lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Wielonderhoud

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1157
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Wo, 16 Jun. 2010, 10:46    Onderwerp: Wielonderhoud Reageer met quote

Iets waar ik hier nog geen info over vond:

Ik heb een aantal spaken die "dof" klinken en dus moeten bijgespannen worden. Hoe ga je daarvoor te werk? Span je gewoon de "doffe" spaken wat bij tot ze weer helder klinken of is het toch wat ingewikkelder dan dat?
Ik wil mijn velg namelijk niet krom trekken...

Ik zag al momentspaaksleutels, da's wel handig natuurlijk, dan kan je alle spaken op de juiste spanning zetten, maar die dingen kosten veel geld!

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 16 Jun. 2010, 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

wielonderhoud:

Standaard wiel onderhoud wat je eigenlijk bij iedere beurt zou moeten doen:

- velg schoomaken zodat je evt deuken en scheuren kan zien
- schijfrem dikte nameten
- Spaaknippels even aantippen met een beetje dunne (kruip) ole zodat ze niet vastroesten!

- spaakspanning controleren
- velg op slagen monteren (zijdelings en vertikaal)

In de praktijk verloopt een nieuw wiel wel wat, maar na een of twee keer natrekken niet meer, tenzij zwaar belast.

Natrekken van de spaken: kan idd met momentsleuteltje, maar gezien de nippels vaak stroef draaien is dat bepaald niet betrouwbaar!

Gewoon: met een steeksleuteltje ofzo tegen de spaak tikken en kijken of ie mooi klinkt (als een stemvork). Hogere toon is strakker.
Je moet daarbij wel opletten de spaak niet tegen een andere aan rust (bij hetspaak-kruis). Doet die dat wel, druk hem dan vrij door de andere spaak iets opzij te drukken. Bij het vooriwel gaat dat makkelijk, bij het achterwiel kan dat lastig zijn.

- Stel alle spaken zo dat ze ongeveer gelijk klinken (te strak kan ook..!)
- kijk daarna of je zijdelingse of hoogte-slag hebt. Zoja,
- stel de slag er uit (bij voor een slag naar links:rond de slag een aantal linker spaken 1/4 slag los, en de rechter spaken 1/4 vast. Steeds weer controleren etcetc.
- aan het eind check je dan altijd of de spanning in de spaken niet gek onregelmatig verdeeld is: Is dat wel zo... dan middel je de zaak nog wat uit.

e-voila

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1157
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Wo, 16 Jun. 2010, 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

dank voor het volledige antwoord!
_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dirk pauwels



Geregistreerd op: 22-1-2009
Berichten: 526
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Do, 17 Jun. 2010, 17:52    Onderwerp: Reageer met quote

Blij dat ik gietwielen heb...... thumbsup
_________________
Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif