lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

snelweg inhouden
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 725
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Ma, 2 Jan. 2023, 16:51    Onderwerp: snelweg inhouden Reageer met quote

04 950S met 130K op de teller.
Eerder dit jaar groot onderhoud gehad, kleppen stellen, carbs syncroniseren, nieuwe filters en bougies, H-pijp zonder gaten, nieuwe vloeistoffen. Pomp heeft al lang de beanmod.

Daarna terug uit elkaar om de verstorven o-ringen van de benzinetoevoer in de carbs te vervangen. Draait als een zonnetje, zelfs geen klappen meer bij gas dicht (Akra's).

Tot ik de snelweg opga. Na enkele 10tallen km een hikje. Dan nog eens, even later 2, enzoverder tot ik er afga. Gas dicht, koppeling in, uitvallen. Start onmiddellijk, maar zodra belast om weer te vertrekken wil hij weer uitvallen. Te spannend.
De dag erop, lokale ritje en alles loopt vlekkeloos.

Er is al een busje carbcleaner doorgegaan met 10 liter benzine. De snelwegrit later, na weer voltanken, gaf dezelfde symptomen.

Carburators vervuild door E10 benzine die er te lang inzit?
De drie benzinekraantjes, zit daar een filtertje op of gewoon een pijpje, in de tank?

Voor ik alles nog eens uit elkaar haal zijn alle ervaringen en suggesties welkom. Dank.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Booom



Geregistreerd op: 6-1-2008
Berichten: 228
Woonplaats: IJsselstein

BerichtGeplaatst: Ma, 2 Jan. 2023, 21:09    Onderwerp: Reageer met quote

Vergelijkbare situatie gehad en was ervan overtuigd dat het een brandstof probleem was. Alles uit elkaar gehaald en geen resultaat.
Probleem was de jiffy schakelaar. Even overbruggen om te checken en wist snel hoe verder.

_________________
Grt Marc
lc8 adventure 2004
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Ma, 2 Jan. 2023, 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

Zijstandaard uitgelubberd? (Schakelaar)

Benzinepomp puntjes gechecked?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 2 Jan. 2023, 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

of gewoon carburateur bevriezen... koud vochtig weer.

bekend fenomeen.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 725
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Di, 3 Jan. 2023, 0:43    Onderwerp: Reageer met quote

wel, de jiffyswitch was er al af en doorgelust.
kou kan nog wel, nu. verwarming is afgekoppeld wegens een defectje.
alleen, de eerste keer met die problemen was tweede helft van augustus ...
ik weet dat het niet moet vriezen, maar toen was het echt warm.

al bedankt om mee te denken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3649

BerichtGeplaatst: Di, 3 Jan. 2023, 10:55    Onderwerp: Reageer met quote

Laat die carb verwarming maar rustig afgekoppeld, helpt toch geen zak.
Als de oorzaak echt bevroren carb's is dan moet je dat accepteren
of de motor warme lucht laten inademen>
(snorkel dicht, en een gat in de filterkast achter de radiator).
Ik rij zo al jaren rond, zomer en winter.
Als je ff de tijd hebt, hier 13 pagina's over bevroren carb's en de oplossing
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=44&postdays=0&postorder=asc&highlight=carburateur+verwarming&start=180

Want zoals jij het probleem omschrijft, zou het dat heel goed kunnen zijn

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 4 Jan. 2023, 8:50    Onderwerp: Reageer met quote

Blackbert schreef:
.. de eerste keer met die problemen was tweede helft van augustus ... ik weet dat het niet moet vriezen, maar toen was het echt warm.

al bedankt om mee te denken.


bevriezing komt door de expansie van de lucht achter de gasschuif en het verdampen van de brandstof. het hoeft niet jkoud te zijn.. alleen goed vochtig: condensatie en ijsvorming gebeurt zeker al onder ~12 graden (uit eigen ervaring).. maar ik sluit niet uit dat het bij hogere temperaturen ook al gebeurt (of misschien is alleen de vocht condensatie ook genoeg om problemen te veroorzaken).

Carb verwarming voorkomt het probleem niet, maar lost het wel sneller op op het moment dat je 'stopt', zodat de motor dan misschien wel gaat hikken maar net niet afslaat als je voor het stoplicht stopt smiley ...

Je kunt het makkelijk 'voelen': ALs het gebeurt en je draait het gas echt oopen dan pakt ie meestal wel op (maar loopt gewoon slecht); de motor is dus niet echt 'dood', hetgeen bij een interlock probleem wel het geval is..

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1492
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Do, 5 Jan. 2023, 15:38    Onderwerp: Reageer met quote

Bevriezen is het zeker niet.
Toen Blackbert die 950 kocht, was er helemaal nog geen sprake van klimaatopwarming en in al die jaren heeft ie nooit dat probleem gehad.

Het zou eventueel aan bepaalde brandstoffilters kunnen liggen, maar zo heel veel filters zijn er niet in het brandstofcircuit. Niet aan de kraantjes, niet thv de carbs, zit er een filtertje in de pomp?

Nog een mogelijkheid: dat de tanks slecht ontluchten. Test: op de autostrade rijden met de tankdop open (of tenminste niet in het slot) zodat er vrij lucht in de tank kan.

Andere mogelijkheid: dat een rubberen darmpje toegezogen wordt, en daardoor geraakt de benzine er niet meer door getrokken. Maar ook dat is vrij ongeloofwaardig, want die leidingkjes zijn verdomd stug.

Of, eventuel, we mogen dat negeren, misschien is de benzinepomp toch op 't einde van zijn Latijn? De Bean-mod vervangt wel de contactpunten, maar het mechanische deel van de pomp kan natuurlijk ook slijten. En misschien geraakt die ook wat verstopt als de moderne vuile Euro95 in de loop der maanden opdroogt.

Verder ben ik wel jaloers dat zijn uitlaat niet meer knalt. laugh3


edit: hier vermeldt Raketman dat hij de filter van zijn 990-pomp vervangen heeft. Ook Demito had daar (990) een probleem mee na een Afrika-reis: http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?p=35622

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 6 Jan. 2023, 0:31    Onderwerp: Reageer met quote

950 en 990 brandstofsysteem zijn niet te vergelijken: compleet anders.

950 heeft meen ik wel een filtertje aan de benzinekraan in de tank (maar nog noot verstopt gezien). en ook iets van een gaas-filtertje in de carb (zon schijfje): maar daar staat de pompdruk op dus onwaarschijnlijk. ver geen filters.. en ook niet een bekend euvel (wel bij de 990 idd)

Onderdruk in de tank kan idd goed (vervuilde of fout gemonteerde ontluchtingsslangetjes): test method zoals beschreven smiley

pomp 'versleten: ik heb al heel veel slechte pompen gezien.. een goede pomp doet 90l/uur een slechte 70... en volgas 1:10 bij 200km/h heb je 20 liter/h nodig: unlikely

Bean-kit KAN wel vervuilen, maar dan moet je hem wel onderwater in een modderplas laten staan: als je echt vermoedens hebt dat het dat is krijg je wel een nieuwe van me om te testen smiley

tot slot:dat 'bevriezen'is heel erg rijstijl afhankelijk en verbruiks-afhankelijk... het feit dat ie nu niet knalt in de uitlaat betekend dat ie anders loopt.. en dus kan het weldegelijk denk ik, maar het is éen van de mogelijkheden' uiteraard.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 725
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Ma, 1 Mei. 2023, 10:39    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteren de dame nog maar eens opengeschroefd. Laatste ritje was kort wegens bijna direct weer dezelfde symptomen, meer uitgesproken.
En ook gemerkt dat er wat olie lekt. Tenalady zal niet de oplossing zijn, dus maar ineens een oliedruksensor besteld.


Daarna de carbs eens van nabij bekeken. Waarbij mij redelijk snel het volgende opviel:
https://www.youtube.com/watch?v=jSJ9Wx5plc8

Het messing busje in die link is dus uitgesleten, waardoor de achterste klep een beetje haar eigen ding kan doen. zwarte neerslag, in tegenstelling tot de voorste die proper is.
Naalden zien er ok uit, maar da's toch niet te verifiëren op het oog. Alle jets zijn open, membraan is heel, schuiven ok. De vlotternaald heeft een zwart lijntje maar niet ingesleten. Geen speling op de assen van de kleppen.

Nieuwe link bestellen, toch maar vlotternaalden ook. En een gaskabel, die wat begint te rafelen. Als we toch bezig zijn, ook het oliemistschermpje in de carterontluchting, en de verwarming weer monteren.

Dr Bean, hang ik de naalden weer in positie 2 van boven, na 130000km?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 5 Mei. 2023, 16:54    Onderwerp: Reageer met quote

kwestie van smaak enzo.. maar ik zeg: originele positie.
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 725
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Wo, 28 Feb. 2024, 13:26    Onderwerp: Reageer met quote

Het blijft duren. sinds de laatste update dus die link tussen de carbs vervangen om de speling te elimineren en nieuwe vlotternaalden erin. Toch maar eens nagekeken of alle jets op de juiste plaats zitten.
Synchronisatie gecontroleerd.
Korte ritjes zonder problemen.
Vorig weekend langere trip (wel ja, 65km heen en terug)
Ongeveer halfweg begon het weer. Stotteren. Dat was op binnenwegen aan ongeveer legale snelheden.
Terug via snellere route, met hickups.

Tankontluchting is ok. Enige wat nog niet gecontroleerd is: floatlevel.
Kan er euro95- residu uit de tank komen? Wegens veel te veel stil gestaan en losgekomen door carbcleaner?
Producten/procedures bekend om van die rotzooi af te komen?

Rechtop rechtuit valt dat nog mee, maar geen zin om zo'n stevige dip in aandrijving te krijgen midden een echte bocht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Wo, 28 Feb. 2024, 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

Irritante hardnekkige klacht sad. Blijft lastig om zoiets uit te vogelen. Misschien even terug naar de basis, in je eerste post schrijf je dat je problemen krijgt nadat er aan gewerkt is. Dus misschien even de tijd nemen en het werk wat gedaan is nalopen.

Heb je de carbs trouwens al helemaal uit elkaar gehad en schoongemaakt in de ultrasoonreiniger? Ontsteking zou ook nog problemen kunnen geven, aangezien je schrijft dat bogies zijn vv. Of eventueel ook nog ergens een andere goede carburateurset opsnorren en die proberen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 28 Feb. 2024, 22:59    Onderwerp: Reageer met quote

carbs met dit weer.. .bevriezen.
is dat nu zo meilijk te geloven ?

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 725
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Do, 29 Feb. 2024, 13:21    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
carbs met dit weer.. .bevriezen.
is dat nu zo meilijk te geloven ?


Ik geloof dat helemaal.
Ook dat de verwarming niet veel nut heeft. Die afgebroken stift is trouwens ook vervangen.
Alleen, van de 100000 voorgaande km zijn er veel gereden in dit weer en erger, nooit enig probleem gehad.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif