Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Benny

Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Ma, 18 Apr. 2011, 21:17 Onderwerp: uitlaatlek |
|
|
Na verwijdering van sas en epc bleef ik maar knallen in de uitlaat horen, geen lekken te bespeuren aan de aansluitingen.
Dit weekend zag ik tijdens de poetsbeurt ineens een zwarte aanslag rond de las van de collector naar de dempers,boeltje gedemonteerd en ja hoor 3/4 van de las zat gescheurd.
Vandaag dus op m'n werk een dun lasje naast de originele gelegd en morgen weer boeltje monteren.
Deze collectoren worden nog steeds gebruikt op de smt, dus indien je een lek hebt en niet onmiddelijk vind check daar even.
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
64.51 KB |
Weergegeven: |
7820 keer |

|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
59.17 KB |
Weergegeven: |
7820 keer |

|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
54.8 KB |
Weergegeven: |
7820 keer |

|
_________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
highrider

Geregistreerd op: 20-6-2006 Berichten: 224 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 18 Apr. 2011, 22:57 Onderwerp: |
|
|
Bij mij zijn beide bevestigingspunten weggerot , beide meetpunten eruit gerot en in de achterste pijp een lengte scheur. Cyclus van ± 2jaar
Het is geen kwaliteit die pijp. Gelukkig hebben wij een lasser die eigenlijk de kwalificatie kunstenaar verdient. Wat formeergas en wat argon en hij bouwt eigenlijk een pijp om de pijp
_________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
 |
Hydrazine

Geregistreerd op: 9-9-2006 Berichten: 294 Woonplaats: Almere-Binnen
|
Geplaatst: Di, 19 Apr. 2011, 7:14 Onderwerp: TIG lassen |
|
|
jan@ilbrinkenvangroesen.nl
Stuur je email/foto even naar Jan.
Hij kan je wellicht zo en prijs geven voor het lassen of repareren van de uitlaat.
Zit in het centrum van NL, IJsselmuiden
|
|
Naar boven |
|
 |
Benny

Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Di, 19 Apr. 2011, 20:58 Onderwerp: |
|
|
weggerot ?.......deze pijpen zijn toch van rvs .
_________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
PHS
Geregistreerd op: 11-5-2010 Berichten: 257 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: Di, 19 Apr. 2011, 21:14 Onderwerp: |
|
|
Benny schreef: | weggerot ?.......deze pijpen zijn toch van rvs . |
RVS betkent niet dat het niet kan oxideren (=roesten).
Onder normale omstandigheden gaat 't langzamer dan staal of ijzer (want Nikkel en Chroom).
Maar....uitlaatgassen met dez temperaturen zij niet echt normale omstandigheden.
RVS kan ook "gewoon" rotten hoor!
_________________ ex. KTM 950 Adventure 2005 |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Di, 19 Apr. 2011, 21:28 Onderwerp: |
|
|
r v s is roest vrij staal. de kwaliteit maakt hier inderdaad nog veel verschil uit. 316 roest niet,nu niet en nooit niet . In feite moet men voor uitlaatpijpen vuurvaste rvs gebruiken maar dit is natuurlijk de vraag of dit gedaan word0
In ieder geval is het wel rvs want anders was mijn collector verdwenen na 5 uur in de beitsbak te hebben gezeten
_________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 19 Apr. 2011, 22:52 Onderwerp: |
|
|
Nee, sorry , helaas Ben,
rvs is roest vast staal (overigens helemaal geen officiele benaming)
en ook 316 'roest', als de omstandigheden maar erg genoeg zijn. (spleetcorrosie, sterk zure, oxiderende omstandigheden)
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
highrider

Geregistreerd op: 20-6-2006 Berichten: 224 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo, 20 Apr. 2011, 0:07 Onderwerp: |
|
|
Benny schreef: | weggerot ?.......deze pijpen zijn toch van rvs . |
mijne zeker niet , BJ 2005 , is gewoon pisbakken ijzer
Overigens net weer een spleet dicht gesmolten want het ploffen stak de kop weer op. Nu de voorste pijp waar net na de meetnippel een verbindingslas zit. Voordeel was dat de boel niet helemaal gedemonteerd moest worden
Wel een goede indicator van een lekke uitlaat die ploffen. De KTM is er erg gevoelig op.
_________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Wo, 20 Apr. 2011, 20:51 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Nee, sorry , helaas Ben,
rvs is roest vast staal (overigens helemaal geen officiele benaming)
en ook 316 'roest', als de omstandigheden maar erg genoeg zijn. (spleetcorrosie, sterk zure, oxiderende omstandigheden) |
Dat zijn inderdaad al zware omstandigheden die je hier opnoemt, kan dan inderdaad wel.
Denk je dat een uitlaat van ktm zomaar zal wegrotten dan ?
De scheur die ik had was vlak naast de lasnaad,overigens de plaats waar het altijd breekt. Komt volgens mij van de trillingen. Een las zelf breekt zelden(indien goed gelast) Van corrosie is er nog niks te zien na 37000 km.
_________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 20 Apr. 2011, 21:50 Onderwerp: |
|
|
ik weet niet hoe de SM(T) uitlaten zijn, maar de adventure uitlaat roest wel iets, maar zeker geen bladder-roest.
Hij roest dus ook niet door. Maar de uitlaat is wel dunwandig (das goed voor de motor) en gaat idd op den duur droo trillingen en spanning stuk.
Let daarom goed op dat de uitlaatstukken goed ZONDER spanning gemonteerd zitten (alles in elkaar steken zonder vast te zetten, en dan pas alles vast zetten).
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Wo, 20 Apr. 2011, 23:28 Onderwerp: |
|
|
Benny schreef: | Dr_Bean schreef: | Nee, sorry , helaas Ben,
rvs is roest vast staal (overigens helemaal geen officiele benaming)
en ook 316 'roest', als de omstandigheden maar erg genoeg zijn. (spleetcorrosie, sterk zure, oxiderende omstandigheden) |
Dat zijn inderdaad al zware omstandigheden die je hier opnoemt, kan dan inderdaad wel.
Denk je dat een uitlaat van ktm zomaar zal wegrotten dan ?
De scheur die ik had was vlak naast de lasnaad,overigens de plaats waar het altijd breekt. Komt volgens mij van de trillingen. Een las zelf breekt zelden(indien goed gelast) Van corrosie is er nog niks te zien na 37000 km. |
een las breekt idd zelden daarom breekt hij ernaast door verhitting van het lassen zoals bij jouw het geval is.
daarom is het beter om zigzag te tig lassen dan krijg je een onderbroken warmte brug in je las. trukje van een oude pijp fitter cq lasser.
|
|
Naar boven |
|
 |
highrider

Geregistreerd op: 20-6-2006 Berichten: 224 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Do, 21 Apr. 2011, 9:02 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | ik weet niet hoe de SM(T) uitlaten zijn, maar de adventure uitlaat roest wel iets, maar zeker geen bladder-roest.
Hij roest dus ook niet door. |
PARDON , de gaten vallen erin. Geen enkel probleem.
Ben trouwens niet de enige getuige berichten op de overige fora lezende. En nogmaals het is GEEN RVS . Het heeft er niet eens naast gelegen
_________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
 |
highrider

Geregistreerd op: 20-6-2006 Berichten: 224 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Do, 21 Apr. 2011, 9:09 Onderwerp: |
|
|
scottmctag heeft een mooie foto geplaats hoe ze doorrotten.
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=3717&highlight=
Op het Duitse forum staan er ook erg fraaie plaatjes van. De meetnippels rotten er ook zo uit
_________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Do, 21 Apr. 2011, 20:59 Onderwerp: |
|
|
dat is inderdaad doorgerot , nog geen klein beetje zelfs. De sm buizen zijn duidelijk van andere kwaliteit gemaakt.in rvs
_________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
highrider

Geregistreerd op: 20-6-2006 Berichten: 224 Woonplaats: Amsterdam
|
|
Naar boven |
|
 |
|