Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Thorri

Geregistreerd op: 6-8-2010 Berichten: 221 Woonplaats: Gees
|
Geplaatst: Di, 7 Sep. 2010, 10:11 Onderwerp: Wind vlagen |
|
|
Ik heb een vraagje.
misschien hebben jullie het ook gemerkt maar het waait van daag een beetje. Ik vind dat mijn motor erg gevoelig is voor wind vlagen. En dan voor al aan de voorkant. Het lijkt soms wel of het voorwiel onder de motor weg geschopt word.
Nu is dit mijn mening. Hebben anderen die gevoel ook. Of zit het tussen mijn oren.
Ik ben dit jaar bijna met de camper omvergeblazen op IJsland. We reden tussen Vik en het IJsmeer. We zijn niet verder dan Hof gekomen. Bij verschillende wind stoten hebben we op twee wielen gereden en zijn een keer 45 graden gedraaid. Was best eng. En we hoorde de volgende dag dat de weg na ons was afgesloten voor bussen, vrachtwagens,camper en andere hoge auto's. Bij een touringcar waren de ramen er stuk geslagen door rond vliegende steentjes. 1 vrachtwagen en 2 campers waren omgeblazen. Volgens de IJslanders was dit de ergste zomer storm in tijden.
Maar nu voel ik me niet echt happy als het hard waait. _________________ Groeten Thorri |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

Geregistreerd op: 15-6-2008 Berichten: 399 Woonplaats: Velp
|
Geplaatst: Wo, 8 Sep. 2010, 11:13 Onderwerp: |
|
|
Herkenbaar.
Twee jaar geleden door de mistral geteisterd. Mijn crossbril aan mijn helm vastgetaped met ducktape. Niet normaal. Maar na een paar 100km went het.
Vorig jaar met een voorjaarsstorm gereden van Noord Holland naar Arnhem. Ook daar hing ik schuin tegen de wind in. Inmiddels wist ik dat de motor rechtdoor blijft gaan. Later dat jaar in Denemarken ook veel wind gevangen.
Prettig is anders, maar hij blijft wel op twee wielen is mijn ervaring. _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
Thorri

Geregistreerd op: 6-8-2010 Berichten: 221 Woonplaats: Gees
|
Geplaatst: Wo, 8 Sep. 2010, 13:38 Onderwerp: |
|
|
Dat is dan goed nieuws dat hij op twee wielen blijft . Prettig is zeker anders. _________________ Groeten Thorri |
|
Naar boven |
|
 |
roflastc
Geregistreerd op: 11-11-2008 Berichten: 258 Woonplaats: Leiden
|
Geplaatst: Wo, 13 Okt. 2010, 0:20 Onderwerp: |
|
|
de 1e keer schork ik mij ook wild. 1 windje en de motor staat op de andere rijbaan zowat. Nu met een gechopped scherm lijk het effet weg te zijn eerlijk gezegd maar hoe dan ook... Ook voor KTM Adventures geld: Hoge bomen vangen veel wind. _________________ Ghetto neger uit het Gooi. |
|
Naar boven |
|
 |
gijssie2

Geregistreerd op: 7-3-2008 Berichten: 293 Woonplaats: Beverwijk
|
Geplaatst: Za, 16 Okt. 2010, 20:25 Onderwerp: |
|
|
Ook ik heb erg veel last van wind,vooral als je hem schuin van voren hebt....Maar ik ben er inmiddels aan gewend,je slingert soms over 2 rijbanen,maar zoals gezegd went het wel.Als ik met een duo rijd is het echt niet prettig als je zoveel wind vangt,maar de lol die ik verder van de ADV. heb weegt er ruimschoots tegenop.  |
|
Naar boven |
|
 |
-Wim--
Geregistreerd op: 4-10-2010 Berichten: 73
|
Geplaatst: Zo, 24 Okt. 2010, 13:37 Onderwerp: |
|
|
Ik had er deze week ook last van, doch door ontspannen te rijden en door niet tegen het stuur te "vechten" val dat allemaal reuze mee. |
|
Naar boven |
|
 |
Wout
Geregistreerd op: 1-3-2007 Berichten: 219 Woonplaats: Lage Zwaluwe
|
Geplaatst: Ma, 25 Okt. 2010, 12:30 Onderwerp: |
|
|
Op vakantie in Finland deze zomer, met vrouw achterop, zijkoffers, grote tas, en voorop nog een tanktas.
Da's een aardige schutting waarmee we op pad waren.
Op de dag dat er een spoor van omgewaaide bomen dwars over het land werd getrokken behoorlijk aan het zeilen geweest , maar wel rechtop gebleven .
Knieën op de tank klemmen en het stuur ontspannen vasthouden, anders geef je de ruk die je op je lijf krijgt nog eens aan het stuur door en wordt het nog erger.
Als je een windvlaag van opzij verwacht even wat gas bij geven, dan reageert de motor veel rustiger . |
|
Naar boven |
|
 |
ouwegeert
Geregistreerd op: 30-6-2008 Berichten: 240 Woonplaats: zuidbroek
|
Geplaatst: Di, 26 Okt. 2010, 11:19 Onderwerp: |
|
|
Wout schreef: | Knieën op de tank klemmen en het stuur ontspannen vasthouden, anders geef je de ruk die je op je lijf krijgt nog eens aan het stuur door en wordt het nog erger.
Als je een windvlaag van opzij verwacht even wat gas bij geven, dan reageert de motor veel rustiger . |
Met bovenstaande techniek/tactiek ben ik het niet eens. Als de windvlagen van opzij komen (en daar heb je natuurlijk het meeste lastvan..) moet je juist je knie naar die kant uitsteken. Werkt als een luchtroer en dus wordt je naar die kant getrokken. Dus als je dat kunstje een beetje beheerst kun je zo de vlagen compenseren. Heeft ooit eens een artikel in een (?) motorblad gestaan. Geloof me het werkt echt!
Ik pas die truuk nu al een paar jaar toe en met succes.
Oh ja, als je maar hard genoeg gaat komt de wind altijd van voor.... .
Moi,
Wout Z. _________________ Nait soezen, mor deurbroezen!
Na bijna 10 jaar Africa Twin,
6000km Grijze 2003 950 met een 'vlekje'
nu:
inmiddels 105.000km Blauwe Adventure S 990-06. |
|
Naar boven |
|
 |
tafella

Geregistreerd op: 18-2-2008 Berichten: 656 Woonplaats: Rotterdam
|
Geplaatst: Di, 26 Okt. 2010, 16:42 Onderwerp: |
|
|
Wout heeft gelijk,
Je knie steken in de richting vanwaar de wind komt helpt
uitstekend om de boel onder controle te houden.
groet,
Richard _________________ KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014 |
|
Naar boven |
|
 |
Thorri

Geregistreerd op: 6-8-2010 Berichten: 221 Woonplaats: Gees
|
Geplaatst: Wo, 27 Okt. 2010, 13:26 Onderwerp: |
|
|
Ik ga alle manieren maar eens proberen om beter met de wind om te gaan. _________________ Groeten Thorri |
|
Naar boven |
|
 |
-Wim--
Geregistreerd op: 4-10-2010 Berichten: 73
|
Geplaatst: Do, 28 Okt. 2010, 21:15 Onderwerp: |
|
|
ouwegeert schreef: | Wout schreef: | Knieën op de tank klemmen en het stuur ontspannen vasthouden, anders geef je de ruk die je op je lijf krijgt nog eens aan het stuur door en wordt het nog erger.
Als je een windvlaag van opzij verwacht even wat gas bij geven, dan reageert de motor veel rustiger . |
Met bovenstaande techniek/tactiek ben ik het niet eens. Als de windvlagen van opzij komen (en daar heb je natuurlijk het meeste lastvan..) moet je juist je knie naar die kant uitsteken. Werkt als een luchtroer en dus wordt je naar die kant getrokken. Dus als je dat kunstje een beetje beheerst kun je zo de vlagen compenseren. Heeft ooit eens een artikel in een (?) motorblad gestaan. Geloof me het werkt echt!
Ik pas die truuk nu al een paar jaar toe en met succes.
Oh ja, als je maar hard genoeg gaat komt de wind altijd van voor.... .
Dat is een truk waar ik nog geen weet van had. Dat ga ik eens uitproberen.
Moi,
Wout Z. |
|
|
Naar boven |
|
 |
ouwegeert
Geregistreerd op: 30-6-2008 Berichten: 240 Woonplaats: zuidbroek
|
Geplaatst: Do, 28 Okt. 2010, 21:21 Onderwerp: |
|
|
Welke ga je proberen..... Die als je maar hard genoeg gaat ..?
Wel goed voor je kijken dan hoor....  _________________ Nait soezen, mor deurbroezen!
Na bijna 10 jaar Africa Twin,
6000km Grijze 2003 950 met een 'vlekje'
nu:
inmiddels 105.000km Blauwe Adventure S 990-06. |
|
Naar boven |
|
 |
-Wim--
Geregistreerd op: 4-10-2010 Berichten: 73
|
Geplaatst: Vr, 29 Okt. 2010, 22:33 Onderwerp: |
|
|
Welnee,
Die van het knietje. Voluit op het gas gaan, durf ik niet hoor  |
|
Naar boven |
|
 |
Tjaffel

Geregistreerd op: 7-12-2004 Berichten: 120 Woonplaats: Ten Boer
|
Geplaatst: Vr, 12 Nov. 2010, 14:12 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij kun je beter de knieen tegen de motor aanhouden. En de motor stevig vastklemmen. Meer controle. Zo kun je met je heupen het schuin waaien van de motor opvangen en corrigeren. En je lichaam rechtop houden. Sturen moet je zo weinig als mogelijk is doen. Ga je van de ene naar de andere rijbaan.  _________________ Gerrit
  |
|
Naar boven |
|
 |
Nocer

Geregistreerd op: 11-6-2009 Berichten: 307
|
Geplaatst: Vr, 12 Nov. 2010, 14:54 Onderwerp: |
|
|
Je motor gaat wel rechtuit hoor... daar hoef je niets aan te corrigeren. Je moet je knieen tegen de tank klemmen om zelf op de motor te blijven. Met je handen los op het stuur, als je krampachtig je stuur gaat vasthouden ga je onbedoeld tegensturen. Lijkt me niet prettig.
Als je omvalt dan rij je te zacht. Hoe sneller je gaat des te meer de motor op zijn lijn wil blijven. _________________ “Not all those who wander are lost.” – J. R. R. Tolkien
KTM Adventure 990 2009 |
|
Naar boven |
|
 |
|