Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
KP
Geregistreerd op: 21-3-2008 Berichten: 85
|
Geplaatst: Di, 9 Dec. 2008, 10:53 Onderwerp: olie verbruik |
|
|
Beste lc 8 leden,
Mijn KTM 950 S heeft nu bijna 22.000 km gelopen. De motor is van 2005. Wat mij enigszins verontrust is dat de motor best veel olie verbruikt. Met veel bedoel ik 300 ml in 1000 km.
Mijn rijstijl is pittig en ik rij veel korte afstanden (stadskilometers) Verder rij ik regelmatig offroad. Ik rij ongeveer 10.000km per jaar. De motor heeft alle updates gehad. Verder zijn de startmotor, Koppelingspomp, bezinepomp en kopbouten vervangen. Dit viel (bijna) allemaal onder de garantie
Wat kan ik er tegen doen ?
Moet ik mij zorgen maken ?
Met vriendelijke groet,
KP |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Di, 9 Dec. 2008, 11:15 Onderwerp: Re: olie verbruik |
|
|
KP schreef: |
Moet ik mij zorgen maken ?
KP |
Nee, mijn EX-950 heeft 70.000 km lang datzelfde verbruik gehad het werd niet meer en niet minder, vreemd genoeg verbruikt m'n huidige 990 bijna niets  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 9 Dec. 2008, 12:24 Onderwerp: |
|
|
rond de 1 liter op 5000km vind ik heel normaal.
De 950/990 heeft een 2 zuigers van 101 mm boring (en +/- 60mm slag):
Deze boring is vergelijkbaar met bijv een zuiger van een XR600 (1x!) en een DRBig 750/800. De zuigers hebben daarom een dunne olieschraapring wat prima gaat in een NiCaSiL wand cilinder. Je moet dan geen verbruik vergelijken met een auto, die 1 op 10 a 15 duizen kilometer zal doen.
De meting van het pijl is niet heel makkelijk (zie elders dit forum), en je gooit er makkelijk te veel in.
ik zou me dus gewoon geen zorgen maken. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Avalanche
Geregistreerd op: 3-6-2008 Berichten: 19 Woonplaats: Zoetermeer
|
Geplaatst: Di, 16 Dec. 2008, 11:11 Onderwerp: Olieverbuik |
|
|
Hoi KP
Mijn KTM is uit 2003 met 15d km op de teller en verbruikt ook in mijn ogen veel olie. Ongeveer 400cc op de 1000km. Ik rijd geen offroad maar wel woon/werk verkeer en af toe wordt hij tijdens een fun-ritje goed belast.
Ik ben daarom onlangs van vol-syntheet over gegaan op half-s.
Hopelijk gaat hij nu iets minder verbruiken en het is goedkoper!
Groeten Avalanche _________________ No Risk, No Fun ! |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Di, 16 Dec. 2008, 18:28 Onderwerp: |
|
|
Elk zijn mening hoor, maar 300cc op 1000km zou voor mij onaanvaardbaar zijn. En heel onpraktisch ook, ik zou constant een bus olie in de tanktas moeten hebben ...
300cc is hetgeen mijn 990 op 10.000km verbruikt. Aan olie althans. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
rene+adventure

Geregistreerd op: 19-7-2008 Berichten: 462 Woonplaats: Echt
|
Geplaatst: Di, 16 Dec. 2008, 20:48 Onderwerp: |
|
|
Avalanche
Ik zou toch even navragen of de half synthetische olie geen kwaad kan voor de koppeling.
Als ik bijgaande artikel op het duitse forum lees heeft al eens iemand zijn koppeling met half synthetische olie naar de filistijnen geholpen.
Zie: http://forum.lc8.info/viewtopic.php?t=14117&highlight=afrika
Mogelijk dat een van de techneuten op ons forum hier meer over kan vertellen.
Gr,
Rene _________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
 |
f@zertje
Geregistreerd op: 19-7-2006 Berichten: 341 Woonplaats: Oirschot
|
Geplaatst: Di, 16 Dec. 2008, 20:51 Onderwerp: |
|
|
300 cc op 1000 km is gewoon veel voor een moderne motor, grote zuigers of niet.
De eerste bmw verbruikte ook zoveel en dat is gewoon onhandig, de 2e 1 op 5000, de 3e , weet ik nog niet die heb ik pas 1 week
Tl1000 deed 1 op 10.000 km
De 950 se zit op ongeveer 1 op 9000, en de 950 SM deed ongeveer 1 op 4000.
De xt 660 niet meetbaar, peil stond na 10.000 km nagemoeg normaal.
Allemaal grote zuiger motoren, dus 1 op 2700 is dan best veel. _________________ GS 1200LC rally 2018 |
|
Naar boven |
|
 |
Avalanche
Geregistreerd op: 3-6-2008 Berichten: 19 Woonplaats: Zoetermeer
|
Geplaatst: Di, 16 Dec. 2008, 21:02 Onderwerp: |
|
|
Hoi Rene
bedankt voor de waarschuwing, al is mijn duits niet top, begreep dat hij problemen kreeg in afrika mogelijk door half syntheet
ik heb hier en daar navraag bij dealers gedaan en het schijnt wel te kunnen als je dan wel half-s van een goed merk neemt.
tot nu toe heb ik 650km ermee gereden en nog niks gemerkt van de koppeling, hopelijk blijft dat zo!
Voor de techneuten onder ons, wat zou er evt vervangen moeten worden als je motor olie verbruikt? Of is dat teveel om op te noemen?  _________________ No Risk, No Fun ! |
|
Naar boven |
|
 |
f@zertje
Geregistreerd op: 19-7-2006 Berichten: 341 Woonplaats: Oirschot
|
Geplaatst: Di, 16 Dec. 2008, 23:06 Onderwerp: |
|
|
zuigerveren, cillinders , klepseals
Maar ik denk dat het meeste voorkomt dat de cill verglazen en te glad zijn geworden voor alles ingelopen was, komt bij diesels regelmatig voor.
Maar nooit bij aanmemers busjes , die rijden niet rustig in .
Is een gevolg van te rustig inrijden en geen druk achter de zuigerveren .
Vastzitten van de schraapveren kan ook nog, maar zou eigenlijk niet voor mogen komen bij een 15k motor op voll synth olie.
Ik weet wel dat de 950SM de Motorex olie die ktm aanbeveeld er bijna zo uitliep, nadat ik over schakelde op Castrol gps10w40 was het verbruik meer normaal. _________________ GS 1200LC rally 2018 |
|
Naar boven |
|
 |
|