lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

vering lekt achter

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
gaint

BerichtGeplaatst: Do, 19 Mei. 2011, 19:28    Onderwerp: vering lekt achter Reageer met quote

Ik wou de vering achter wat bijstellen met de draaiknop, maar ik kreeg de draaiknop moeilijk naar buiten geplooid dus wat meer kracht en toen krakte ie thumbsdown hij brak niet af of ook niet gebarsten gewoon een krak geluid??

Toen ik em weer erin wou plooien ging het weer moeilijk en dus ik een paar keer in en uitplooien en de moto ff in z'n vering drukken, toen ging het weer zoals normaal....

Ik kom ff later de garage in en er ligt een plas veer-olie onder de moto

Bij nader inspectie zie ik dat de o-ring tussen de draaiknop-huis en vering-reservoir slecht zit?? Dit kan niet het krak geluid gemaakt hebben maar daar lekt het wel.

Dus kan ik de draaiknop los vijzen (imbus) om de o-ring op de juiste plaats te steken of komt er dan (veel) olie uitgelopen?

aan de achterkant zit ook een balletje zoals in een kogellager waarvoor dient dit? dit zal ook niet op z'n plaats zitten en de krak veroorzaakt hebben. de draaiknop blijft ook niet meer rechtop staan.

gvd kwaad op mezelf evil2

gaint

BerichtGeplaatst: Do, 19 Mei. 2011, 19:33    Onderwerp: Reageer met quote

waar ik met m'n potlood wijs daar lekt het

1.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  409.28 KB
 Weergegeven:  202 keer

1.jpg

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do, 19 Mei. 2011, 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

De olie die daarachter zit is olie van de veervoorspanner. Als de veerspanner helemaal terug gedraaid is dan rust de veer op een mechanische afslag en staat er geen druk meer op de olie.

Je kunt de zaak dan uit elkaar halen, en weer vullen, maar 't is een beetje lastig om het goed luchtvrij weer in elkaar te krijgen. (als je handig bent lukt het wel)

Ik heb hem ooit losgehad, maar precies weet ik het niet meer.
in het handvat zit een simpel zuigertje die je met een schroefdraad nar binnen schroeft zodat de olie de veerspanner naar beneden drukt.
(dit is niet de schokdemper olie, dus de schokdemper heeft er niets mee te maken; daar staat echt gasdruk op!)

Het handvat draait rond een asje met o-ringen als afdichtingen. Er is een klikmechanisme met een veertje en een balletje om de 2 standen te creeren.

De krak is waarschijnlijk gekomen omdat het o-ringetje vastgeplakt heeft gezeten (bijv in tectiel) en nu gebroken is. misschien is het ook het klik-mechanisme zelf geweest.
Volgende keer eerst wat WD40 er op spuiten voordat je dingen heen en weer gaat bewegen als ze vastgeplakt zitten...

het staat niet in het WP handboek, maar der is wel een microfische natuurlijk:

succes

gaint

BerichtGeplaatst: Vr, 20 Mei. 2011, 15:18    Onderwerp: Reageer met quote

ok de as er even uit gedraaid en dan er weer in dus nu zit de o-ring terug op z'n plaats. leek alsof de imbus niet vast genoeg zat of door de jaren losser is kommen te zitten en zo de kogellager verplaatst heeft en met mijn brute kracht het geheel wat meer losgekomen is.

Dus nu de veervoorspanning tot max gedraaid en afwachten..

Vraag: waar kan ik de olie bijvullen en welke olie te gebruiken, en kan ik voorlopig zo rijden?

merci b.

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: