Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Di, 9 Mrt. 2010, 17:41 Onderwerp: Uitval bij koude start |
|
|
Ik heb sinds een aantal weken last van het volgende:
Hij doet een goede koudstart, maar vanaf dat je het gas aanraakt (zelfs in neutrale versnelling) valt hij uit. Erna gaat starten wat moeilijker, maar lukt wel.
iemand enig idee wat dit kan zijn? _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

|
Geplaatst: Di, 9 Mrt. 2010, 18:06 Onderwerp: |
|
|
mijn sm950 is een echte bok als die koud staat. Niet teveel aan het gas komen en proberen doorrijden zonder stoppen
De eerste 5 min stoppen = stilvallen.
Is dit normaal bij de carburator versie ? Ik weet het niet _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Wo, 10 Mrt. 2010, 2:43 Onderwerp: Re: Uitval bij koude start |
|
|
Master of Disaster schreef: | Ik heb sinds een aantal weken last van het volgende:
Hij doet een goede koudstart, maar vanaf dat je het gas aanraakt (zelfs in neutrale versnelling) valt hij uit. Erna gaat starten wat moeilijker, maar lukt wel.
iemand enig idee wat dit kan zijn? |
welk type 950 of 990 |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Wo, 10 Mrt. 2010, 11:15 Onderwerp: |
|
|
Benny schreef: | mijn sm950 is een echte bok als die koud staat. Niet teveel aan het gas komen en proberen doorrijden zonder stoppen
De eerste 5 min stoppen = stilvallen.
Is dit normaal bij de carburator versie ? Ik weet het niet |
Echt abnormaal is het niet.
Bij deze koude buitentemperaturen, wil "benzine damp" uit de carburateurs graag condenseren op de koude cilinderwanden. Als je dan een beetje aan het gas komt, wil de motor afslaan. Min of meer verzuipen. Voor een 950 is dat normaal.
Als de motor even op de choke heeft gelopen en op het gas reageerd, meteen weg rijden en de choke weer knijpen. Na een km-tje of 2 rijden loopt hij idd nog niet prefect stationair (zonder choke) maar dan zou hij het wel moeten doen. _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Wo, 10 Mrt. 2010, 12:52 Onderwerp: |
|
|
Het komt volgens mij ook doordat een ktm een lichter vliegwiel heeft,
(daardoor reageert een ktm zo lekker fel op het gashandle).
betekent wel dat als er in de opwarmperiode ook maar iets aan hapert,
hij snel afslaat.
Vooral in het begin van mijn ktm-periode moest ik hier erg aan wennen,
een lc4 vind ik ook snel afslaan in de opwarmperiode.
(dat is nu zo'n 15 jaar en 9 ktm's geleden ).
M'n huidige smr950 heeft er overigens minder last van als m'n 2003-adv destijds, en met de injectie-adv al helemaal niet.(maar die bleef in de opwarmperiode idioot lang veels te hoog stationair draaien, wat ook irritant is ).
Probeer eens na de koude start een seconde of 10-15 absoluut niet aan het gashandle te komen, (intussen handschoenen aantrekken bv) en dan pas voorzichtig wegrijden. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 10 Mrt. 2010, 20:55 Onderwerp: |
|
|
bij 990: Injectie opnieuw in laten regelen met 15 minuten start procedure
bij 950: gewoon je stationair iets hoger zetten: (Eigenlijk zou je mengsel moeten bijstellen naar het weer.. maar das bij de 950 niet makkelijk...) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Wo, 10 Mrt. 2010, 22:52 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de massale antwoorden!
Het is een 990 uit 2009 met nu zo'n 10 000 km op de teller. _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Do, 11 Mrt. 2010, 9:55 Onderwerp: |
|
|
oh, dat was ff niet duidelijk dat het om een 990 ging
Dat wat DR_bean zegt, ff 15 min stationair laten lopen doet wonderen (heb ik wel eens gelezen, ook doen als je aftermarket uitlaatpijpen monteerd) _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 12 Mrt. 2010, 10:14 Onderwerp: |
|
|
15 minuten procedure:
Starten ZONDER gas... 15 minuten van het ding afblijven! uitzetten en opnieuw contact aan... even wachten tot de 'reset' doorgevoerd is (alle lampjes uit zijn) en gewoon starten: klaar!
Wat de injectieunit doet is na 10 minuten zonder ENIGE verandering in het systeem, nieuwe standaard waarden opslaan in de adaptieve regeling.
(dusna 10 min constante motortemp, buitnetemp, stationair etc: vandaar 15 minuten... 5 minuten op op te warme en stabiliseren).
Je dit verder nergens aan zien of beinvloeden (tenzij je de juiste software hebt (ktm of tuneboy), daarmee kan je het resetten). _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Vr, 12 Mrt. 2010, 14:16 Onderwerp: |
|
|
Kan je dit doen zonder externe koeling voor het blok te voorzien? maw: raakt het niet oververhit van 15 minuten stationair draaien? _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 12 Mrt. 2010, 15:05 Onderwerp: |
|
|
ja... hij wordt wel warm. Ik zou het wel buiten doen.
Het gaat wel goed. Ik zet er vaak zelf effe de blower van de garagelkachel voor als ik hem moet laten draaien. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
SirCrow
|
Geplaatst: Za, 13 Mrt. 2010, 17:20 Onderwerp: |
|
|
Vandaag had ik twee keer, motor was niet echt koud meer, had al een stuk gereden, dat de motor stil valt. Hij slaat niet af, komt denk ik dat er bij mij een Rekluse in zit, anders zou ie vermoed ik, wel afslaan. Het gebeurt bij het wegrijden vanuit stilstand.
Heeft bovenstaande, 15 min procedure, hierbij ook zin of is dit iets anders?
Mvg.
Kees |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 20 Mrt. 2010, 13:16 Onderwerp: |
|
|
klinkt eigenlijk meer als dat een van de inerlock schakelaars (zijstandaard / koppellingsschakelaar) niet goed werkt.
Hij killt ie het vermogen als je probeert weg te rijden met de standaard uit. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Za, 20 Mrt. 2010, 13:49 Onderwerp: |
|
|
Die 15min procedure is idd iets geinig...die van mij draaide weer niet echt heel lekker nadat de buitentemperatuur redelijk fors gestegen was.
Eergisteren nog eens procedure gedaan en nu weer soepel zoals het hoort. Minder motortrillingen, beter oppakken in lagere toeren. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Za, 20 Mrt. 2010, 16:17 Onderwerp: |
|