Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
gaint

Geregistreerd op: 15-10-2008 Berichten: 181
|
Geplaatst: Do, 19 Mei. 2011, 19:28 Onderwerp: vering lekt achter |
|
|
Ik wou de vering achter wat bijstellen met de draaiknop, maar ik kreeg de draaiknop moeilijk naar buiten geplooid dus wat meer kracht en toen krakte ie hij brak niet af of ook niet gebarsten gewoon een krak geluid??
Toen ik em weer erin wou plooien ging het weer moeilijk en dus ik een paar keer in en uitplooien en de moto ff in z'n vering drukken, toen ging het weer zoals normaal....
Ik kom ff later de garage in en er ligt een plas veer-olie onder de moto
Bij nader inspectie zie ik dat de o-ring tussen de draaiknop-huis en vering-reservoir slecht zit?? Dit kan niet het krak geluid gemaakt hebben maar daar lekt het wel.
Dus kan ik de draaiknop los vijzen (imbus) om de o-ring op de juiste plaats te steken of komt er dan (veel) olie uitgelopen?
aan de achterkant zit ook een balletje zoals in een kogellager waarvoor dient dit? dit zal ook niet op z'n plaats zitten en de krak veroorzaakt hebben. de draaiknop blijft ook niet meer rechtop staan.
gvd kwaad op mezelf
_________________ better to burn out than fade away |
|
Naar boven |
|
 |
gaint

Geregistreerd op: 15-10-2008 Berichten: 181
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 19 Mei. 2011, 21:11 Onderwerp: |
|
|
De olie die daarachter zit is olie van de veervoorspanner. Als de veerspanner helemaal terug gedraaid is dan rust de veer op een mechanische afslag en staat er geen druk meer op de olie.
Je kunt de zaak dan uit elkaar halen, en weer vullen, maar 't is een beetje lastig om het goed luchtvrij weer in elkaar te krijgen. (als je handig bent lukt het wel)
Ik heb hem ooit losgehad, maar precies weet ik het niet meer.
in het handvat zit een simpel zuigertje die je met een schroefdraad nar binnen schroeft zodat de olie de veerspanner naar beneden drukt.
(dit is niet de schokdemper olie, dus de schokdemper heeft er niets mee te maken; daar staat echt gasdruk op!)
Het handvat draait rond een asje met o-ringen als afdichtingen. Er is een klikmechanisme met een veertje en een balletje om de 2 standen te creeren.
De krak is waarschijnlijk gekomen omdat het o-ringetje vastgeplakt heeft gezeten (bijv in tectiel) en nu gebroken is. misschien is het ook het klik-mechanisme zelf geweest.
Volgende keer eerst wat WD40 er op spuiten voordat je dingen heen en weer gaat bewegen als ze vastgeplakt zitten...
het staat niet in het WP handboek, maar der is wel een microfische natuurlijk:
succes
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
gaint

Geregistreerd op: 15-10-2008 Berichten: 181
|
Geplaatst: Vr, 20 Mei. 2011, 15:18 Onderwerp: |
|
|
ok de as er even uit gedraaid en dan er weer in dus nu zit de o-ring terug op z'n plaats. leek alsof de imbus niet vast genoeg zat of door de jaren losser is kommen te zitten en zo de kogellager verplaatst heeft en met mijn brute kracht het geheel wat meer losgekomen is.
Dus nu de veervoorspanning tot max gedraaid en afwachten..
Vraag: waar kan ik de olie bijvullen en welke olie te gebruiken, en kan ik voorlopig zo rijden?
merci b.
_________________ better to burn out than fade away |
|
Naar boven |
|
 |
|