21 Jun. 2011, 12:36    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb tijdens de tunesie trip ook 1 dag last gehad van uitspugend koelvloeistof via overloop slang van reservoir. de motor was erg heet (woestijn) en had een paar keer op haar zij gelegen. je hoorde het erg borrelen in de radiator. de volgende dag, smorgens bij koude motor, radiatorplug er af gehaald en schoongemaakt. koelvloeistof bijgevuld en ontlucht via ontluchtingsbout op radiator. daarna geen last meer van gehad.

www.bikebrothers.nl

Ride your Dreams
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
TRX

BerichtGeplaatst: Di, 21 Jun. 2011, 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

Radiatordop is perfect schoon, had vroeger dat probleem met aanslag maar na het spoelen is dat verdwenen.

Ontluchten is het ook niet volgens mij.

Waarom ik vooral denk aan cilinderkoppakking is door het broebelen in het reservoir en dat hij eigenlijk enkel vloeistof uitspuwt bij heel hard accelereren. Bij stadsverkeer wanneer de meter 5 blokjes aangeeft en de ventilator draait spuwt ie niet, maar een vrij koude bergpas opstuiven aan snelheden tussen de 80 en 180km/h (dus genoeg koelende rijwind grin3 ) met af en toe gas volledig tegen de stuit is er dan wel teveel aan.
Heb dagen gehad dat er niets uitkwam, maar dat waren vrij rustige dagen en andere dagen deed ie het meermaals....

michelbijl

Nieuw berichtGeplaatst: Di, 21 Jun. 2011, 20:36    Onderwerp: Reageer met quote

Zou het kunnen dat je waterpomp niet goed of juist té goed pompt als gevolg van slijtage?

Lijkt mij een zinnig idee om eerst naar te kijken alvorens je de koppen eraf gaat slopen.
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

Nieuw berichtGeplaatst: Di, 21 Jun. 2011, 21:26    Onderwerp: Reageer met quote

michelbijl schreef:
Zou het kunnen dat je waterpomp niet goed of juist té goed pompt als gevolg van slijtage?

Lijkt mij een zinnig idee om eerst naar te kijken alvorens je de koppen eraf gaat slopen.

Nee, waterpomp is gewoon een dom schoepenpompje die de zaak rondpompt in het circuit.

Als de koelvloeistof er uit spuugt dan moet:
- de druk te hoog oplopen zodat de drukklep in de radiatordop open gaat,
- en het overschot in het expansievaatje drukt
- het expansievaatje dan overol raakt,
- en dat dan uiteindelijk overloopt.

Dat kan dus alleen als de koelvloeistof veel meer dan normaal uitzet (doordat er llucht in zit) of doordat er iets lucht inpompt: overdruk van de cilinder, via de cilinderkoppakking...

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: