lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Update : Nog eentje voor het slapengaan (nu met piccies)
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Raketman

BerichtGeplaatst: Do, 6 Mei. 2010, 0:35    Onderwerp: Update : Nog eentje voor het slapengaan (nu met piccies) Reageer met quote

Goed, ik had m'n lekvrije Adv terug. En daarmee was het gezegd, eigenlijk.

Hij draaide nu terug een pak koeler (veel langer op 4 blokjes dan ervoor) en hij reed wel fijn enzo, maar er was een zeer vervelend probleem bijgekomen.

- Bij het terugschakelen van versnelling moest ik opeens héél snel wezen, want als de koppeling niet snel genoeg los was na het schakelen...viel hij stil.
- Bij het stoppen aan een kruispunt en intrekken van de koppeling...viel hij stil.
- Bij het uitvoeren van een remoefening...viel hij stil nog voor ik stilstond.

De keren dat we erin slaagden om de motor toch draaiende te houden, viel mij op dat hij veel te laag in vrijloop bleef horten (onder de 1000rpm), om na 5-10 seconden zijn vrijloop langzaam weer omhoog te trekken naar het normale toerental. Welliswaar met veel meer trillingen dan vroeger.

Ff gebeld naar de plaats waar hij vandaan kwam. Het zou de koppelingsschakelaar kunnen zijn, verder wist men niet direct iets te verzinnen en de motor deze week nog nakijken kon ook niet meer.

Dit weekend heb ik een cursus te geven met behoorlijk wat remoefeningen en volgende week naar Frankrijk...toch niet op deze manier stars .

- Koppelingsschakelaar...nah (ik zie trouwens niet onmiddellijk een verband maar dat ligt wel aan mij denk ik dan goofy )
- Vrijloopprocedure...nop, ook niks

Nu, kort uitgelegd book2 : met het gashendel bedien je in wezen rechtstreeks de voorste injector. Via een linksysteempje bedient die dan de 2de injector.
Op dat linksysteempje zit een regelschroef om de opening van de primaire gaskleppen gelijk te zetten.

Teneinde in ieder geval het stilvallen tegen te gaan (echt mega-irritant) dan maar besloten om de gasklep van de achterste unit iets verder open te draaien met die regelschroef. Dan draait hij niet echt 100% synchroon meer confused maar het stilvallen kan op die manier voorlopig verholpen worden. Dat idee bleek ook te werken, maar had als onaangenaam neveneffect dat er geen motorrem meer was onder de 3000 rpm en hij daaronder slechts héél traag naar een vrijloop van een dikke 1500 rpm zakte. De bluts met de buil, heet dat dan.

Na een testrit van ongeveer 10 minuten had ik mijn buik al vol van deze motorkarakteristiek. Dus terug naar de werkplaats.

Nu wil het toeval dat ik tijdens de techniekdag een tijdje met een volledige injectie-unit in mijn handen gestaan heb, en dat ding redelijk intensief staan bekijken heb. En wanneer ik dan 15 seconden later een klein veertje in de luchtfilterbox zie liggen gaan er lampjes branden.

Probeer ff mee te volgen :

- Onder de stelschroef van daarnet zit normaal gezien een veertje geklemd. Is dus niet de veer die op de stelschroef zelf zit, maar een klein ding van ongeveer 4mm. Dat veertje heeft kennelijk de functie om de primaire gasklep van de achterste cylinder op zijn plaats tegen het linksysteem te houden wanneer de gas dichtgedraaid wordt.

- In dit specifieke geval lag het kleine lieve ding in de luchtfilterbox en niet waar hij hoort te zitten, met als gevolg dat telkens wanneer het gas volledig dichtgedraaid wordt, de primaire gasklep van de achterste cylinder even volledig dicht valt. Gevolg : motor slaat af.

Na wat prielwerk (ik versta trouwens totaal niet hoe dat ding uit zijn plaats geraakt is want daar is behoorlijk wat prielwerk voor nodig) en het terugzetten van de stelschroef in de originele stand draait hij weer zoals het hoort. Zonder stilvallen.

Moet ik weer hebben natuurlijk uhoh2 ...

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)

Laatst aangepast door Raketman op Ma, 17 Mei. 2010, 22:26, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
shulty

BerichtGeplaatst: Do, 6 Mei. 2010, 1:43    Onderwerp: Reageer met quote

Het zelf kunnen oplossen is ook heel wat natuurlijk....en dan nog gratis.. devil rolleyes2 grin2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
mr wheely

BerichtGeplaatst: Do, 6 Mei. 2010, 3:39    Onderwerp: Reageer met quote

ja ken gebeuren als je je secundaire gaskleppen gedemonteerd hebt,
en je iets geraakt hebt bij dat demonteren
volgens mij kun je daar beter afblijven laugh
Naar boven
Blackbert

BerichtGeplaatst: Do, 6 Mei. 2010, 7:44    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon, hoofdstuk XXI, §15 in het boek "mijn motorfiets volledig doorgronden". lipsrsealed2
Naar boven
koen warnar

BerichtGeplaatst: Do, 6 Mei. 2010, 10:26    Onderwerp: Reageer met quote

Je zult nu ook wel een volwaardige meester zijn op het gebied van de ZEN-kunsten.
Knap hoor dat je er zo rustig onder blijft laugh

Raketman

BerichtGeplaatst: Do, 6 Mei. 2010, 12:43    Onderwerp: Reageer met quote

mr wheely schreef:

Daar is juist niks geraakt...die waren er al bijna 2 maand af. Stilvallen is maar vorige zaterdag begonnen.

Enfin, schrap dat "lekvrije" ondertussen ook al maar. Zonet gezien dat de voorste cylinder weer op z'n gemak vochtig aan het worden is.

Stilaan voel ik mijn bommenvizier in de richting van alweer een dealer richten...als ik die nu ook al moet schrappen in de lijst "betrouwbaar" dan wordt het toch wel heel erg dunnetjes sad3 .
Kan niet anders dan besluiten dan dat men mij wederom niet wil geloven als ik een mogelijk probleem aanbreng. Zolang het eenvoudige reparaties blijven is alles ok, maar als het eens iets moeilijkers is...

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
dirk pauwels

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Mei. 2010, 13:03    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
mr wheely schreef:

Daar is juist niks geraakt...die waren er al bijna 2 maand af. Stilvallen is maar vorige zaterdag begonnen.

Enfin, schrap dat "lekvrije" ondertussen ook al maar. Zonet gezien dat de voorste cylinder weer op z'n gemak vochtig aan het worden is.

Stilaan voel ik mijn bommenvizier in de richting van alweer een dealer richten...als ik die nu ook al moet schrappen in de lijst "betrouwbaar" dan wordt het toch wel heel erg dunnetjes sad3 .
Kan niet anders dan besluiten dan dat men mij wederom niet wil geloven als ik een mogelijk probleem aanbreng. Zolang het eenvoudige reparaties blijven is alles ok, maar als het eens iets moeilijkers is...

Lijkt mij dat uwen brommer al kapotgesleuteld is ondertussen. 't één probleem is nog nie opgelost of je hebt al een nieuw probleem....Koop toch nen nieuwen jong....

Ik rij al 26jaar en heb vele moto's gehad, allerhande merken en ik gebruik mijn moto's waar ze voor gemaakt zijn, ze worden niet ontzien, maar zoveel problemen als jij met je adv al hebt gehad heb ik nog niet met al mijn moto's bijeen gehad....

Raketman

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Mei. 2010, 17:46    Onderwerp: Reageer met quote

Denk dat ik het (olie)lek heb kunnen lokaliseren.

Indien zo, meer info binnen een paar dagen (kwestie van eerst zeker te zijn nietwaar uhoh )...

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Gianni

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Mei. 2010, 17:57    Onderwerp: Reageer met quote

Raket,

is dat die dealer in het hageland? Die ook dat ander duits merk doet
want dat is dacht ik toch een van de betere ....

maar gij hebt toch zelf onlangs aan u gaskleppen liggen sleutelen of nie? Kan het zijn dat je toen zelf dit probleem veroorzaakt hebt ....
Naar boven
Raketman

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Mei. 2010, 18:29    Onderwerp: Reageer met quote

Dealer zit nogal ten zuiden vlak bij de E17.

Ik heb mijn gaskleppen er ergens in de winter uitgehaald.
Daar is 3000km mee gereden, zonder stilval-probleem.
Dat veertje zit trouwens aan de primaire gaskleppen, niet aan de secundaire die ik eruit gevezen had. Dat hele primaire gedoe had ik nog nooit aangeraakt.
Pas na het ophalen vorige vrijdag issie met het stilvallen begonnen.

Ben er dus vrij zeker van dat het niet aan mezelf ligt. Aan wat of wie dan wel, daar heb ik uiteindelijk geen klare kijk op.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Aleph

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Mei. 2010, 18:50    Onderwerp: Reageer met quote

't strafste van al ... ik ben het eigenlijk die de hele zondag met zijn machien heb rondgereden en die overal te pas en te onpas stil viel. 't zou liggen aan het niet gebruiken van tussengas bij 't schakelen. rolleyes2

ja ja angel

we weten dus wel beter ondertussen evilgrin

Raketman, ik wacht nog steeds op uw officiële excuses voor het in vraag durven stellen van mijn rijcapaciteiten. book2

laugh3

Raketman

BerichtGeplaatst: Ma, 17 Mei. 2010, 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

Goed, het lekken was duidelijk niet opgelost na dealerbezoek.

Dus heb ik nog maar eens een avond uitgetrokken om zelf op zoek te gaan, en ook gevonden wat ik zocht.

Het lek waardoor de voet van de voorste cylinder nat wordt, is dus weldegelijk een olielek. Het situeert zich aan de terugvoerleiding van de olie van de onderkant van het carter naar het oliereservoir.

Een deel van deze leiding is metaal, ergens rechts achter de rechter motorbeugel gaat die van ijzer naar rubber en zo naar het reservoir.

Daar dus :

De aandachtige toeschouwer zal het misschien opvallen dat er geen enkele vorm van klem rond die verbinding zit. Nu, die klem is er wel, maar die hangt ongeveer 15 centimeter hoger...niks te doen.

huh2 huh2 huh2 Lijkt mij een knots van een fabrieksmontagefout...Dit is dus een vergelijkbaar verhaal met het olielek dat ik ooit aan de andere kant had.

Dat is dus zo'n industrieel ding, en daar kan ik verder niks mee. Dus gooien we met veel gevoel voor modelbouw ff een gewone schroefklem rond het geheel. Opgelost denk je dan...maar nee hoor, want die schroefklem zorgt er nu voor dat ik de rechtermotorbeugel niet meer kan monteren. De ruimte tussen de leiding en de beugel is zodanig klein dat er geen plaats is voor een gewone spanring.

Om een originele spanring te monteren, moet die hele leidingzwik losgemaakt worden, want met zo'n tang kan je daar totaal niet terrecht.
Hoe ik dit het beste kan oplossen is me op dit moment nog niet helemaal duidelijk...

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
mr wheely

BerichtGeplaatst: Di, 18 Mei. 2010, 0:01    Onderwerp: Reageer met quote

zoek eens een fatsoenlijke dealer als je dit soort dingen over het hoofd ziet ????? en het lijkt me sterk dat dit een montage fout is van ktm ik denk eerder dat je dealer deze los gehad heeft en niet goed terug gezet.
Naar boven
dukerider

BerichtGeplaatst: Di, 18 Mei. 2010, 8:47    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn 950 S die ik vorig jaar gekocht heb tweedehands had dezelfde lek als de jouwe.
De motor was nochthans binnen geweest bij een officiele dealer voor groot onderhoud en de reparatie onder garantie van het lek.
De vorige eigenaar had na het onderhoud bijna niet meer met de motor gereden en ging er dus vanuit dat alles ok was.
Bij de dealer hadden ze een "testrit" met de motor gedaan, alles gecheckt en perfekt inorde gevonden dozey
Nadat ik een paar dagen met de motor gereden had, vondt ik toch dat hij naar olie begon te ruiken.
Dan maar even de carterplaat los gehaald en kijk daar !!!
Er stond een halve centimeter olie in de carter bescherming wall
Ik heb het dan maar zelf opgelost door een klem bij te plaatsen net onder de originele.
Als je aan de leiding voelt dan kan je voelen dat de metalen leiding nogal diep in de rubberen leiding geschoven zit.
Bovenaan de metalen leiding zit een verdikking, net daaronder heb ik en gewone slangklem geplaatst.
Het probleem was hiermee opgelost pleased
Ik begrijp echt niet hoe deze dingen kunnen gebeuren bij een zogezegde "goede" dealer.
Ik heb het bedrag gezien dat ze geclaimd hebben bij KTM om de reparatie uit te voeren rolleyes5
Dik 100 € om niets te doen, zelfs nog geen deftige controle furious3
Mischien heb je iets aan mijn uitleg.
Hopelijk krijg je het zo gefixt.

'23 890 SMT

Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R
Naar boven
Aleph

BerichtGeplaatst: Di, 18 Mei. 2010, 9:36    Onderwerp: Reageer met quote

Het is gemakkelijk om altijd naar de mechanieker te schieten.

Maar enige ruimdenkendheid, relativering en menselijke tolerantie is hier wellicht wel op zijn plaats.

Stel u nl. even in de plaats van de mechanieker:

1) je moet werken aan motorfietsen waarvoor je nooit een fabrieksopleiding genoten hebt. Jawel, onze belgische techniekers leren de KTM's kennen adhv de moto's van de klanten. Ze hebben dus helemaal geen idee wat "normaal" is. Behalve na x aantal moto's en jaren en blunders.

2) de eigenaar van de winkel zit meestal redelijk neig achter de vodden van de mechanieker aan. Die moet liefst zo snel als de bliksem werken zodat er aan zoveel mogelijk moto's/week gewerkt kan worden. Dus veel tijd om efkes rustig op de rand van een olievat te gaan zitten denken over en probleem is er niet. Integendeel.

3) Het is niet evident om aan een moto te werken en niks over het hoofd te zien, terwijl ze misschien wel met drie anderen aan uw frak staan te trekken. Raketman zou dat, gezien zijn ervaringen op zijn eigen techniekdag in februari, zelf als de beste moeten beseffen. En dat is geen verwijt, dat is een nuchtere constatatie. bucktooth

4) Ne standaard professionele technieker doet het liefst routineklussen en begint te zuchten van zodra er een specialleke optreedt. Ik heb dat fenomeen al opgemerkt bij metsers, schrijnwerkers, algemene aannemers, architekten, loodgieters, elektriekers, vloerders, keukenplaatsers, etc etc Ik zie niet in waarom een door zijn baas opgejaagde autodidactische motormechanieker niet in dat rijtje zou passen. Dit gezegd zijnde trouwens met alle respect voor de niet-standaard techniekers!

Afin, nen technieker is menselijk en er zijn legio redenen te bedenken waarom iets niet gaat zoals de motorrijder dat wil.

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: