Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Harry

|
Geplaatst: Za, 9 Apr. 2011, 13:53 Onderwerp: Eigenaardigheidje... Af en toe afslaan. |
|
|
Al sinds de aanschaf in 2008 loop ik tegen een probleempje aan met de 950 Adventure S, waar ik steeds niet helemaal de vinger achter kan krijgen. Hij geeft bij stationair toerental af en toe een terugslag en valt daardoor stil, bij voorkeur net een seconde voordat het stoplicht op groen springt.
Maakt niet uit of ik sta te wachten met ingetrokken koppeling of in neutraal met de koppeling los. De motor loopt verder prima, trekt als een beer, carburateurs staan perfect synchroon, kleppen staan goed, bougies zijn op tijd vernieuwd...
Verder is de EGR eraf, Sommersdoor erop, Vermogensbegrenzer afgedopt en zijn er Leovinces gemonteerd.
In de koudere dagen van het jaar heeft hij absoluut geen last, maar zodra de buitentemperatuur boven ruwweg 20 graden komt en de motor warmgedraaid is begint het weer. Als ik het stationair toerental opdraai tot 2000 is het ook weg, maar dit is niet echt een mooie waarde om stationair te draaien. Normaal staat hij rond 1500, wat voldoende zou moeten zijn. Wat me nog wel opvalt is dat hij net voordat die terugslag komt, stationair wat onrustig gaat lopen, zo tussen de 1400-1600 toeren. Daardoor vermoed ik ook dat ik in de carburateurs verder moet zoeken. Naaldbuizen misschien? Dan zou hij bij constant rijden met hele lage toerentallen (boulevardtempo) ook moeten verzuipen en dat doet hij ook niet. Hij heeft 70.000 km gelopen.
Het maakt overigens ook niets uit of je stopt na een stuk stevig gassen of na rustig rijden, offroad of asfalt, of na hard of zachtjes remmen.
Wat het zoeken echt lastig maakt is dat het niet consequent optreedt. Als ik erop sta te wachten gebeurt er natuurlijk steeds niets!
Iemand een idee? _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 10 Apr. 2011, 9:52 Onderwerp: |
|
|
Vaak komt dit soort afslaan toch door een combinatie van kleine afsteldingen. Gezien je al veel gechecked hebt denk ik dat het carburateur mengsel is:
ideeen:
- na 70dkm zijn de naalden al best wat versleten: Vervang ze voor nieuwe, inclusief naaldgeleiders. (Dit geeft typisch onregelmatig afslaan)
- monteer een iets grotere luchtsproeier
- stel je CO opnieuw af (waarschijnlijk wat armer) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Harry

|
Geplaatst: Zo, 10 Apr. 2011, 10:11 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Vaak komt dit soort afslaan toch door een combinatie van kleine afsteldingen. Gezien je al veel gechecked hebt denk ik dat het carburateur mengsel is:
ideeen:
- na 70dkm zijn de naalden al best wat versleten: Vervang ze voor nieuwe, inclusief naaldgeleiders. (Dit geeft typisch onregelmatig afslaan)
- monteer een iets grotere luchtsproeier
- stel je CO opnieuw af (waarschijnlijk wat armer) |
Het moet inderdaad het mengsel wel zijn, blijft niet zo heel veel anders over, dacht ik ook al. Binnenkort gaat hij weer open voor een beurt en die naalden/buizen wilde ik dan toch al meepakken.
Grotere luchtsproeier zal ik dan ook meteen meenemen, en daarna komen we dan vanzelf terecht bij het CO. Ben benieuwd wat het gaat opleveren. Bedankt voor het meedenken. _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 757 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Zo, 10 Apr. 2011, 12:17 Onderwerp: |
|
|
Something stupid: heel soms wacht ik te lang om de choke weer dicht te zetten, dan wil hij ook wel eens afslaan, onbelast. Misschien eens kijken of de chokekleppen ook echt 'dicht' gaan als het hendeltje 'dicht staat'. |
|
Naar boven |
|
 |
PHS
|
Geplaatst: Zo, 10 Apr. 2011, 18:28 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het ook gehad met mijn 950.
Uiteindelijk bleek het mengsel nèt iets te rijk te staan.
Gevolg: af en toe spontaan afslaan, maar meestal bij wegrijden (leuk bij het stoplicht en zo ).
Beetje armer en klaar. _________________ ex. KTM 950 Adventure 2005 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 10 Apr. 2011, 18:36 Onderwerp: |
|
|
Zoals gezegd: vervang de naald+geleider eens: Die naalden zijn van een vrij zacht materiaal (brons?) en hangen vrij in de geleider te rammelen met 1400 rpm. Daarbij moeten ze precies net niet afsluiten... een paar 1/100 mm er af gesleten en het mengsel is al flink aan de haal.
Meestal slijten ze ovaal af/uit, wat je niet of nauwelijks kan zien.
ps.: De as van de gasklep(bediening) wil ook nog wel eens wat speling krijgen: check dat even, daar kan je ook valse lucht door binnen krijgen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Harry

|
Geplaatst: Zo, 10 Apr. 2011, 21:24 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Zoals gezegd: vervang de naald+geleider eens: Die naalden zijn van een vrij zacht materiaal (brons?) en hangen vrij in de geleider te rammelen met 1400 rpm. Daarbij moeten ze precies net niet afsluiten... een paar 1/100 mm er af gesleten en het mengsel is al flink aan de haal.
Meestal slijten ze ovaal af/uit, wat je niet of nauwelijks kan zien. |
Speelde al in mijn achterhoofd om die te vervangen. De oude Super Tenere's waren daar berucht om, en Cagiva's Elefant 900AC had er ook last van dus dat probleem wordt in ieder geval aangepakt.
Quote: | De as van de gasklep(bediening) wil ook nog wel eens wat speling krijgen: check dat even, daar kan je ook valse lucht door binnen krijgen. |
Dat is inderdaad een punt waar ik nog niet bij had stilgestaan: check ik zeker even! Chokeplunjertjes zal ik ook nog even extra op gangbaarheid controleren. _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
Sann

|
Geplaatst: Di, 7 Jun. 2016, 10:31 Onderwerp: |
|
|
Aangezien er al een topic loopt was ik benieuwd naar het resultaat van het vervangen van de naalden.
Mijn 950 vertoont hetzelfde gedrag. Onregelmatig afslaan bij stationair toerental en altijd als de motor goed op temperatuur is. Bij de motorzaak waar ik hem gekocht heb zijn de naalden besteld en worden deze week als het goed is vervangen.
@ TS: Zijn de problemen die je beschrijft helemaal voorbij toen de naalden zijn vervangen? _________________ KTM 950 Adventure S |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1592 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Di, 7 Jun. 2016, 11:51 Onderwerp: |
|
|
Ooit had ik ook een probleem van afslaan. REmedie toen bleek het bijwerken van de afdichting van de tankdoppen te zijn. Er was het idee dat die te goed afdichtten.
http://www.ktm950.info/how/Orange%20Garage/Fuel%20Tanks/Flapendectomy/flapendectomy.html
Dat gezegd zijnde, ik wil dat wel ne keer proberen, die naald+geleider vervangen. Na 97000km ga'k misschien toch een verschil voelen? _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Sann

|
Geplaatst: Ma, 4 Jul. 2016, 10:30 Onderwerp: |
|
|
Inmiddels is mijn 950 weer terug en heb ik een paar tochten ermee gemaakt. De tip van Muug heb ik ook meegenomen. Dus de naalden en geleiders zijn vervangen en de tankdoppen zijn aangepast.
De motor is tot nu toe nog geen één keer afgeslagen. Het lijkt erop dat de naalden toch iets versleten waren of dat de tankdoppen te goed afsloten. In ieder geval is het probleem voorbij.
Ook heb ik het idee dat de motor directer reageert op het gas en een stuk feller is geworden. Misschien is dit ook alleen maar een gevoel omdat het gezeur met het afslaan voorbij is en dat ik daardoor wat meer ontspannen rijd. _________________ KTM 950 Adventure S |
|
Naar boven |
|
 |
|