Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
TRX
Geregistreerd op: 30-5-2009 Berichten: 234 Woonplaats: de westhoek
|
Geplaatst: Zo, 19 Jun. 2011, 20:13 Onderwerp: uitspuwen koelvloeistof |
|
|
Nog steeds het probleem dat mijn 950 uit 2004 regelmatig koelvloeistof uitspuwt.
In het begin had ik dat de radiatordop steeds vervuilde met grijze harde aanslag.
Toen heb ik het koelcircuit laten leeglopen, reservoir leeggegoten en uitgespoeld, koelcircuit gevuld met water, ff gaan rijden, laten warm komen, terug afgelaten en gevuld met koelvloeistof.
Dat loste het probleem niet op, bleef met de regelmaat van de klok koelvloeistof uitspuwen, vooral als ik serieus had doorgegast.
Dan een andere radiatordop gemonteerd en nog eens ontlucht met voorwiel 50cm in de lucht, knijpen op de radiatorslangen enzo...
Helaas nog altijd hetzelfde....
Het reservoir komt tijdens het rijden altijd vol te staan en als ik dan ff serieus gas (hoeft niet eens langdurig te zijn) spuit het er uit, mijn kameraad die achter me reed zag het tijdens het accelereren er uit spuiten.
Als ik de radiatordop los draai 'broebelt' het wel eventjes redelijk in het reservoir.
Zou het kunnen dat ik een lekke cilinderkoppakking heb ? Lek tussen watercircuit en een cilinder ofzo iets ? Of zoek ik het te ver?
Op reis heb ik heel wat kilometers rustig gereden op de heel kleine baantjes en dan deed ie het precies niet, in achtervolging op een paar lokale gixxers was het direct van datte . _________________ Voor al uw foto's : www.im-design.be  |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6796 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 19 Jun. 2011, 21:50 Onderwerp: |
|
|
wordt de radiator wel echt goed warm? maw: thermostaat stuk? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
TRX
Geregistreerd op: 30-5-2009 Berichten: 234 Woonplaats: de westhoek
|
Geplaatst: Zo, 19 Jun. 2011, 22:01 Onderwerp: |
|
|
De darm van en naar de radiator wordt echt warm, dus radiator zelf zal ook wel warm zijn veronderstel ik... _________________ Voor al uw foto's : www.im-design.be  |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6796 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 19 Jun. 2011, 22:22 Onderwerp: |
|
|
mja.. koppakking zou wel kunnen in dit geval denk ik.
komt sporadisch voor. kwam vrij veel voor bij 2003 modellen en somige vroege 2004: toen update vanuit KTM mbt het aantrekken van de kopbouten. Is die update gedaan cq was die niet nodig bij deze?
Springt je fan ook wel gewoon aan? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
TRX
Geregistreerd op: 30-5-2009 Berichten: 234 Woonplaats: de westhoek
|
Geplaatst: Zo, 19 Jun. 2011, 22:26 Onderwerp: |
|
|
Ventilator springt op tijd aan, komt niet hoger dan 5 blokjes op dashboard.
Ivm update, geen idee... Zal het navragen bij de dealer... _________________ Voor al uw foto's : www.im-design.be  |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Ma, 20 Jun. 2011, 0:31 Onderwerp: |
|
|
als je koppakking eruit ligt zou hij moeten roken uit de uitlaat, ik denk eerder verstopping of slechte circulatie of zo iets, als je hem laat draaien zonder radiator dop loopt hij dan direct over ???? waterpomp as al eens vervangen ??? |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Ma, 20 Jun. 2011, 20:26 Onderwerp: |
|
|
Bij één van de drie kapotte waterpompen was dit een fenomeen dat ik bij de mijne ook had. De andere twee waren het klassieke fenomeen van verdwijnend koelwater zonder uitspuwen.
Aangezien ik nergens in uw uitleg lees dat er ooit al een waterpomprevisie gebeurd is zou ik dat dus zeker niet uitsluiten.
Een doorgevende koppakking zou naar mijn gevoel nog extra effecten moeten geven. Water bij de olie : mayonaise + dalend niveau in het koelwater. Olie bij het water : vuilen drets bij het koelwater (kloddertjes olie, zelfs tot in het expansievat). _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6796 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 20 Jun. 2011, 22:07 Onderwerp: |
|
|
maar hoe kan eeen lekkende waterpompafdichting leiden to het 'overkoken' van het koelwater??
koelwaterverlies: ok (ps: dan komt het ook in de olie!) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
joscha
Geregistreerd op: 28-1-2005 Berichten: 34 Woonplaats: Almere
|
Geplaatst: Ma, 20 Jun. 2011, 22:31 Onderwerp: |
|
|
Bij mijn 2004 model had ik precies hetzelfde euvel.
Via de overloop van het expansievat gooide de motor de koelvloeistof er uit. geen koelvloeistof in de olie. Koelvloeistof werd ook niet terug in het blok gezogen tijdens het afkoelen. Na veel zoeken was het bij mij de koppakking. Is wel meer over te vinden op deze site. |
|
Naar boven |
|
 |
TRX
Geregistreerd op: 30-5-2009 Berichten: 234 Woonplaats: de westhoek
|
Geplaatst: Ma, 20 Jun. 2011, 22:47 Onderwerp: |
|
|
Heb vanavond nog gebeld met iemand die veel KTM adventures in onderhoud heeft (aantal op dit forum kennen em wel ) en hij deelt mijn mening van lekke koppakking.
Wordt ook bevestigd door bovenstaande posting... _________________ Voor al uw foto's : www.im-design.be  |
|
Naar boven |
|
 |
rene+adventure

Geregistreerd op: 19-7-2008 Berichten: 463 Woonplaats: Echt
|
Geplaatst: Di, 21 Jun. 2011, 8:49 Onderwerp: |
|
|
Het ontluchten schijnt toch vaak een heikel punt te zijn. Vaak gleezen dat mensen hun adventure maar moeilijk ontlucht krijgen ondanks dat het wiel genoeg omhoog geplaatst werd. Ook dealers hebben hier vaker problemen mee. (Tenmminste een paar keer gelezen in div.fota's).
Ikzelf heb eigenlijk nooit mooite gehad met ontluchten. Kreeg hem aanvankelijk ook niet goed ontlucht maar vervolgens met het systeem aan de slag gegaan zoals in het Dutise forum vermeld staat.
Zie: http://forum.lc8.info/./kb.php?mode=article&k=19
(Degene die geen Duits begrijpt svp met google vertalen...)
Gaat een stuk makkelijker.....
Mijn idee:
Mogelijk luchtbel in koelsysteem ???? _________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
 |
BikeBrother

Geregistreerd op: 16-4-2006 Berichten: 356 Woonplaats: Veluwe
|
Geplaatst: Di, 21 Jun. 2011, 12:36 Onderwerp: |
|
|
ik heb tijdens de tunesie trip ook 1 dag last gehad van uitspugend koelvloeistof via overloop slang van reservoir. de motor was erg heet (woestijn) en had een paar keer op haar zij gelegen. je hoorde het erg borrelen in de radiator. de volgende dag, smorgens bij koude motor, radiatorplug er af gehaald en schoongemaakt. koelvloeistof bijgevuld en ontlucht via ontluchtingsbout op radiator. daarna geen last meer van gehad. _________________ KTM 950 Adventure S (2005, 135.000 km verkocht); KTM 1090 Adventure 2018
www.bikebrothers.nl
Ride your Dreams |
|
Naar boven |
|
 |
TRX
Geregistreerd op: 30-5-2009 Berichten: 234 Woonplaats: de westhoek
|
Geplaatst: Di, 21 Jun. 2011, 18:37 Onderwerp: |
|
|
Radiatordop is perfect schoon, had vroeger dat probleem met aanslag maar na het spoelen is dat verdwenen.
Ontluchten is het ook niet volgens mij.
Waarom ik vooral denk aan cilinderkoppakking is door het broebelen in het reservoir en dat hij eigenlijk enkel vloeistof uitspuwt bij heel hard accelereren. Bij stadsverkeer wanneer de meter 5 blokjes aangeeft en de ventilator draait spuwt ie niet, maar een vrij koude bergpas opstuiven aan snelheden tussen de 80 en 180km/h (dus genoeg koelende rijwind ) met af en toe gas volledig tegen de stuit is er dan wel teveel aan.
Heb dagen gehad dat er niets uitkwam, maar dat waren vrij rustige dagen en andere dagen deed ie het meermaals.... _________________ Voor al uw foto's : www.im-design.be  |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
Geregistreerd op: 16-10-2009 Berichten: 228
|
Geplaatst: Di, 21 Jun. 2011, 20:36 Onderwerp: |
|
|
Zou het kunnen dat je waterpomp niet goed of juist té goed pompt als gevolg van slijtage?
Lijkt mij een zinnig idee om eerst naar te kijken alvorens je de koppen eraf gaat slopen. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6796 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 21 Jun. 2011, 21:26 Onderwerp: |
|
|
michelbijl schreef: | Zou het kunnen dat je waterpomp niet goed of juist té goed pompt als gevolg van slijtage?
Lijkt mij een zinnig idee om eerst naar te kijken alvorens je de koppen eraf gaat slopen. |
Nee, waterpomp is gewoon een dom schoepenpompje die de zaak rondpompt in het circuit.
Als de koelvloeistof er uit spuugt dan moet:
- de druk te hoog oplopen zodat de drukklep in de radiatordop open gaat,
- en het overschot in het expansievaatje drukt
- het expansievaatje dan overol raakt,
- en dat dan uiteindelijk overloopt.
Dat kan dus alleen als de koelvloeistof veel meer dan normaal uitzet (doordat er llucht in zit) of doordat er iets lucht inpompt: overdruk van de cilinder, via de cilinderkoppakking... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|