Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Jos van Vliet
Geregistreerd op: 8-7-2008 Berichten: 384 Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 0:13 Onderwerp: startmotoraandrijving kapot |
|
|
Hallo,
ik hoorde al enkele dagen wat vreemde geluiden bij het starten, maar nu is het definitief afgelopen. Dwz ik hoor de startmotor nog wel draaien, maar er draait niets meer mee .. Dus het tandwiel op de uitgaande as van de startmotor is kapot/los of het tegendeel aan de motorkant .. Het is nu te laat/te donker, morgen maar eens kijken. Het werkplaatshandboek zegt niets over de startmotor, dus ik heb geen idee wat ik verwachten kan. Iemand tips/suggesties/ideeen? Ik zag wel een 2e hands startmotor te koop bij Boonstra (geen idee wat het nieuw kost).
groeten,
Jos
_________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 6:06 Onderwerp: |
|
|
Hoi Jos,
Een veel voorkomend probleem bij de eerste modelen is dat de "koppeling" tussen de startmotor en het blok het begeeft.
Dwz, in deze koppeling zitten ovale kogels die bij het activeren van de startmotor kantelen en zich zelf daardoor klem zetten tussen de buitenkant en de binnenkant van de bewuste koppeling en zo de motor mee ronddraaien.
Het probleem is simpel; deze kogels zijn van, blijkbaar, te zacht materiaal gemaakt. Waarschijnlijk zijn ze versleten en maakt je startmotor een krakend geluid tijdens het starten
Ik kan me herinneren dat het geen goedkoop klusje was (ik heb het materiaal vergoed gekregen onder garantie).
Succes, ik hoop dat het mee valt
_________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 8:18 Onderwerp: |
|
|
is idd vrij veel voorgekomen, maar met name bij de eerste series SM.
Het is een onderdeel wat KTM in zijn geheel inkoopt (dus waarschijnlijk ook niet gedeeltelijk vervangbaar).
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Jos van Vliet
Geregistreerd op: 8-7-2008 Berichten: 384 Woonplaats: Eindhoven
|
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2728 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 9:18 Onderwerp: |
|
|
Deze motor heeft die koppeling niet. die kwamm pas is 2005.
Ik denk dat je de sprag, wat is de nederlandse naam.. In ieder geval, de vrijloop ring die om je vliegwiel heen loopt versleten heb. die zorgt dat het grote tandwiel om je koppeling heen maar een kant op kan lopen, vrij als je niet start, met de motor mee als je wel start. Wel vreemd, dat zou erg snel zijn. Maar dat zijn de symtomen.wat vaak een hele hoop starts extra weer mogelijk maakt is even in z'n 6 de motor een meter vooruit en voorzichig een stukje achteruit duwen, dan komt die koppeling weer los en zou het zomaar kunnen dat ie er weer is. Is de olie in het blok vers en niet te dik?
Verder kan ik me geen vrij draaiend deel bedenken bij jouw lc8. als dit het niet is moet je aan iets denken als de tandjes van het tandwieltje aan de startmotor af, of een asje daar gebroken. Dat kan ik me alleen maar voorstellen als je een of mee hevige backfire's heb gehad.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2728 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 9:22 Onderwerp: |
|
|
koppeling 5 bedoel ik. dat is een torque afhankelijke vrijloop geworden bij de latere modellen (en de grote probleemgever bij vele).
Ja Jos, dat deel dat je ziet op jouw tekening verdenk ik. tussen vliegwiel en tandwiel daar.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 11:07 Onderwerp: |
|
|
Steven, ik was me niet bewust dat ze daar echt wat veranderd hebben.
ik bedoelde meer het vrijlooplager. jij hebt het over de torq-limiter die doorratelt
Volgens mij wordt de vrijloop op dezelfde manier gerealiseerd ??? bij de 2003-2004 modellen? Lijkt me dat dat dan een vrijlooplager is.. in het vrijlooptandwiel: #14 op de tekening denk ik.
2006SM: Torqlimiter toegevoegd:
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 11:24 Onderwerp: |
|
|
mmmm check handboek:
pagina 5-19 (88) in het 2003-2006 handboek (duits):
volgens mij zit de vrijloop weldegelijk in onderdeel 18 !!
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Jos van Vliet
Geregistreerd op: 8-7-2008 Berichten: 384 Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 11:41 Onderwerp: |
|
|
ik heb even gebeld met Lemmens, hij denkt ook dat het probleem in dat onderdeel 18 zit (520 euro .. ). Ik kan geluk hebben dat het in een van de andere tandwielen zit (5 of 18 op de tekening, die zijn een paar tientjes ..) of de vertanding op de as van de startmotor (die zag ik voor 125 op marktplaats). Eerst maar eens open maken en dan verder kijken.
Olie is nog redelijk vers (paar 1000 km), dat lijkt me niet het probleem. Motor beetje schuin op de zijkant leggen en dan maar open maken en hopen dat een beetje goedkoop onderdeel kapot is ..
_________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 11:53 Onderwerp: |
|
|
je hebt wel een push-bout (flywheel extractor 60029009010) nodig om je vliegwiel er af te krijgen.
zie pag 4-11 (64) WPH.
en let op: De imbusboutjes van die koppeling dienen met lctite vastgezet te worden (= officiele mod) en kunnen breken... weet ik uit ervaring.
Ook het vliegwiel kan loslopen (is vaker voorgekomen bij vroege modellen), dus let op dat je het netjes terug zet, spie juist etc.etc.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Jos van Vliet
Geregistreerd op: 8-7-2008 Berichten: 384 Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 13:17 Onderwerp: |
|
|
Dank je voor de tips. Die push-boutheb ik idd niet, maar die kan denk ik niet zo duur zijn. Eerst maar eens openmaken en kijken wat er aan de hand is.
groeten,
jos
_________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 13:59 Onderwerp: |
|
|
Ja Jos,
Ik denk dat je er niet onderuit komt. Ik durfde het al niet te zeggen, maar ik heb 2jaar geleden een bedrag van €480,- terug gekregen van KTM Nederland. Motor had toen 40000km gereden.
Succes
_________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Jos van Vliet
Geregistreerd op: 8-7-2008 Berichten: 384 Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 14:30 Onderwerp: |
|
|
die vent van Lemmens vroeg aan de telefoon ook "ben je er nog?" toen ie het bedrag genoemd had..
tja, we zullen wel zien.
_________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
 |
Jos van Vliet
Geregistreerd op: 8-7-2008 Berichten: 384 Woonplaats: Eindhoven
|
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Vr, 22 Apr. 2011, 21:22 Onderwerp: |
|
|
Boonstra is oké. Ik heb er een uitlaatsysteem zonder dempers voor een goeie prijs gekocht.
Als dat ding compleet is, zou ik hem kopen (licht ook aan de prijs natuurlijk). Tis niet moeilijk om het zelf te maken, je moet je wel houden aan het wphb.
_________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
|