lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

BOUTEN MET VERKEERDE LOCTITE??
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dirk pauwels



Geregistreerd op: 22-1-2009
Berichten: 526
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Okt. 2010, 13:15    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
Alle KTM remboutjes worden standaard met gele pre-applied loctite geleverd hoor. nog noooit met blauw gezien.


Is weeral een tijdje geleden dat ik ze heb losgehad, (Nochthans al een 3 tal keren losgehad, voor banden wissel en remblokwissel) maar da ging heel makkelijk en kan mij niet herinneren dat er gele loctite op zou zijn, volgens mij was't blauwe, zal vanavond eens ene lossen. Misschien ben ik wel kleurenblind hé laugh

_________________
Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vonkenboer



Geregistreerd op: 4-12-2009
Berichten: 473
Woonplaats: omgeving Eindhoven

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Okt. 2010, 18:24    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
Hmm, je heb gelijk. Als het 201 is dan is de breakloose torque waarde 2x zo hoog als de voorgeschreven loctite, Dat zou wel gek zijn en ook echt overkill voor deze boutjes.

ik had je linkjes even moeten nazien inplaats van uit mijn hoofd te antwoorden.


Kan gebeuren heb ik ook wel eens grin2


Maare ik heb toch nog even de specs goed na zitten kijken maar er lijkt toch niet zoveel verschil tussen te zitten

loctite 201:
PERFORMANCE OF CURED MATERIAL
Typical Value
Strength range High
Breakaway torque on 3/8” - 16 Grade 5 (D= 9,5mm)
phos. & oil nuts and bolts 245 lb.-in (T= 27,68Nm)
Temperature range -65ºF to +400ºF (-54ºC to +200ºC)

Loctite 243:
Breakloose Torque, ISO 10964, Pre-torqued to 5 N·m:
M10 zinc phosphate nuts and bolts N·m 26 (lb.in.) (230)


Dus er zit maar een moment verschil in van 1,68Nm alleen de 201 verliest zijn sterkte pas boven de 200 graden
En de 243 heeft nog maar 85% van zijn orginele sterkte bij 100 graden.


Moet zeggen dat het totaal van de losbreek kracht die je er op moet zetten toch behoorlijk is, grof weg 45Nm van de bout + 27,68Nm loctite = 72,68Nm
En dat vindt ik toch fors te denken dat de bouten bij mijn vorige motor vast zaten met "slechts" 35Nm



EDIT: ik kwam net nog een andere gele dri-loc tegen namelijk type 200
https://tds.us.henkel.com//NA/UT/HNAUTTDS.nsf/web/EACFCBFBD42E4389882571870000D5F3/$File/200-EN.pdf
En deze ligt kwa temperatuur range ook meer richting de "243".
Deze verliest pas zijn sterkte boven de 130 graden
Dus het zou logischer zijn als het dan deze "200" is maar ja dat blijft een gok.

_________________
990SMT 2010-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2738
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 19 Okt. 2010, 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

3/8 draad is M9,5 geen M10, dus dat scheelt nog wat, en daar is niet het type metaal gespecificeerd, moeilijk te vergelijken dus onderling, de 201 zinc phosphate was ook wat anders toch?

Tja, we moeten KTM maar vertrouwen denk ik Smile

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif