lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

klingelend geluid

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
wtr500



Geregistreerd op: 20-8-2010
Berichten: 381
Woonplaats: Stevensweert

BerichtGeplaatst: Do, 9 Sep. 2010, 21:09    Onderwerp: klingelend geluid Reageer met quote

Mensen,

Aangezien ik pas een maand in het bezit ben van mijn 2004 950 adventure, ben ik nu flink wat kilometers aan het rijden.

Op dit moment komt er een soort klingelend metaalachtig geluid de eerste vijf minuten uit het blok, bij een koude start. Wanneer deze warm is verdwijnt het. Iemand enig idee wat dat kan zijn? Verder wil hij sporadisch bij constant 5000 toeren rijden wel eens inhouden. Vrij irritant.

Daarnaast (ook nog) zakt het koelvloeistof-niveau onder het minimum na een kilometer of 400, maar dat kan goed te maken hebben met een slecht ontlucht systeem las ik.

Kortom, komende week maar eens terug naar de dealer aangezien ik nog garantie heb. Mochten iemand bij bovenstaande problemen denken "dat klinkt bekend", graag effe feedback. Kan ik het verhaal wat beter verkopen;-)

Thanks!!!

_________________
www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 757
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Do, 9 Sep. 2010, 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn gok: te weinig spanning op de nokkenaskettingen.
Wat is de kilometerstand?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
wtr500



Geregistreerd op: 20-8-2010
Berichten: 381
Woonplaats: Stevensweert

BerichtGeplaatst: Do, 9 Sep. 2010, 22:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ongeveer 23000 km. Het geluid gaat qua snelheid omhoog, naarmate je meer gas geeft. Ik meende alleen dat een te lage spanning van nokkenasketting niet weggaat door warmdraaien....
_________________
www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Do, 9 Sep. 2010, 23:18    Onderwerp: Reageer met quote

Bij een LC8 kan dat wel : de spanners zijn hydraulisch. Kan dus wijzen op een te trage opbouw van oliedruk.
_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2726
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do, 9 Sep. 2010, 23:20    Onderwerp: Reageer met quote

zou eens serieus kijken naar de staat van je waterpomp.
even de koppelings deksel er af trekken en je hebt een redelijke indicatie, beter je oliefilter er uit en die goed bekijken (laten)

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
wtr500



Geregistreerd op: 20-8-2010
Berichten: 381
Woonplaats: Stevensweert

BerichtGeplaatst: Do, 9 Sep. 2010, 23:28    Onderwerp: Reageer met quote

hmmmm...ja ze mogen 'm sowieso nog eens goed nakijken. Waterpomp en nokkenasketting zal ik in ieder geval aangeven....
_________________
www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
rene+adventure



Geregistreerd op: 19-7-2008
Berichten: 463
Woonplaats: Echt

BerichtGeplaatst: Vr, 10 Sep. 2010, 10:12    Onderwerp: klingelen Reageer met quote

Wouter

Klingelend geluid met koude start zou normaal moeten zijn. Duurt altijd even voordat oliedruk is opgevoerd. Moet echter weer vrij vlot weg zijn. Zeker geen 5 minuten. Lijkt inderdaad erop dat hij problemen heeft met oliedruk opbouwen.
Waterpompas ingesleten is inderdaad het meest voor de hand liggend. (Het zwakste punt van onze motor) Er komt water bij de olie, filter slaat dicht, olie druk wordt niet meer obgebouwd etc.

Je hebt toch garantie dus even naar laten kijken. Laat je in voorkomend geval de nieuwe update van de waterpompas er op zetten. KTM heeft kennelijk nagedacht voer eerder genoemde zwakte en men heeft een langere as ontwikkeld en een groter waterpomphuis. Of dit echt helpt weet ik nog niet maar ik ga er van uit dat het toch geen domme jongens zijn bij KTM die dit sooirt updates ontwikkelen. (Overigens die nieuwe KTM's hebben deze update af-fabriek).

Het inhouden van de motor kan met afstelling te maken hebben.

Zakken van waterpeil bij warme motor is ook niet normaal. Bij mij staat hij in koude toestand net onder het minimum en bij warme motor tot 3/4 van het vulvat. Ook hier wordt druk opgebouwd bij warme motor. Hiervoor tip ik op niet goed ontlucht.

Laat het ons even weten als het verholpen is. Hebben we weer wat geleerd. undecided

_________________
You once life forever, ride the KTM adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 757
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Vr, 10 Sep. 2010, 10:34    Onderwerp: Reageer met quote

Mbt die oliedruk, ik lees ook dat de veer in de oliedrukpomp al eens de schuldige kan zijn. Bij controle blijkt die dan korter dan een nieuwe (metaalmoeheid).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Vr, 10 Sep. 2010, 10:34    Onderwerp: Re: klingelend geluid Reageer met quote

wtr500 schreef:
Verder wil hij sporadisch bij constant 5000 toeren rijden wel eens inhouden. Vrij irritant.



Het is hiervoor misschien nog niet helemaal het goeie jaargetijde,
maar gebeurd dat s'morgens vroeg? sávonds laat?
hoe is de temperatuur dan?
bij dampig weer en 5? graden boven nul kun je al last hebben van bevroren carburateurs namelijk. (klinkt gek maar is waar).

Hangt helemaal af van rijstijl/traject/ en omstandigheden of je er wel of geen last van hebt.

zowel op m'n adv als later op m'n smr is het helmaal opgelost, kijk hier
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=44&postdays=0&postorder=asc&highlight=verwarming&start=105

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Erik 990 SMT



Geregistreerd op: 28-10-2009
Berichten: 292

BerichtGeplaatst: Vr, 10 Sep. 2010, 17:27    Onderwerp: Re: klingelend geluid Reageer met quote

Daan schreef:
...zowel op m'n adv als later op m'n smr is het helmaal opgelost, kijk hier :
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=44&postdays=0&postorder=asc&highlight=verwarming&start=105


thumbsup G-e-w-e-l-d-i-g , inventiviteit ten top !! 2thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wtr500



Geregistreerd op: 20-8-2010
Berichten: 381
Woonplaats: Stevensweert

BerichtGeplaatst: Za, 11 Sep. 2010, 2:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga komende week langs motorcentrum Venlo om e.e.a. onder de aandacht te brengen. Ik ga er vanuit dat het netjes opgelost zal worden. Zal in ieder geval bovenstaande suggesties meenemen, dus thanks daarvoor.

Mbt het inhouden: dat deed hij een paar keer nadat ik ongeveer 100 snelweg km's had gereden. Lijkt mij niets te maken te hebben met de carbs dus. Zat ookal te denken aan een foute afstelling.

Ik zal jullie op de hoogte houden van de uitkomt!!

_________________
www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
wtr500



Geregistreerd op: 20-8-2010
Berichten: 381
Woonplaats: Stevensweert

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Sep. 2010, 1:04    Onderwerp: Reageer met quote

Hij staat inmiddels bij de dealer. Voor de zekerheid is er door hun al een nieuwe waterpomp-kit besteld, incl as. Over een weekje zal duidelijk zijn wat er precies aan de hand was....
_________________
www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
wtr500



Geregistreerd op: 20-8-2010
Berichten: 381
Woonplaats: Stevensweert

BerichtGeplaatst: Wo, 29 Sep. 2010, 1:33    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, iedereen heeft blijkbaar een beetje gelijk gehad. Waterpomp was inderdaad de boosdoener. Die is er nieuw op gekomen inmiddels. Het koelvloeistof blijft nu gelijk. Het klingelende geluid is er echter nog. Komende week worden dus ook maar de nokkenaskettingspanners vervangen. Als het goed is zal het dan onderhand wel opgelost zijn.
_________________
www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
pieterg1000



Geregistreerd op: 24-10-2010
Berichten: 8
Woonplaats: Culemborg

BerichtGeplaatst: Ma, 8 Nov. 2010, 21:59    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Heb zelf een Adventure uit 2003 waar ook nog het een en ander aan moet gebeuren, waterpomp ed. Het probleem van het tikken / rammelen heb ik ook en naar mate het toerental toeneemt verdwijnt het geluid.

Ik heb her en der ook gezocht en het word inderdaad ook verweten aan de oliedruk. Onder / achter het koppelingshuis zit een veertje die een klep bediend. Door metaalmoeheid word die korter en krijgen de spannners bij een laag toerental te weinig olie.

Ik weet dat ik in ieder geval een drukke winter krijg... rolleyes5
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif