Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Ma, 18 Okt. 2010, 13:15 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Alle KTM remboutjes worden standaard met gele pre-applied loctite geleverd hoor. nog noooit met blauw gezien. |
Is weeral een tijdje geleden dat ik ze heb losgehad, (Nochthans al een 3 tal keren losgehad, voor banden wissel en remblokwissel) maar da ging heel makkelijk en kan mij niet herinneren dat er gele loctite op zou zijn, volgens mij was't blauwe, zal vanavond eens ene lossen. Misschien ben ik wel kleurenblind hé  _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Ma, 18 Okt. 2010, 18:24 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Hmm, je heb gelijk. Als het 201 is dan is de breakloose torque waarde 2x zo hoog als de voorgeschreven loctite, Dat zou wel gek zijn en ook echt overkill voor deze boutjes.
ik had je linkjes even moeten nazien inplaats van uit mijn hoofd te antwoorden. |
Kan gebeuren heb ik ook wel eens
Maare ik heb toch nog even de specs goed na zitten kijken maar er lijkt toch niet zoveel verschil tussen te zitten
loctite 201:
PERFORMANCE OF CURED MATERIAL
Typical Value
Strength range High
Breakaway torque on 3/8” - 16 Grade 5 (D= 9,5mm)
phos. & oil nuts and bolts 245 lb.-in (T= 27,68Nm)
Temperature range -65ºF to +400ºF (-54ºC to +200ºC)
Loctite 243:
Breakloose Torque, ISO 10964, Pre-torqued to 5 N·m:
M10 zinc phosphate nuts and bolts N·m 26 (lb.in.) (230)
Dus er zit maar een moment verschil in van 1,68Nm alleen de 201 verliest zijn sterkte pas boven de 200 graden
En de 243 heeft nog maar 85% van zijn orginele sterkte bij 100 graden.
Moet zeggen dat het totaal van de losbreek kracht die je er op moet zetten toch behoorlijk is, grof weg 45Nm van de bout + 27,68Nm loctite = 72,68Nm
En dat vindt ik toch fors te denken dat de bouten bij mijn vorige motor vast zaten met "slechts" 35Nm
EDIT: ik kwam net nog een andere gele dri-loc tegen namelijk type 200
https://tds.us.henkel.com//NA/UT/HNAUTTDS.nsf/web/EACFCBFBD42E4389882571870000D5F3/$File/200-EN.pdf
En deze ligt kwa temperatuur range ook meer richting de "243".
Deze verliest pas zijn sterkte boven de 130 graden
Dus het zou logischer zijn als het dan deze "200" is maar ja dat blijft een gok. _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2738 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 19 Okt. 2010, 12:28 Onderwerp: |
|
|
3/8 draad is M9,5 geen M10, dus dat scheelt nog wat, en daar is niet het type metaal gespecificeerd, moeilijk te vergelijken dus onderling, de 201 zinc phosphate was ook wat anders toch?
Tja, we moeten KTM maar vertrouwen denk ik  _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by 
|