Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
gijssie2

|
Geplaatst: Za, 15 Mei. 2010, 18:07 Onderwerp: stroomvraagje?? |
|
|
Is het mogelijk om een stel verstralers en handvatverwarming tegelijk aan te sluiten op de acc.2 stekker in de cockpit,of kan het systeem dit niet aan? Op acc.1 heb ik mijn navigatiesysteem aangesloten.Ik wil acc.2 gebruiken omdat dan iemand gewoon mijn lampen of verwarming aan kan zetten zonder dat mijn accu dan leeg gaat.(er zijn nl. mensen die het grappig vinden om aan de schakelaars te zitten als ik niet bij mijn motor in de buurt ben ) Alvast bedankt voor de info  |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Za, 15 Mei. 2010, 18:44 Onderwerp: |
|
|
dat zou zowieso link zijn, die lampen direct schakelen,
(op acc 1 dus).
geheit dat je een keer vergeet ze uit te zetten, en dan is je accu zo leeg.
zowel op m'n 950 adv als op m'n 950 smr heb/had ik verwarmde handschoenen en de carb verwarming op acc2 tegelijk aanstaan, en nooit problemen gehad, (carb verw trekt 2 keer 20w, en ik denk dat handschoenen net zoveel trekken als handvatverw)
Echter gijssie, als jij een 950 rijdt, dan heb jij die carb verw er ook nog bij,( die staat nl ook op acc2)
en dan zou het wel eens te veel kunnen worden in de winter.
Of rij je een 990? want die heeft natuurlijk geen carb verw
dus, op een 990 zou ik het aandurven, mits die lampen niet meer trekken dan 2 keer 20w. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
gijssie2

|
Geplaatst: Za, 15 Mei. 2010, 19:37 Onderwerp: |
|
|
Okee Daan,
dat is wel duidelijk! Ik heb een 990S,dus zonder carbs.Maar ik dacht dat acc.2 juist niet rechtreeks op de accu was geschakeld?? ik kan als het kontakt uitstaat wel mijn Zumo(acc1?) aanzetten en niet mijn lampen.Die lampen zitten er al op,maar ik wil die handvatverwarming erbij zetten eigenlijk.Die handvatverwarming trekt bij inschakelen 57 Watt en als ze warm zijn 15 Watt volgens de beschrijving.Het zijn originele KTM hardware handvatten( Daytona?). Die lampen heb ik op MP gekocht en zijn vrij klein,maar ik heb geen idee hoe zwaar ze zijn? Het zijn verstralers,met een gewoon bolletje,en geven amper licht hahahahaaha,dus ik denk dat ze niet zwaar zijn?
Gr Gijs. |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Za, 15 Mei. 2010, 19:52 Onderwerp: |
|
|
gijssie2 schreef: | Okee Daan,
dat is wel duidelijk! Ik heb een 990S,dus zonder carbs.Maar ik dacht dat acc.2 juist niet rechtreeks op de accu was geschakeld??
Gr Gijs. |
Dat zeg ik toch ook hierboven gijssie?
klopt helemaal, acc 1 is rechtstreeks, dus ideaal voor bv gps,
(valt je gps niet telkens uit tijdens rookpauzes/tanken/ veerpontoversteek oid),
acc 2 is via contakt, ook hier besproken
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=1043&highlight=acc _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Rups
|
Geplaatst: Za, 22 Mei. 2010, 2:43 Onderwerp: |
|
|
Ik zou de lampen via een relais schakelen. Meestal zit er al een zekering bij zodat je ze rechtstreeks op je accu aan kunt sluiten. Het relais schakel je dan met een schakelaartje die zn spanning van de acc1 of acc2 krijgt.
Rup |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 23 Mei. 2010, 21:35 Onderwerp: |
|
|
der zit toch wel een groot nadeel aan zo'n constructie met "relais":
Waar haal je dan de stroom (die geschakeld wordt) vandaan? Rechtstreeks van de accu?
Zoja... dan moet je dus direct bij de accu afzekeren: zou die direkte draad vanaf de accu immers ergens sluiting mee maken, dan is er geen beveiliging.
Trek die 'direkt'stroom dus iig vanaf de 30A hoofdzekering, en zeker niet direkt vanaf de akkupool
(nog even afgezien van de eeuwige draadzooi die je daarvan krijgt.) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Rups
|
Geplaatst: Ma, 24 Mei. 2010, 9:07 Onderwerp: |
|
|
Jep...rechtstreeks op de accu...maar dan wel gezekert natuurlijk...Meestal zit er bij die lampen wel een zekering bij.
Wat jij zegt kan natuurlijk ook,en is ook netter,om je spanning achter de hoofdzekering te pakken.
Normaal gesproken zou die 30 Ampere-zekering dat nog aan moeten kunnen.
Grtz Rob |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 24 Mei. 2010, 14:35 Onderwerp: |
|
|
zoals ik dus zeg: Rechtstreek op[ de accu = ongezekerd !
Immers: zou de draad rechtstreeks van de accu af ergens sluiting maken (doorschuren, tegen uitlaat aan of dergelijk) dan heb je de volle accustroom door de draad => fik)
Met afzekeren is de regel: Alle draden NA iedere zekering moeten minstens de stroom van de zekering kunne hebben. Dat geldt ook weer voor de draad er voor... want die heeft ook weer ergens een zekering, etcetc.
Alleen startmotor-kabels zijn ongezekerd: Die zijn dus ook dik genoeg om je accu kort te sluiten (niet aan te bevelen ) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Dwars

Geregistreerd op: 11-5-2008 Berichten: 207 Woonplaats: daar in ut bronsgroen eikenhout
|
Geplaatst: Ma, 24 Mei. 2010, 15:54 Onderwerp: |
|
|
heb ik eens gezien een startmotor van een BMW die bleef hangen, fikte mooi moet ik zeggen  _________________ jaja joa |
|
Naar boven |
|
 |
|