lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

olie verbruik

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
KP



Geregistreerd op: 21-3-2008
Berichten: 85

BerichtGeplaatst: Di, 9 Dec. 2008, 10:53    Onderwerp: olie verbruik Reageer met quote

Beste lc 8 leden,

Mijn KTM 950 S heeft nu bijna 22.000 km gelopen. De motor is van 2005. Wat mij enigszins verontrust is dat de motor best veel olie verbruikt. Met veel bedoel ik 300 ml in 1000 km.

Mijn rijstijl is pittig en ik rij veel korte afstanden (stadskilometers) Verder rij ik regelmatig offroad. Ik rij ongeveer 10.000km per jaar. De motor heeft alle updates gehad. Verder zijn de startmotor, Koppelingspomp, bezinepomp en kopbouten vervangen. Dit viel (bijna) allemaal onder de garantie

Wat kan ik er tegen doen ?

Moet ik mij zorgen maken ?

Met vriendelijke groet,

KP
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Di, 9 Dec. 2008, 11:15    Onderwerp: Re: olie verbruik Reageer met quote

KP schreef:


Moet ik mij zorgen maken ?



KP



Nee, mijn EX-950 heeft 70.000 km lang datzelfde verbruik gehad het werd niet meer en niet minder, vreemd genoeg verbruikt m'n huidige 990 bijna niets confused

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 9 Dec. 2008, 12:24    Onderwerp: Reageer met quote

rond de 1 liter op 5000km vind ik heel normaal.


De 950/990 heeft een 2 zuigers van 101 mm boring (en +/- 60mm slag):

Deze boring is vergelijkbaar met bijv een zuiger van een XR600 (1x!) en een DRBig 750/800. De zuigers hebben daarom een dunne olieschraapring wat prima gaat in een NiCaSiL wand cilinder. Je moet dan geen verbruik vergelijken met een auto, die 1 op 10 a 15 duizen kilometer zal doen.

De meting van het pijl is niet heel makkelijk (zie elders dit forum), en je gooit er makkelijk te veel in.

ik zou me dus gewoon geen zorgen maken.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Avalanche



Geregistreerd op: 3-6-2008
Berichten: 19
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di, 16 Dec. 2008, 11:11    Onderwerp: Olieverbuik Reageer met quote

Hoi KP

Mijn KTM is uit 2003 met 15d km op de teller en verbruikt ook in mijn ogen veel olie. Ongeveer 400cc op de 1000km. Ik rijd geen offroad maar wel woon/werk verkeer en af toe wordt hij tijdens een fun-ritje goed belast.

Ik ben daarom onlangs van vol-syntheet over gegaan op half-s.
Hopelijk gaat hij nu iets minder verbruiken en het is goedkoper! thumbsup

Groeten Avalanche

_________________
No Risk, No Fun !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Di, 16 Dec. 2008, 18:28    Onderwerp: Reageer met quote

Elk zijn mening hoor, maar 300cc op 1000km zou voor mij onaanvaardbaar zijn. En heel onpraktisch ook, ik zou constant een bus olie in de tanktas moeten hebben worried2 ...
300cc is hetgeen mijn 990 op 10.000km verbruikt. Aan olie althans.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
rene+adventure



Geregistreerd op: 19-7-2008
Berichten: 462
Woonplaats: Echt

BerichtGeplaatst: Di, 16 Dec. 2008, 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

Avalanche

Ik zou toch even navragen of de half synthetische olie geen kwaad kan voor de koppeling.

Als ik bijgaande artikel op het duitse forum lees heeft al eens iemand zijn koppeling met half synthetische olie naar de filistijnen geholpen.
Zie: http://forum.lc8.info/viewtopic.php?t=14117&highlight=afrika

Mogelijk dat een van de techneuten op ons forum hier meer over kan vertellen.

Gr,
Rene

_________________
You once life forever, ride the KTM adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
f@zertje



Geregistreerd op: 19-7-2006
Berichten: 341
Woonplaats: Oirschot

BerichtGeplaatst: Di, 16 Dec. 2008, 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

300 cc op 1000 km is gewoon veel voor een moderne motor, grote zuigers of niet.
De eerste bmw verbruikte ook zoveel en dat is gewoon onhandig, de 2e 1 op 5000, de 3e , weet ik nog niet die heb ik pas 1 week smug
Tl1000 deed 1 op 10.000 km
De 950 se zit op ongeveer 1 op 9000, en de 950 SM deed ongeveer 1 op 4000.
De xt 660 niet meetbaar, peil stond na 10.000 km nagemoeg normaal.

Allemaal grote zuiger motoren, dus 1 op 2700 is dan best veel.

_________________
GS 1200LC rally 2018
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Avalanche



Geregistreerd op: 3-6-2008
Berichten: 19
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di, 16 Dec. 2008, 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Rene

bedankt voor de waarschuwing, al is mijn duits niet top, begreep dat hij problemen kreeg in afrika mogelijk door half syntheet
ik heb hier en daar navraag bij dealers gedaan en het schijnt wel te kunnen als je dan wel half-s van een goed merk neemt.
tot nu toe heb ik 650km ermee gereden en nog niks gemerkt van de koppeling, hopelijk blijft dat zo! 2thumbsup

Voor de techneuten onder ons, wat zou er evt vervangen moeten worden als je motor olie verbruikt? Of is dat teveel om op te noemen? laugh3

_________________
No Risk, No Fun !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
f@zertje



Geregistreerd op: 19-7-2006
Berichten: 341
Woonplaats: Oirschot

BerichtGeplaatst: Di, 16 Dec. 2008, 23:06    Onderwerp: Reageer met quote

zuigerveren, cillinders , klepseals

Maar ik denk dat het meeste voorkomt dat de cill verglazen en te glad zijn geworden voor alles ingelopen was, komt bij diesels regelmatig voor.
Maar nooit bij aanmemers busjes laugh3 , die rijden niet rustig in .
Is een gevolg van te rustig inrijden en geen druk achter de zuigerveren .
Vastzitten van de schraapveren kan ook nog, maar zou eigenlijk niet voor mogen komen bij een 15k motor op voll synth olie.

Ik weet wel dat de 950SM de Motorex olie die ktm aanbeveeld er bijna zo uitliep, nadat ik over schakelde op Castrol gps10w40 was het verbruik meer normaal.

_________________
GS 1200LC rally 2018
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif