Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
wtr500

|
Geplaatst: Do, 9 Sep. 2010, 21:09 Onderwerp: klingelend geluid |
|
|
Mensen,
Aangezien ik pas een maand in het bezit ben van mijn 2004 950 adventure, ben ik nu flink wat kilometers aan het rijden.
Op dit moment komt er een soort klingelend metaalachtig geluid de eerste vijf minuten uit het blok, bij een koude start. Wanneer deze warm is verdwijnt het. Iemand enig idee wat dat kan zijn? Verder wil hij sporadisch bij constant 5000 toeren rijden wel eens inhouden. Vrij irritant.
Daarnaast (ook nog) zakt het koelvloeistof-niveau onder het minimum na een kilometer of 400, maar dat kan goed te maken hebben met een slecht ontlucht systeem las ik.
Kortom, komende week maar eens terug naar de dealer aangezien ik nog garantie heb. Mochten iemand bij bovenstaande problemen denken "dat klinkt bekend", graag effe feedback. Kan ik het verhaal wat beter verkopen;-)
Thanks!!! _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 757 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Do, 9 Sep. 2010, 22:34 Onderwerp: |
|
|
Mijn gok: te weinig spanning op de nokkenaskettingen.
Wat is de kilometerstand? |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

|
Geplaatst: Do, 9 Sep. 2010, 22:41 Onderwerp: |
|
|
Ongeveer 23000 km. Het geluid gaat qua snelheid omhoog, naarmate je meer gas geeft. Ik meende alleen dat een te lage spanning van nokkenasketting niet weggaat door warmdraaien.... _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Do, 9 Sep. 2010, 23:18 Onderwerp: |
|
|
Bij een LC8 kan dat wel : de spanners zijn hydraulisch. Kan dus wijzen op een te trage opbouw van oliedruk. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Do, 9 Sep. 2010, 23:20 Onderwerp: |
|
|
zou eens serieus kijken naar de staat van je waterpomp.
even de koppelings deksel er af trekken en je hebt een redelijke indicatie, beter je oliefilter er uit en die goed bekijken (laten) _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

|
Geplaatst: Do, 9 Sep. 2010, 23:28 Onderwerp: |
|
|
hmmmm...ja ze mogen 'm sowieso nog eens goed nakijken. Waterpomp en nokkenasketting zal ik in ieder geval aangeven.... _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
rene+adventure

|
Geplaatst: Vr, 10 Sep. 2010, 10:12 Onderwerp: klingelen |
|
|
Wouter
Klingelend geluid met koude start zou normaal moeten zijn. Duurt altijd even voordat oliedruk is opgevoerd. Moet echter weer vrij vlot weg zijn. Zeker geen 5 minuten. Lijkt inderdaad erop dat hij problemen heeft met oliedruk opbouwen.
Waterpompas ingesleten is inderdaad het meest voor de hand liggend. (Het zwakste punt van onze motor) Er komt water bij de olie, filter slaat dicht, olie druk wordt niet meer obgebouwd etc.
Je hebt toch garantie dus even naar laten kijken. Laat je in voorkomend geval de nieuwe update van de waterpompas er op zetten. KTM heeft kennelijk nagedacht voer eerder genoemde zwakte en men heeft een langere as ontwikkeld en een groter waterpomphuis. Of dit echt helpt weet ik nog niet maar ik ga er van uit dat het toch geen domme jongens zijn bij KTM die dit sooirt updates ontwikkelen. (Overigens die nieuwe KTM's hebben deze update af-fabriek).
Het inhouden van de motor kan met afstelling te maken hebben.
Zakken van waterpeil bij warme motor is ook niet normaal. Bij mij staat hij in koude toestand net onder het minimum en bij warme motor tot 3/4 van het vulvat. Ook hier wordt druk opgebouwd bij warme motor. Hiervoor tip ik op niet goed ontlucht.
Laat het ons even weten als het verholpen is. Hebben we weer wat geleerd.  _________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 757 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Vr, 10 Sep. 2010, 10:34 Onderwerp: |
|
|
Mbt die oliedruk, ik lees ook dat de veer in de oliedrukpomp al eens de schuldige kan zijn. Bij controle blijkt die dan korter dan een nieuwe (metaalmoeheid). |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Vr, 10 Sep. 2010, 10:34 Onderwerp: Re: klingelend geluid |
|
|
wtr500 schreef: | Verder wil hij sporadisch bij constant 5000 toeren rijden wel eens inhouden. Vrij irritant.
|
Het is hiervoor misschien nog niet helemaal het goeie jaargetijde,
maar gebeurd dat s'morgens vroeg? sávonds laat?
hoe is de temperatuur dan?
bij dampig weer en 5? graden boven nul kun je al last hebben van bevroren carburateurs namelijk. (klinkt gek maar is waar).
Hangt helemaal af van rijstijl/traject/ en omstandigheden of je er wel of geen last van hebt.
zowel op m'n adv als later op m'n smr is het helmaal opgelost, kijk hier
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=44&postdays=0&postorder=asc&highlight=verwarming&start=105 _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Erik 990 SMT
|
Geplaatst: Vr, 10 Sep. 2010, 17:27 Onderwerp: Re: klingelend geluid |
|
|
G-e-w-e-l-d-i-g , inventiviteit ten top !!  |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

|
Geplaatst: Za, 11 Sep. 2010, 2:28 Onderwerp: |
|
|
Ik ga komende week langs motorcentrum Venlo om e.e.a. onder de aandacht te brengen. Ik ga er vanuit dat het netjes opgelost zal worden. Zal in ieder geval bovenstaande suggesties meenemen, dus thanks daarvoor.
Mbt het inhouden: dat deed hij een paar keer nadat ik ongeveer 100 snelweg km's had gereden. Lijkt mij niets te maken te hebben met de carbs dus. Zat ookal te denken aan een foute afstelling.
Ik zal jullie op de hoogte houden van de uitkomt!! _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

|
Geplaatst: Wo, 15 Sep. 2010, 1:04 Onderwerp: |
|
|
Hij staat inmiddels bij de dealer. Voor de zekerheid is er door hun al een nieuwe waterpomp-kit besteld, incl as. Over een weekje zal duidelijk zijn wat er precies aan de hand was.... _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

|
Geplaatst: Wo, 29 Sep. 2010, 1:33 Onderwerp: |
|
|
Nou, iedereen heeft blijkbaar een beetje gelijk gehad. Waterpomp was inderdaad de boosdoener. Die is er nieuw op gekomen inmiddels. Het koelvloeistof blijft nu gelijk. Het klingelende geluid is er echter nog. Komende week worden dus ook maar de nokkenaskettingspanners vervangen. Als het goed is zal het dan onderhand wel opgelost zijn. _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
pieterg1000
|
Geplaatst: Ma, 8 Nov. 2010, 21:59 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Heb zelf een Adventure uit 2003 waar ook nog het een en ander aan moet gebeuren, waterpomp ed. Het probleem van het tikken / rammelen heb ik ook en naar mate het toerental toeneemt verdwijnt het geluid.
Ik heb her en der ook gezocht en het word inderdaad ook verweten aan de oliedruk. Onder / achter het koppelingshuis zit een veertje die een klep bediend. Door metaalmoeheid word die korter en krijgen de spannners bij een laag toerental te weinig olie.
Ik weet dat ik in ieder geval een drukke winter krijg...  |
|
Naar boven |
|
 |
|