lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

stroomvraagje??

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
gijssie2



Geregistreerd op: 7-3-2008
Berichten: 293
Woonplaats: Beverwijk

BerichtGeplaatst: Za, 15 Mei. 2010, 18:07    Onderwerp: stroomvraagje?? Reageer met quote

Is het mogelijk om een stel verstralers en handvatverwarming tegelijk aan te sluiten op de acc.2 stekker in de cockpit,of kan het systeem dit niet aan? Op acc.1 heb ik mijn navigatiesysteem aangesloten.Ik wil acc.2 gebruiken omdat dan iemand gewoon mijn lampen of verwarming aan kan zetten zonder dat mijn accu dan leeg gaat.(er zijn nl. mensen die het grappig vinden om aan de schakelaars te zitten als ik niet bij mijn motor in de buurt ben angry ) Alvast bedankt voor de info thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Za, 15 Mei. 2010, 18:44    Onderwerp: Reageer met quote

dat zou zowieso link zijn, die lampen direct schakelen,
(op acc 1 dus).
geheit dat je een keer vergeet ze uit te zetten, en dan is je accu zo leeg.

zowel op m'n 950 adv als op m'n 950 smr heb/had ik verwarmde handschoenen en de carb verwarming op acc2 tegelijk aanstaan, en nooit problemen gehad, (carb verw trekt 2 keer 20w, en ik denk dat handschoenen net zoveel trekken als handvatverw)

Echter gijssie, als jij een 950 rijdt, dan heb jij die carb verw er ook nog bij,( die staat nl ook op acc2)
en dan zou het wel eens te veel kunnen worden in de winter.
Of rij je een 990? want die heeft natuurlijk geen carb verw wink3

dus, op een 990 zou ik het aandurven, mits die lampen niet meer trekken dan 2 keer 20w.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
gijssie2



Geregistreerd op: 7-3-2008
Berichten: 293
Woonplaats: Beverwijk

BerichtGeplaatst: Za, 15 Mei. 2010, 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

Okee Daan,
dat is wel duidelijk! Ik heb een 990S,dus zonder carbs.Maar ik dacht dat acc.2 juist niet rechtreeks op de accu was geschakeld?? ik kan als het kontakt uitstaat wel mijn Zumo(acc1?) aanzetten en niet mijn lampen.Die lampen zitten er al op,maar ik wil die handvatverwarming erbij zetten eigenlijk.Die handvatverwarming trekt bij inschakelen 57 Watt en als ze warm zijn 15 Watt volgens de beschrijving.Het zijn originele KTM hardware handvatten( Daytona?). Die lampen heb ik op MP gekocht en zijn vrij klein,maar ik heb geen idee hoe zwaar ze zijn? Het zijn verstralers,met een gewoon bolletje,en geven amper licht hahahahaaha,dus ik denk dat ze niet zwaar zijn?

Gr Gijs.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Za, 15 Mei. 2010, 19:52    Onderwerp: Reageer met quote

gijssie2 schreef:
Okee Daan,
dat is wel duidelijk! Ik heb een 990S,dus zonder carbs.Maar ik dacht dat acc.2 juist niet rechtreeks op de accu was geschakeld??

Gr Gijs.


Dat zeg ik toch ook hierboven gijssie? wink3

klopt helemaal, acc 1 is rechtstreeks, dus ideaal voor bv gps,
(valt je gps niet telkens uit tijdens rookpauzes/tanken/ veerpontoversteek oid),

acc 2 is via contakt, ook hier besproken
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=1043&highlight=acc

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rups



Geregistreerd op: 5-10-2009
Berichten: 111

BerichtGeplaatst: Za, 22 Mei. 2010, 2:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou de lampen via een relais schakelen. Meestal zit er al een zekering bij zodat je ze rechtstreeks op je accu aan kunt sluiten. Het relais schakel je dan met een schakelaartje die zn spanning van de acc1 of acc2 krijgt.
Rup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Mei. 2010, 21:35    Onderwerp: Reageer met quote

der zit toch wel een groot nadeel aan zo'n constructie met "relais":

Waar haal je dan de stroom (die geschakeld wordt) vandaan? Rechtstreeks van de accu?

Zoja... dan moet je dus direct bij de accu afzekeren: zou die direkte draad vanaf de accu immers ergens sluiting mee maken, dan is er geen beveiliging.

Trek die 'direkt'stroom dus iig vanaf de 30A hoofdzekering, en zeker niet direkt vanaf de akkupool
(nog even afgezien van de eeuwige draadzooi die je daarvan krijgt.)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Rups



Geregistreerd op: 5-10-2009
Berichten: 111

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Mei. 2010, 9:07    Onderwerp: Reageer met quote

Jep...rechtstreeks op de accu...maar dan wel gezekert natuurlijk...Meestal zit er bij die lampen wel een zekering bij.
Wat jij zegt kan natuurlijk ook,en is ook netter,om je spanning achter de hoofdzekering te pakken.
Normaal gesproken zou die 30 Ampere-zekering dat nog aan moeten kunnen.
Grtz Rob
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Mei. 2010, 14:35    Onderwerp: Reageer met quote

zoals ik dus zeg: Rechtstreek op[ de accu = ongezekerd !

Immers: zou de draad rechtstreeks van de accu af ergens sluiting maken (doorschuren, tegen uitlaat aan of dergelijk) dan heb je de volle accustroom door de draad => fik)

Met afzekeren is de regel: Alle draden NA iedere zekering moeten minstens de stroom van de zekering kunne hebben. Dat geldt ook weer voor de draad er voor... want die heeft ook weer ergens een zekering, etcetc.

Alleen startmotor-kabels zijn ongezekerd: Die zijn dus ook dik genoeg om je accu kort te sluiten (niet aan te bevelen smiley )

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Dwars



Geregistreerd op: 11-5-2008
Berichten: 207
Woonplaats: daar in ut bronsgroen eikenhout

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Mei. 2010, 15:54    Onderwerp: Reageer met quote

heb ik eens gezien een startmotor van een BMW die bleef hangen, fikte mooi moet ik zeggen grin
_________________
jaja joa
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif