Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Wo, 16 Jun. 2010, 10:46 Onderwerp: Wielonderhoud |
|
|
Iets waar ik hier nog geen info over vond:
Ik heb een aantal spaken die "dof" klinken en dus moeten bijgespannen worden. Hoe ga je daarvoor te werk? Span je gewoon de "doffe" spaken wat bij tot ze weer helder klinken of is het toch wat ingewikkelder dan dat?
Ik wil mijn velg namelijk niet krom trekken...
Ik zag al momentspaaksleutels, da's wel handig natuurlijk, dan kan je alle spaken op de juiste spanning zetten, maar die dingen kosten veel geld! _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 16 Jun. 2010, 21:02 Onderwerp: |
|
|
wielonderhoud:
Standaard wiel onderhoud wat je eigenlijk bij iedere beurt zou moeten doen:
- velg schoomaken zodat je evt deuken en scheuren kan zien
- schijfrem dikte nameten
- Spaaknippels even aantippen met een beetje dunne (kruip) ole zodat ze niet vastroesten!
- spaakspanning controleren
- velg op slagen monteren (zijdelings en vertikaal)
In de praktijk verloopt een nieuw wiel wel wat, maar na een of twee keer natrekken niet meer, tenzij zwaar belast.
Natrekken van de spaken: kan idd met momentsleuteltje, maar gezien de nippels vaak stroef draaien is dat bepaald niet betrouwbaar!
Gewoon: met een steeksleuteltje ofzo tegen de spaak tikken en kijken of ie mooi klinkt (als een stemvork). Hogere toon is strakker.
Je moet daarbij wel opletten de spaak niet tegen een andere aan rust (bij hetspaak-kruis). Doet die dat wel, druk hem dan vrij door de andere spaak iets opzij te drukken. Bij het vooriwel gaat dat makkelijk, bij het achterwiel kan dat lastig zijn.
- Stel alle spaken zo dat ze ongeveer gelijk klinken (te strak kan ook..!)
- kijk daarna of je zijdelingse of hoogte-slag hebt. Zoja,
- stel de slag er uit (bij voor een slag naar links:rond de slag een aantal linker spaken 1/4 slag los, en de rechter spaken 1/4 vast. Steeds weer controleren etcetc.
- aan het eind check je dan altijd of de spanning in de spaken niet gek onregelmatig verdeeld is: Is dat wel zo... dan middel je de zaak nog wat uit.
e-voila _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Wo, 16 Jun. 2010, 21:49 Onderwerp: |
|
|
dank voor het volledige antwoord! _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
|
Geplaatst: Do, 17 Jun. 2010, 17:52 Onderwerp: |
|
|
Blij dat ik gietwielen heb......  _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
|