lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

startmotoraandrijving kapot
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jos van Vliet

BerichtGeplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 0:13    Onderwerp: startmotoraandrijving kapot Reageer met quote

Hallo,

ik hoorde al enkele dagen wat vreemde geluiden bij het starten, maar nu is het definitief afgelopen. Dwz ik hoor de startmotor nog wel draaien, maar er draait niets meer mee .. Dus het tandwiel op de uitgaande as van de startmotor is kapot/los of het tegendeel aan de motorkant .. Het is nu te laat/te donker, morgen maar eens kijken. Het werkplaatshandboek zegt niets over de startmotor, dus ik heb geen idee wat ik verwachten kan. Iemand tips/suggesties/ideeen? Ik zag wel een 2e hands startmotor te koop bij Boonstra (geen idee wat het nieuw kost).

groeten,

Jos

Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
koen warnar

BerichtGeplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 6:06    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Jos,
Een veel voorkomend probleem bij de eerste modelen is dat de "koppeling" tussen de startmotor en het blok het begeeft.
Dwz, in deze koppeling zitten ovale kogels die bij het activeren van de startmotor kantelen en zich zelf daardoor klem zetten tussen de buitenkant en de binnenkant van de bewuste koppeling en zo de motor mee ronddraaien.
Het probleem is simpel; deze kogels zijn van, blijkbaar, te zacht materiaal gemaakt. Waarschijnlijk zijn ze versleten en maakt je startmotor een krakend geluid tijdens het starten bucktooth

Ik kan me herinneren dat het geen goedkoop klusje was (ik heb het materiaal vergoed gekregen onder garantie).

Succes, ik hoop dat het mee valt thumbsup

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 8:18    Onderwerp: Reageer met quote

is idd vrij veel voorgekomen, maar met name bij de eerste series SM.

Het is een onderdeel wat KTM in zijn geheel inkoopt (dus waarschijnlijk ook niet gedeeltelijk vervangbaar).

Jos van Vliet

BerichtGeplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 9:17    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

de startmotor maakte de laatste dagen idd een vreselijk geluid ..
Is het dan het onderdeel 18 in onderstaande tekening? Ik heb aan het blok nog nooit iets open gehad, dus daar ben ik niet zo bekend mee (eens moet de eerste keer zijn natuurlijk). Dit draait allemaal in de olie neem ik aan?

groeten,

jos

ScreenHunter_01 Apr. 22 09.16.gif
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  352.8 KB
 Weergegeven:  679 keer

ScreenHunter_01 Apr. 22 09.16.gif

Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03

Laatst aangepast door Jos van Vliet op Vr, 22 Apr. 2011, 9:20, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
StevenD

BerichtGeplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 9:18    Onderwerp: Reageer met quote

Deze motor heeft die koppeling niet. die kwamm pas is 2005.

Ik denk dat je de sprag, wat is de nederlandse naam.. In ieder geval, de vrijloop ring die om je vliegwiel heen loopt versleten heb. die zorgt dat het grote tandwiel om je koppeling heen maar een kant op kan lopen, vrij als je niet start, met de motor mee als je wel start. Wel vreemd, dat zou erg snel zijn. Maar dat zijn de symtomen.wat vaak een hele hoop starts extra weer mogelijk maakt is even in z'n 6 de motor een meter vooruit en voorzichig een stukje achteruit duwen, dan komt die koppeling weer los en zou het zomaar kunnen dat ie er weer is. Is de olie in het blok vers en niet te dik?

Verder kan ik me geen vrij draaiend deel bedenken bij jouw lc8. als dit het niet is moet je aan iets denken als de tandjes van het tandwieltje aan de startmotor af, of een asje daar gebroken. Dat kan ik me alleen maar voorstellen als je een of mee hevige backfire's heb gehad.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
StevenD

BerichtGeplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 9:22    Onderwerp: Reageer met quote

koppeling 5 bedoel ik. dat is een torque afhankelijke vrijloop geworden bij de latere modellen (en de grote probleemgever bij vele).

Ja Jos, dat deel dat je ziet op jouw tekening verdenk ik. tussen vliegwiel en tandwiel daar.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 11:07    Onderwerp: Reageer met quote

Steven, ik was me niet bewust dat ze daar echt wat veranderd hebben.

ik bedoelde meer het vrijlooplager. jij hebt het over de torq-limiter die doorratelt

Volgens mij wordt de vrijloop op dezelfde manier gerealiseerd ??? bij de 2003-2004 modellen? Lijkt me dat dat dan een vrijlooplager is.. in het vrijlooptandwiel: #14 op de tekening denk ik.

2006SM: Torqlimiter toegevoegd:

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 11:24    Onderwerp: Reageer met quote

mmmm check handboek:

pagina 5-19 (88) in het 2003-2006 handboek (duits):

volgens mij zit de vrijloop weldegelijk in onderdeel 18 !!

Jos van Vliet

BerichtGeplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 11:41    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb even gebeld met Lemmens, hij denkt ook dat het probleem in dat onderdeel 18 zit (520 euro .. shocked2 ). Ik kan geluk hebben dat het in een van de andere tandwielen zit (5 of 18 op de tekening, die zijn een paar tientjes ..) of de vertanding op de as van de startmotor (die zag ik voor 125 op marktplaats). Eerst maar eens open maken en dan verder kijken.
Olie is nog redelijk vers (paar 1000 km), dat lijkt me niet het probleem. Motor beetje schuin op de zijkant leggen en dan maar open maken en hopen dat een beetje goedkoop onderdeel kapot is ..

Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 11:53    Onderwerp: Reageer met quote

je hebt wel een push-bout (flywheel extractor 60029009010) nodig om je vliegwiel er af te krijgen.

zie pag 4-11 (64) WPH.

en let op: De imbusboutjes van die koppeling dienen met lctite vastgezet te worden (= officiele mod) en kunnen breken... weet ik uit ervaring.

Ook het vliegwiel kan loslopen (is vaker voorgekomen bij vroege modellen), dus let op dat je het netjes terug zet, spie juist etc.etc.

Jos van Vliet

BerichtGeplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 13:17    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je voor de tips. Die push-boutheb ik idd niet, maar die kan denk ik niet zo duur zijn. Eerst maar eens openmaken en kijken wat er aan de hand is.

groeten,

jos

Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03
Naar boven
koen warnar

BerichtGeplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 13:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ja Jos,
Ik denk dat je er niet onderuit komt. Ik durfde het al niet te zeggen, maar ik heb 2jaar geleden een bedrag van €480,- terug gekregen van KTM Nederland. Motor had toen 40000km gereden.
Succes

Jos van Vliet

BerichtGeplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 14:30    Onderwerp: Reageer met quote

die vent van Lemmens vroeg aan de telefoon ook "ben je er nog?" toen ie het bedrag genoemd had..
tja, we zullen wel zien.

Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03
Naar boven
Jos van Vliet

BerichtGeplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 14:38    Onderwerp: Reageer met quote

het kan ook 2e hands, bij Boonstra in Ureterp. Heeft iemand ervaring met hen? Aan de telefoon komen ze correct over, maar is het verstandig om zo'n onderdeel 2e hands te monteren.

New Picture.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  25.01 KB
 Weergegeven:  13303 keer

New Picture.jpg

Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03
Naar boven
koen warnar

BerichtGeplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 21:22    Onderwerp: Reageer met quote

Boonstra is oké. Ik heb er een uitlaatsysteem zonder dempers voor een goeie prijs gekocht.
Als dat ding compleet is, zou ik hem kopen (licht ook aan de prijs natuurlijk). Tis niet moeilijk om het zelf te maken, je moet je wel houden aan het wphb.

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: