lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Weer wat geleerd...
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Di, 18 Dec. 2007, 17:16    Onderwerp: Weer wat geleerd... Reageer met quote

Onder het motto "er kan maar iemand zijn die er wat aan heeft".

Wat was er aan de hand :

de laatste paar maanden had ik al mogen opmerken dat de voorpartij lichterlijk onstabiel werd aan 140-150 km/h. Met/zonder koffers, maakte niet uit. De laatste weken begon ie ook al te pendelen aan 120-130 km/h op de autosnelweg. Stuur ff losjes vasthouden en ik zou hem binnen de 5 seconden volledig kwijt geweest zijn in een niet te controleren slapper.
Deze week bij stevig optrekken : stevig pendelen. Bij stevig remmen idem.

confused

De hele reutemeteut afgelopen : bandenspanning, balans van het voorwiel, balhoofdlagerspanning, speling op de wiellagers voor-en achter, zelfs speling achterbrug. Niks, niks en nog eens niks.

Dan maar met de veringinstellingen aan het spelen gegaan. Daar deed zich een zéér merkwaardig fenomeen voor : zowat geen enkele instelling had nog een merkbare verandering.

sad3 confused

Vandaag dan maar alles weer origineel gezet en al pendelend richting dealer. Doe ik daar mijn uitleg. De beste man loopt naar zijn werkbank, neemt een kruiskopschroevedraaier en plant die in een vijs bovenaan één van de vorkpoten.
Ff draaien --> PSSSHHHHHHHHH

Euh shocked2

Andere poot --> PSSSSHHHHHHHH

huh2

Vorkontluchting...waarschijnlijk tijdens de vorige onderhouden ff over het hoofd gezien.

Testrit : als nieuw. pleased

Zitten er nu zogenaamde "fork bleede valves" op, zo van die kleine dopjes die op de plaats van de kruiskopvijsjes gedraaid worden. Automatische ontluchting...

Bij deze dus.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Di, 18 Dec. 2007, 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

is dit je eerste motor met een WP upsidedown-voorvork laugh laugh thumbsup
ktm heeft hier ook van die ventieltjes voor,
voor het ontluchten van de voorvork.
Met 1 druk op de knop Uw voorvork ontluchten. Dus geen kapot gedraaide ontluchtings schroefjes meer. Leverbaar voor WP voorvorken. Prijs 22,95 incl. per set.



vork ontluchters.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  50.72 KB
 Weergegeven:  10927 keer

vork ontluchters.jpg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Dec. 2007, 2:14    Onderwerp: Reageer met quote

mr wheely schreef:
is dit je eerste motor met een WP upsidedown-voorvork laugh laugh thumbsup


Duidelijk wel dus wink2
't Zijn die dingetjes die er nu opzitten...

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Dec. 2007, 2:34    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
mr wheely schreef:
is dit je eerste motor met een WP upsidedown-voorvork laugh laugh thumbsup


Duidelijk wel dus wink2
't Zijn die dingetjes die er nu opzitten...


ik snap niet waarom deze er niet standaart op zitten huh2
zo duur zijn ze ook niet
maar probleem opgelost 2thumbsup
handig eeeejjjjj zo'n forum wink3
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tjaffel



Geregistreerd op: 7-12-2004
Berichten: 120
Woonplaats: Ten Boer

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Dec. 2007, 10:49    Onderwerp: Reageer met quote

Werken die dingen automatisch, of moet je er af en toe aan trekken cq duwen. shy

Las in het handboek (LC4 ADV) dat het voorwiel los van de grond moet staan als je de vorkpoten ontlucht. Bij dealert zei de monteur dat je ze gewoon even los kon draaien om te ontluchten zonder het voorwiel vrij te hebben. dozey

Beetje raar handleiding zegt zus en monteur zegt zo rolleyes5

_________________
Gerrit smiley


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
XJR



Geregistreerd op: 21-2-2007
Berichten: 60
Woonplaats: RAAMSDONKSVEER

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Dec. 2007, 11:31    Onderwerp: Reageer met quote

er op drukken aldus. doe dit regelematig. Je zult verschil wel merken.
de ene keer veel lucht de andere keer bijna niets.
gewoon voor iedere rit doen en bijvoorbeeld als je ergens bent gestopt voor een bakkie of een peuk.

john
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Dec. 2007, 19:12    Onderwerp: Reageer met quote

Voor offroad gebruik zijn die ventieltjes niet persee aan te raden.


Nadeel van die automatische ventieltjes is namelijk dat ze wel eens lucht aanzuigen bij extreem snelle bewegingen van de vork. Dit leidt dus juist tot oppompen.
en euhm: effe die kruiskop lossen is ook nauwelijks meer werk dqan het ventieltje indrukken hoor.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Dec. 2007, 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Voor offroad gebruik zijn die ventieltjes niet persee aan te raden.


Nadeel van die automatische ventieltjes is namelijk dat ze wel eens lucht aanzuigen bij extreem snelle bewegingen van de vork. Dit leidt dus juist tot oppompen.
en euhm: effe die kruiskop lossen is ook nauwelijks meer werk dqan het ventieltje indrukken hoor.


bekent probleem Dr Bean, maar dat is alleen bij die automatische, en niet bij deze. deze zijn van WP zelf. en die automatische zijn niet van WP thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Dec. 2007, 21:53    Onderwerp: Reageer met quote

'k Heb dus wel degelijk die van KTM waar je op moet duwen, geen automatische. Verkeerd begrepen...
_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hydrazine



Geregistreerd op: 9-9-2006
Berichten: 294
Woonplaats: Almere-Binnen

BerichtGeplaatst: Vr, 28 Dec. 2007, 17:15    Onderwerp: Inderdaad, PSSSST !!! Reageer met quote

Nou, inderdaad PSSSST ook in mijn geval.

Heb direct deze originele van KTM gehaald en erop gemonteerd. 1.5Nm oef !!!

Nu staat er in de montage handleiding dat je de veerpoten zou moeten verdraaien om mogelijke beschadegingen te voorkomen van deze ontluchtingsdopjes.

MOET dat perse? Die veerpoten verdraaien is nogal een klus voor mij... Op welk moment moeten die bouten daarna weer vast van de veerpoten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 28 Dec. 2007, 17:38    Onderwerp: Reageer met quote

Dat draaien is natuurlijk alleen maar bedoeld om te zorgen dat de ontluchtingsnippeltjes op een plek komen te zitten, waar ze niet ergens tegenaan komen en ook bijv geen kabels langs schuren/klemmen. 't zijn fragiele dingetjes.

Vorkklemboutjes onderste kroonplaat 18NM
vorkklemboutjes bovenste kroonplaat 23NM

(zie handboek)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
ErwinGTI



Geregistreerd op: 9-5-2007
Berichten: 68

BerichtGeplaatst: Vr, 28 Dec. 2007, 19:01    Onderwerp: Re: Inderdaad, PSSSST !!! Reageer met quote

Hydrazine schreef:
Nou, inderdaad PSSSST ook in mijn geval.

Heb direct deze originele van KTM gehaald en erop gemonteerd. 1.5Nm oef !!!

Nu staat er in de montage handleiding dat je de veerpoten zou moeten verdraaien om mogelijke beschadegingen te voorkomen van deze ontluchtingsdopjes.

MOET dat perse? Die veerpoten verdraaien is nogal een klus voor mij... Op welk moment moeten die bouten daarna weer vast van de veerpoten?


Edit, het klopt dus wel. Maar ik laat het zo zitten.

_________________
Yamaha YZF600R Thundercat exit, KTM 950 SM-R exit....Welcome 990 SM-R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hydrazine



Geregistreerd op: 9-9-2006
Berichten: 294
Woonplaats: Almere-Binnen

BerichtGeplaatst: Za, 29 Dec. 2007, 12:23    Onderwerp: DONE Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Dat draaien is natuurlijk alleen maar bedoeld om te zorgen dat de ontluchtingsnippeltjes op een plek komen te zitten, waar ze niet ergens tegenaan komen en ook bijv geen kabels langs schuren/klemmen. 't zijn fragiele dingetjes.

Vorkklemboutjes onderste kroonplaat 18NM
vorkklemboutjes bovenste kroonplaat 23NM

(zie handboek)


Nou, blij dat m'n DREMOMETER vanaf 20 Nm af aanvangt...

Heb ze inderdaad naar binnen gedraait, zodat indien noodzakelijk, ik er de originele plugjes nog in kan schroeven en ze wat meer beschermd zitten.

Zou je mij het PDF handboek nog een keer kunnen emailen?

Nog iemand TOP GEAR gezien op BBC PRIME vanmorgen? Had je mij 3 sec. in beeld kunnen zien...

THX!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 29 Dec. 2007, 18:39    Onderwerp: Reageer met quote

20NM = flink handvast met je vuist om de kop van een kleine ratel. 2thumbsup

Ik gebruik voor dit soort zaken een 1/4" rateltje. (heb ook wel een 1/4" momentsleuteltje om zo af en toe mezelf te ijken Smile )


Handboek: info om te doenloaden , zie PB.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Nocer



Geregistreerd op: 11-6-2009
Berichten: 307

BerichtGeplaatst: Ma, 7 Dec. 2009, 17:04    Onderwerp: Reageer met quote

Even een oud topic boosten. Smile
Moet dit ECHT zo vaak gebeuren? shocked

Anders maar bij aanschaf er op laten zetten (lijkt me aan te raden dus?)
Welke werken er het beste? (kan hier boven op uitmaken dat het het beste is om die druk dingen te nemen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif