Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Di, 18 Dec. 2007, 17:16 Onderwerp: Weer wat geleerd... |
|
|
Onder het motto "er kan maar iemand zijn die er wat aan heeft".
Wat was er aan de hand :
de laatste paar maanden had ik al mogen opmerken dat de voorpartij lichterlijk onstabiel werd aan 140-150 km/h. Met/zonder koffers, maakte niet uit. De laatste weken begon ie ook al te pendelen aan 120-130 km/h op de autosnelweg. Stuur ff losjes vasthouden en ik zou hem binnen de 5 seconden volledig kwijt geweest zijn in een niet te controleren slapper.
Deze week bij stevig optrekken : stevig pendelen. Bij stevig remmen idem.
De hele reutemeteut afgelopen : bandenspanning, balans van het voorwiel, balhoofdlagerspanning, speling op de wiellagers voor-en achter, zelfs speling achterbrug. Niks, niks en nog eens niks.
Dan maar met de veringinstellingen aan het spelen gegaan. Daar deed zich een zéér merkwaardig fenomeen voor : zowat geen enkele instelling had nog een merkbare verandering.
Vandaag dan maar alles weer origineel gezet en al pendelend richting dealer. Doe ik daar mijn uitleg. De beste man loopt naar zijn werkbank, neemt een kruiskopschroevedraaier en plant die in een vijs bovenaan één van de vorkpoten.
Ff draaien --> PSSSHHHHHHHHH
Euh
Andere poot --> PSSSSHHHHHHHH
Vorkontluchting...waarschijnlijk tijdens de vorige onderhouden ff over het hoofd gezien.
Testrit : als nieuw.
Zitten er nu zogenaamde "fork bleede valves" op, zo van die kleine dopjes die op de plaats van de kruiskopvijsjes gedraaid worden. Automatische ontluchting...
Bij deze dus.
_________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Wo, 19 Dec. 2007, 2:14 Onderwerp: |
|
|
mr wheely schreef: | is dit je eerste motor met een WP upsidedown-voorvork
|
Duidelijk wel dus
't Zijn die dingetjes die er nu opzitten...
_________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Wo, 19 Dec. 2007, 2:34 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | mr wheely schreef: | is dit je eerste motor met een WP upsidedown-voorvork
|
Duidelijk wel dus
't Zijn die dingetjes die er nu opzitten... |
ik snap niet waarom deze er niet standaart op zitten
zo duur zijn ze ook niet
maar probleem opgelost
handig eeeejjjjj zo'n forum
|
|
Naar boven |
|
 |
Tjaffel

Geregistreerd op: 7-12-2004 Berichten: 120 Woonplaats: Ten Boer
|
Geplaatst: Wo, 19 Dec. 2007, 10:49 Onderwerp: |
|
|
Werken die dingen automatisch, of moet je er af en toe aan trekken cq duwen.
Las in het handboek (LC4 ADV) dat het voorwiel los van de grond moet staan als je de vorkpoten ontlucht. Bij dealert zei de monteur dat je ze gewoon even los kon draaien om te ontluchten zonder het voorwiel vrij te hebben.
Beetje raar handleiding zegt zus en monteur zegt zo
_________________ Gerrit
  |
|
Naar boven |
|
 |
XJR

Geregistreerd op: 21-2-2007 Berichten: 60 Woonplaats: RAAMSDONKSVEER
|
Geplaatst: Wo, 19 Dec. 2007, 11:31 Onderwerp: |
|
|
er op drukken aldus. doe dit regelematig. Je zult verschil wel merken.
de ene keer veel lucht de andere keer bijna niets.
gewoon voor iedere rit doen en bijvoorbeeld als je ergens bent gestopt voor een bakkie of een peuk.
john
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 19 Dec. 2007, 19:12 Onderwerp: |
|
|
Voor offroad gebruik zijn die ventieltjes niet persee aan te raden.
Nadeel van die automatische ventieltjes is namelijk dat ze wel eens lucht aanzuigen bij extreem snelle bewegingen van de vork. Dit leidt dus juist tot oppompen.
en euhm: effe die kruiskop lossen is ook nauwelijks meer werk dqan het ventieltje indrukken hoor.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Wo, 19 Dec. 2007, 20:31 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Voor offroad gebruik zijn die ventieltjes niet persee aan te raden.
Nadeel van die automatische ventieltjes is namelijk dat ze wel eens lucht aanzuigen bij extreem snelle bewegingen van de vork. Dit leidt dus juist tot oppompen.
en euhm: effe die kruiskop lossen is ook nauwelijks meer werk dqan het ventieltje indrukken hoor. |
bekent probleem Dr Bean, maar dat is alleen bij die automatische, en niet bij deze. deze zijn van WP zelf. en die automatische zijn niet van WP
|
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Wo, 19 Dec. 2007, 21:53 Onderwerp: |
|
|
'k Heb dus wel degelijk die van KTM waar je op moet duwen, geen automatische. Verkeerd begrepen...
_________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Hydrazine

Geregistreerd op: 9-9-2006 Berichten: 294 Woonplaats: Almere-Binnen
|
Geplaatst: Vr, 28 Dec. 2007, 17:15 Onderwerp: Inderdaad, PSSSST !!! |
|
|
Nou, inderdaad PSSSST ook in mijn geval.
Heb direct deze originele van KTM gehaald en erop gemonteerd. 1.5Nm oef !!!
Nu staat er in de montage handleiding dat je de veerpoten zou moeten verdraaien om mogelijke beschadegingen te voorkomen van deze ontluchtingsdopjes.
MOET dat perse? Die veerpoten verdraaien is nogal een klus voor mij... Op welk moment moeten die bouten daarna weer vast van de veerpoten?
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 28 Dec. 2007, 17:38 Onderwerp: |
|
|
Dat draaien is natuurlijk alleen maar bedoeld om te zorgen dat de ontluchtingsnippeltjes op een plek komen te zitten, waar ze niet ergens tegenaan komen en ook bijv geen kabels langs schuren/klemmen. 't zijn fragiele dingetjes.
Vorkklemboutjes onderste kroonplaat 18NM
vorkklemboutjes bovenste kroonplaat 23NM
(zie handboek)
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
ErwinGTI

Geregistreerd op: 9-5-2007 Berichten: 68
|
Geplaatst: Vr, 28 Dec. 2007, 19:01 Onderwerp: Re: Inderdaad, PSSSST !!! |
|
|
Hydrazine schreef: | Nou, inderdaad PSSSST ook in mijn geval.
Heb direct deze originele van KTM gehaald en erop gemonteerd. 1.5Nm oef !!!
Nu staat er in de montage handleiding dat je de veerpoten zou moeten verdraaien om mogelijke beschadegingen te voorkomen van deze ontluchtingsdopjes.
MOET dat perse? Die veerpoten verdraaien is nogal een klus voor mij... Op welk moment moeten die bouten daarna weer vast van de veerpoten? |
Edit, het klopt dus wel. Maar ik laat het zo zitten.
_________________ Yamaha YZF600R Thundercat exit, KTM 950 SM-R exit....Welcome 990 SM-R |
|
Naar boven |
|
 |
Hydrazine

Geregistreerd op: 9-9-2006 Berichten: 294 Woonplaats: Almere-Binnen
|
Geplaatst: Za, 29 Dec. 2007, 12:23 Onderwerp: DONE |
|
|
Dr_Bean schreef: | Dat draaien is natuurlijk alleen maar bedoeld om te zorgen dat de ontluchtingsnippeltjes op een plek komen te zitten, waar ze niet ergens tegenaan komen en ook bijv geen kabels langs schuren/klemmen. 't zijn fragiele dingetjes.
Vorkklemboutjes onderste kroonplaat 18NM
vorkklemboutjes bovenste kroonplaat 23NM
(zie handboek) |
Nou, blij dat m'n DREMOMETER vanaf 20 Nm af aanvangt...
Heb ze inderdaad naar binnen gedraait, zodat indien noodzakelijk, ik er de originele plugjes nog in kan schroeven en ze wat meer beschermd zitten.
Zou je mij het PDF handboek nog een keer kunnen emailen?
Nog iemand TOP GEAR gezien op BBC PRIME vanmorgen? Had je mij 3 sec. in beeld kunnen zien...
THX!
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 29 Dec. 2007, 18:39 Onderwerp: |
|
|
20NM = flink handvast met je vuist om de kop van een kleine ratel.
Ik gebruik voor dit soort zaken een 1/4" rateltje. (heb ook wel een 1/4" momentsleuteltje om zo af en toe mezelf te ijken )
Handboek: info om te doenloaden , zie PB.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Nocer

Geregistreerd op: 11-6-2009 Berichten: 307
|
Geplaatst: Ma, 7 Dec. 2009, 17:04 Onderwerp: |
|
|
Even een oud topic boosten.
Moet dit ECHT zo vaak gebeuren?
Anders maar bij aanschaf er op laten zetten (lijkt me aan te raden dus?)
Welke werken er het beste? (kan hier boven op uitmaken dat het het beste is om die druk dingen te nemen?
|
|
Naar boven |
|
 |
|