lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Eigenaardigheidje... Af en toe afslaan.

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Harry



Geregistreerd op: 12-5-2009
Berichten: 406
Woonplaats: Wemeldinge

BerichtGeplaatst: Za, 9 Apr. 2011, 13:53    Onderwerp: Eigenaardigheidje... Af en toe afslaan. Reageer met quote

Al sinds de aanschaf in 2008 loop ik tegen een probleempje aan met de 950 Adventure S, waar ik steeds niet helemaal de vinger achter kan krijgen. Hij geeft bij stationair toerental af en toe een terugslag en valt daardoor stil, bij voorkeur net een seconde voordat het stoplicht op groen springt.

Maakt niet uit of ik sta te wachten met ingetrokken koppeling of in neutraal met de koppeling los. De motor loopt verder prima, trekt als een beer, carburateurs staan perfect synchroon, kleppen staan goed, bougies zijn op tijd vernieuwd...
Verder is de EGR eraf, Sommersdoor erop, Vermogensbegrenzer afgedopt en zijn er Leovinces gemonteerd.

In de koudere dagen van het jaar heeft hij absoluut geen last, maar zodra de buitentemperatuur boven ruwweg 20 graden komt en de motor warmgedraaid is begint het weer. Als ik het stationair toerental opdraai tot 2000 is het ook weg, maar dit is niet echt een mooie waarde om stationair te draaien. Normaal staat hij rond 1500, wat voldoende zou moeten zijn. Wat me nog wel opvalt is dat hij net voordat die terugslag komt, stationair wat onrustig gaat lopen, zo tussen de 1400-1600 toeren. Daardoor vermoed ik ook dat ik in de carburateurs verder moet zoeken. Naaldbuizen misschien? Dan zou hij bij constant rijden met hele lage toerentallen (boulevardtempo) ook moeten verzuipen en dat doet hij ook niet. Hij heeft 70.000 km gelopen.
Het maakt overigens ook niets uit of je stopt na een stuk stevig gassen of na rustig rijden, offroad of asfalt, of na hard of zachtjes remmen.
Wat het zoeken echt lastig maakt is dat het niet consequent optreedt. Als ik erop sta te wachten gebeurt er natuurlijk steeds niets! undecided

Iemand een idee?

_________________
950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Apr. 2011, 9:52    Onderwerp: Reageer met quote

Vaak komt dit soort afslaan toch door een combinatie van kleine afsteldingen. Gezien je al veel gechecked hebt denk ik dat het carburateur mengsel is:

ideeen:

- na 70dkm zijn de naalden al best wat versleten: Vervang ze voor nieuwe, inclusief naaldgeleiders. (Dit geeft typisch onregelmatig afslaan)
- monteer een iets grotere luchtsproeier
- stel je CO opnieuw af (waarschijnlijk wat armer)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Harry



Geregistreerd op: 12-5-2009
Berichten: 406
Woonplaats: Wemeldinge

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Apr. 2011, 10:11    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Vaak komt dit soort afslaan toch door een combinatie van kleine afsteldingen. Gezien je al veel gechecked hebt denk ik dat het carburateur mengsel is:

ideeen:

- na 70dkm zijn de naalden al best wat versleten: Vervang ze voor nieuwe, inclusief naaldgeleiders. (Dit geeft typisch onregelmatig afslaan)
- monteer een iets grotere luchtsproeier
- stel je CO opnieuw af (waarschijnlijk wat armer)


Het moet inderdaad het mengsel wel zijn, blijft niet zo heel veel anders over, dacht ik ook al. Binnenkort gaat hij weer open voor een beurt en die naalden/buizen wilde ik dan toch al meepakken.
Grotere luchtsproeier zal ik dan ook meteen meenemen, en daarna komen we dan vanzelf terecht bij het CO. Ben benieuwd wat het gaat opleveren. Bedankt voor het meedenken.

_________________
950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 757
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Apr. 2011, 12:17    Onderwerp: Reageer met quote

Something stupid: heel soms wacht ik te lang om de choke weer dicht te zetten, dan wil hij ook wel eens afslaan, onbelast. Misschien eens kijken of de chokekleppen ook echt 'dicht' gaan als het hendeltje 'dicht staat'.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
PHS



Geregistreerd op: 11-5-2010
Berichten: 257
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Apr. 2011, 18:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het ook gehad met mijn 950.
Uiteindelijk bleek het mengsel nèt iets te rijk te staan.
Gevolg: af en toe spontaan afslaan, maar meestal bij wegrijden (leuk bij het stoplicht en zo thumbsdown ).

Beetje armer en klaar.

_________________
ex. KTM 950 Adventure 2005
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Apr. 2011, 18:36    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals gezegd: vervang de naald+geleider eens: Die naalden zijn van een vrij zacht materiaal (brons?) en hangen vrij in de geleider te rammelen met 1400 rpm. Daarbij moeten ze precies net niet afsluiten... een paar 1/100 mm er af gesleten en het mengsel is al flink aan de haal.

Meestal slijten ze ovaal af/uit, wat je niet of nauwelijks kan zien.


ps.: De as van de gasklep(bediening) wil ook nog wel eens wat speling krijgen: check dat even, daar kan je ook valse lucht door binnen krijgen.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Harry



Geregistreerd op: 12-5-2009
Berichten: 406
Woonplaats: Wemeldinge

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Apr. 2011, 21:24    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Zoals gezegd: vervang de naald+geleider eens: Die naalden zijn van een vrij zacht materiaal (brons?) en hangen vrij in de geleider te rammelen met 1400 rpm. Daarbij moeten ze precies net niet afsluiten... een paar 1/100 mm er af gesleten en het mengsel is al flink aan de haal.

Meestal slijten ze ovaal af/uit, wat je niet of nauwelijks kan zien.


Speelde al in mijn achterhoofd om die te vervangen. De oude Super Tenere's waren daar berucht om, en Cagiva's Elefant 900AC had er ook last van dus dat probleem wordt in ieder geval aangepakt.


Quote:
De as van de gasklep(bediening) wil ook nog wel eens wat speling krijgen: check dat even, daar kan je ook valse lucht door binnen krijgen.


Dat is inderdaad een punt waar ik nog niet bij had stilgestaan: check ik zeker even! Chokeplunjertjes zal ik ook nog even extra op gangbaarheid controleren.

_________________
950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Sann



Geregistreerd op: 2-6-2016
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: Di, 7 Jun. 2016, 10:31    Onderwerp: Reageer met quote

Aangezien er al een topic loopt was ik benieuwd naar het resultaat van het vervangen van de naalden.

Mijn 950 vertoont hetzelfde gedrag. Onregelmatig afslaan bij stationair toerental en altijd als de motor goed op temperatuur is. Bij de motorzaak waar ik hem gekocht heb zijn de naalden besteld en worden deze week als het goed is vervangen.

@ TS: Zijn de problemen die je beschrijft helemaal voorbij toen de naalden zijn vervangen?

_________________
KTM 950 Adventure S
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1592
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Di, 7 Jun. 2016, 11:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ooit had ik ook een probleem van afslaan. REmedie toen bleek het bijwerken van de afdichting van de tankdoppen te zijn. Er was het idee dat die te goed afdichtten.

http://www.ktm950.info/how/Orange%20Garage/Fuel%20Tanks/Flapendectomy/flapendectomy.html

Dat gezegd zijnde, ik wil dat wel ne keer proberen, die naald+geleider vervangen. Na 97000km ga'k misschien toch een verschil voelen?

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Sann



Geregistreerd op: 2-6-2016
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: Ma, 4 Jul. 2016, 10:30    Onderwerp: Reageer met quote

Inmiddels is mijn 950 weer terug en heb ik een paar tochten ermee gemaakt. De tip van Muug heb ik ook meegenomen. Dus de naalden en geleiders zijn vervangen en de tankdoppen zijn aangepast.

De motor is tot nu toe nog geen één keer afgeslagen. Het lijkt erop dat de naalden toch iets versleten waren of dat de tankdoppen te goed afsloten. In ieder geval is het probleem voorbij.
Ook heb ik het idee dat de motor directer reageert op het gas en een stuk feller is geworden. Misschien is dit ook alleen maar een gevoel omdat het gezeur met het afslaan voorbij is en dat ik daardoor wat meer ontspannen rijd.

_________________
KTM 950 Adventure S
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif